Ni får ursäkta den dåliga bilden.
Kikade på ett hus idag. Suterränghus. I ena delen finns krypgrund men blir lite fundersam. Dels upplever jag det som någon form av påväxt på masoniten. Men framförallt är trossbottenbrädorna ruttna ovan grundmuren. Det ligger papp och sedan verkar brädorna lagda på pappen. Ska det inte ligga en syll där?
Vad kan man ens göra åt det hela?
Kikade på ett hus idag. Suterränghus. I ena delen finns krypgrund men blir lite fundersam. Dels upplever jag det som någon form av påväxt på masoniten. Men framförallt är trossbottenbrädorna ruttna ovan grundmuren. Det ligger papp och sedan verkar brädorna lagda på pappen. Ska det inte ligga en syll där?
Vad kan man ens göra åt det hela?
Syllen är troligtvis dold av trossbottenskivorna. Givet att krypgrunden är ventilerad av uteluft och fuktig luft då kommer komma in och troligtvis kondensera i utrymmet så är vad du ser kanske att förvänta. Något som bryter kapillärkraften på utfälld kondens mellan grundmur och trossbottnenskivor kanske skulle vara önskvärt.
Någon lukt i övrigt? Hur gammalt är det vi ser?
Någon lukt i övrigt? Hur gammalt är det vi ser?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 984 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 984 inlägg
Det är rätt typiskt för denna konstruktion av grund. Det är ju därför många pluggar dessa uteluftsventiler, plastar och kostar på en avfuktare. Lämpligt i de värre fallen.
Sen verkar ju de bräder som bär trossbottenskivorna ligga emot betongkanten utan att det är asfaltspapp emellan. Betong och trä får aldrig mötas på det sättet för då rötar trä med tiden.
Sen verkar ju de bräder som bär trossbottenskivorna ligga emot betongkanten utan att det är asfaltspapp emellan. Betong och trä får aldrig mötas på det sättet för då rötar trä med tiden.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 984 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 984 inlägg
Med tanke på att man lyckats klämma in både oljehärdad masonit och de där bräderna mellan golvbjälkar och grundmur så jag gissar att syllen står längre ut på syllpapp (asfaltspapp). Den kanske t o m står på en impregnerad bräda, så har jag sett det löst i hus från den tiden. Det skulle förklara att det finns det där utrymmet.
Redigerat:
Det luktade inte något märkligt vad jag tyckte iaf. Men då skulle man behöva riva bort för att kika. Eller om man kunde hitta ritningarna?
Tycker att det låg papp mellan muren och trossbottenbrädorna därav min fundering kring hur syllen egentligen mår
Tycker att det låg papp mellan muren och trossbottenbrädorna därav min fundering kring hur syllen egentligen mår
Nu när jag var och kikade på nytt idag så försökte jag hitta syllen utifrån. Verkar det rimligt att man lagt tjärpapp och sedan en målad planka ovanpå?
Tänker med ref till vad som skrevs över. Hörnet i SV verkar dock ligga utan papp och såg gött rutten ut.
Tänker med ref till vad som skrevs över. Hörnet i SV verkar dock ligga utan papp och såg gött rutten ut.