11 058 läst · 14 svar
11k läst
14 svar
Krypgrund med ett tunt lager vitmögel
Hej,
Jag har nyligen köpt hus och vid besiktningen upptäcktes ett tunt lager vitmögel, som ett tunt lager damm, på trossbotten. Det är så lite så det syns endast när man lyser med en ficklampa längs med trossbotten. Rådet jag fick var ändå att installera en avfuktare eftersom RH var ganska högt (>80%) och detta kunde led till större problem.
Min fråga är, behöver jag tvätta bort det tunna lagret vitmögel och sanera innan jag installerar en avfuktare eller kan jag bara låta det vara?
Tacksam för råd.
Jag har nyligen köpt hus och vid besiktningen upptäcktes ett tunt lager vitmögel, som ett tunt lager damm, på trossbotten. Det är så lite så det syns endast när man lyser med en ficklampa längs med trossbotten. Rådet jag fick var ändå att installera en avfuktare eftersom RH var ganska högt (>80%) och detta kunde led till större problem.
Min fråga är, behöver jag tvätta bort det tunna lagret vitmögel och sanera innan jag installerar en avfuktare eller kan jag bara låta det vara?
Tacksam för råd.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Att borsta ytan med Boracol är nog inte fel. Men det är primärt luftfuktigheten som är styrande.
Ah!
Att jag inte såg denna tråden när jag letade. Men har ju klantigt nog startat en egen tråd med precis samma fundering som TS.
Är det egentligen nödvändigt att sanera bort möglet?
Visst kan det tolkas som lathet, men jag gör gärna annat om jag inte måste ta bort det.
Att jag inte såg denna tråden när jag letade. Men har ju klantigt nog startat en egen tråd med precis samma fundering som TS.
Är det egentligen nödvändigt att sanera bort möglet?
Visst kan det tolkas som lathet, men jag gör gärna annat om jag inte måste ta bort det.
Såga ut en bit av trossbottenskivan, lägg i plastpåse, gå ut i friska luften 10min, öppna påsen och lukta. Luktar det mögel? Vill du ha detta i ditt hus med tillhörande hälsorisk?Second skrev:
Se först och främst till att det inte är för hög luftfuktighet i krypgrunden. Förhoppningsvis dör möglet och du kan testa om det luktar igen. Kanske ta bort en trossbottenskiva och kolla så att det inte är mögel på bjälkarna.
Bestämmer du dig för att sanera möglet finns Mögel-Fri som du kan spruta på själv.
Visst är jag införstådd med att mögel, oavsett form och art inte är något man direkt vill ha i boendemiljön. Men min tanke var att göra jobbet med luftfuktigheten först då det är det mest akuta. Men om jag kan göra saneringen senare när plasten är utlagd, ventilerna stängda, och en avfuktare installerad så gör jag gärna jobbet i den ordningen. Men var osäker om jag MÅSTE sanera innan jag installerar allt.big mike skrev:Såga ut en bit av trossbottenskivan, lägg i plastpåse, gå ut i friska luften 10min, öppna påsen och lukta. Luktar det mögel? Vill du ha detta i ditt hus med tillhörande hälsorisk?
Se först och främst till att det inte är för hög luftfuktighet i krypgrunden. Förhoppningsvis dör möglet och du kan testa om det luktar igen. Kanske ta bort en trossbottenskiva och kolla så att det inte är mögel på bjälkarna.
Bestämmer du dig för att sanera möglet finns Mögel-Fri som du kan spruta på själv.
Jag hade sprutat saneringsvätska innan plasten läggs, annars får du pölar med vätska som inte torkar och luktar. Det blir som en fet yta. Been there done that, fick tvätta bort de. inte kul. Fast jag har krypgrundsisolering med det blir väl samma.Second skrev:Visst är jag införstådd med att mögel, oavsett form och art inte är något man direkt vill ha i boendemiljön. Men min tanke var att göra jobbet med luftfuktigheten först då det är det mest akuta. Men om jag kan göra saneringen senare när plasten är utlagd, ventilerna stängda, och en avfuktare installerad så gör jag gärna jobbet i den ordningen. Men var osäker om jag MÅSTE sanera innan jag installerar allt.
Mögelfri skyddar ett år tror jag så att det inte växer nytt mögel även om fuktigheten är för hög.
Allright!big mike skrev:Jag hade sprutat saneringsvätska innan plasten läggs, annars får du pölar med vätska som inte torkar och luktar. Det blir som en fet yta. Been there done that, fick tvätta bort de. inte kul. Fast jag har krypgrundsisolering med det blir väl samma.
Mögelfri skyddar ett år tror jag så att det inte växer nytt mögel även om fuktigheten är för hög.
Bra tips.
Nej det var det jag hade på känn. Att ska man ändå sanera så är det bättre att göra det INNAN man har plastat in marken.
Hur mycket Mögel-fri vätska går det åt på ett ungefär? Antal liter mer M2?
Tänkte mig att spruta på med en typ av tryckspruta.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Standard 7 liter Hozelock
Handtag som inte droppar
355 kr inkl moms
Läs mer
Jag rev ut all isolering och sprutade bjälkarna så jag vet inte. Står på hemsidan tror jag. körde med denna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Redskap/Tryckspruta-45577/
är väl inte jättebra och gjorde nog att det gick åt lite mer vätska än det borde.
hur stort är det?
är väl inte jättebra och gjorde nog att det gick åt lite mer vätska än det borde.
hur stort är det?
Hej.big mike skrev:
Om du vill veta allt om grund, avfuktare, isolering, plast, mm
Kolla då dessa killars hemsida.
Sjukt duktiga och jätte hjälpsamma om man ringer.
http://www.lfs-web.se
Jag hade tagit Boracol. Mögeltvätt passar i mitt tycke bäst på lättillgängliga platser, som typ på fasadpanel mm utomhus.
Men - endast min personliga reflektion och vad jag har gjort - jag köpte Boracol när jag sanerade en illaluktande cementplatta som varit täckt med plastmatta.
Men - endast min personliga reflektion och vad jag har gjort - jag köpte Boracol när jag sanerade en illaluktande cementplatta som varit täckt med plastmatta.
Det är ca 95m2. Ungefär 70-80cm kryphöjd på hela ytan och en rätt jämn sand/jordblandning.big mike skrev:
Om jag inte läste helt fel pratas det om ca 5m2/liter Mögel-fri. Så ca 20liter borde då vara tillräckligt.
Men har inte fått kläm på å om den åtgången var med spruta eller tvätt...
Om jag inte minns fel så sägs det att Boracol endast får sprutas av yrkesfolk.Henrietta70 skrev:
Nu är det ju mycket som man inte får göra, men som man gör ändå...
Men jag hade tänkt mig att spruta den eventuella saneringsvätskan.
Jo, har väl läst igenom deras hemsida under några timmar och har ändå inte läst allt.big mike skrev:
Bra med info, och bra kunskapsbank.
Dock hann jag blir rejält skrämd när vi skulle göra en mer utförlig besiktning av huset som vi nu köpt då det fanns noterat om en avvikande doft. Denna doften kunde ju vara penaklorfenol i syllarna....ingen rolig läsning.
Men det var inte så farligt denna gång. Jordbakterier som luktade upp i bostaden.
Undertrycksventilation och avfuktare ska ta bot på det hoppas vi.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kan man lägga ett tunt lager betong på ett stengolv?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad göra åt tunt jordlager och markduk under gräsmattan?
Gräsmatta -
Laga spricka i betonggolv före tunt lager flytspackel
Golv -
Lägga tunt lager reparationsbetong på trappa?
Byggmaterial & Byggteknik -
Förstärkning av tunt lager trä
Färg, Måla & Tapetsera