Hej,
Vi har ett hus med krypgrund från 1985. Vi har i princip totalrenoverat hela huset. I samband med att vi la in golvvärme så flytspacklade vi stora delar av bottenplan. Jag upplever nu att golvet är som en trumma. När man går på golvet så vibrerar det och man hör tex glas i skåp som skallrar. Upplever även att det är som dova dunsar (bastrumma) när man går på golvet.
Är detta vanligt förekommande i hus med krypgrund? Kan vårt val att flytspackla golvet ha påverkat?

R
Låter tyvärr som att din misstanke är rätt gällandes flytspacklingen.

Låter som att golvet är för stumt nu och de små rörelser som innan dämpades av bjälkarna blir istället som du säger en trumma.

Hade krypgrund innan och visst kunde det skallra i glasen ibland när man barnen sprang runt och hoppade. Enbart träbjälklag.
Men absolut inte när man gick runt normalt.
En tvättmaskin med lite väl mycket i kunde också få vibrationer att fortplanta sig till köksskåp.

R RalleB skrev:
Låter tyvärr som att din misstanke är rätt gällandes flytspacklingen.

Låter som att golvet är för stumt nu och de små rörelser som innan dämpades av bjälkarna blir istället som du säger en trumma.

Hade krypgrund innan och visst kunde det skallra i glasen ibland när man barnen sprang runt och hoppade. Enbart träbjälklag.
Men absolut inte när man gick runt normalt.
En tvättmaskin med lite väl mycket i kunde också få vibrationer att fortplanta sig till köksskåp.
Jag inbillade mig att det skulle bli bättre när vi flytspacklade - bättre stabilitet = mindre vibrationer - men inser nu att det kanske fick motsatt effekt...
Frågan är om någon har en idé på vad kan göra åt det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.