Hej,

precis blivit fritidshusägare, ett hus från 70-talet som står på en krypgrund på mestadels berg.
Ett av mina första projekt var att rensa ut krypgrunden från allt material som låg. Det fanns en hel del virke och annat gammalt som legat där alldeles för många.
Besiktningsmannen noterade något förhöjd fuktkvot vid besiktningen i september men inga angrepp eller så.

När jag nu har rensat bort det mesta, så kvarstår det lite jord på vissa ställen. Grunden är ju primärt ojämnt berg men på vissa ställen är det mindre områden som är lite "jordiga", största fläcken kanske är en- en och en halvkvadratmeter, sen några mindre gropar i bergsskrevorna..

Jag tänkte lägga byggplast i grunden med överlappning ca 30-40 cm och inte lägga längst ut mot grundmuren utan lämna några centimeter.
När detta är gjort tänkte jag försöka mäta fuktkvoten vid ett par tillfällen för att eventuellt komplettera med avfuktare.

Det jag är lite osäker på är de områden som är "jordiga" -ska jag försöka gräva bort all jord (men om det inte är berg där kan jag ju hålla på en evighet)? Eller ska jag lägga något på jorden innan jag lägger byggplasten över?

Nåt annat att tänka på?

Ja, allt organiskt mtrl ska bort. Det blir lite grävande men det är ju värt jobbet om man säger så...
Ett tips som underlättar är att fylla upp med singel så det blir så jämnt som möjligt inför plastläggningen.

glitch skrev:
och inte lägga längst ut mot grundmuren utan lämna några centimeter
Varför?

Det verkar finna två skolor, vissa förespråkar att man lämnar en bit till grundmuren medan andra förespråkar att man går upp längs grundmuren. Som lekman är det svårt för mig att avgöra vad som är mest korrekt men vad jag kunnat läsa mig till är det mest 'säkra' att lämna en bit så att eventuell fukt inte styrs upp längs grundmuren.

Jag är också lekman men man kan nog på goda grunder anta att grundmuren suger upp och mättas av fukt oavsett om plasten slutar lite innan.
Mycket viktigt med fungerande syllisolering.

När vi köpte vår stuga i skärgården hade vi en besiktningsman som sa hur vi skulle göra i krypgrunden (på berg som i detta fall också). Vi hade en sänka under ena halvan av huset och det var risk för att det samlas vatten där.
Så här skulle vi göra sa han:
- Ta bort organiskt material
- Fyll upp skrevor mm med singel eller kross så det blir hyfsat plant
- Lägg på plast på det plana underlaget (eller svagt sluttande utan gropar) för att blockera vattenångan från ev fukt i botten av gropen
- Lägg slutligen lecakulor ovanpå plasten, c:a 1 dm tjockt lager räcker

Så har det varit i 14 år nu och vi märker inget konstigt i grunden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.