Det kan säkert ta en del tid att få ner RF initialt då inte bara luften behöver torkas ut utan också fukt ur konstruktionen/trossbotten. Små hål i plasten känns inte som om det skulle påverka nånting alls men annars kan du ju tejpa igen dom med tejp avsedd för just diffusionstät plast. Isoleringen lägger man ovanpå plasten vad jag vet och skall hjälpa en del men jag har själv ingen erfarenhet alls av det.
 
Lando skrev:
Har igång min Acetec och har i lördags monterat läkt på grundmuren - och färst plasten i denna. Har ett par ggr varigt nere och fogskummat extra sedan i lördags och noterar att varje gång jag öppnar, så ökas RF ca. 3% på ca. 1h, då luckan är öppen. Har nu 72% (19grader varmt) efter drift sedan i Lördags då RF var ca. 78% och den är påväg ner. Hur fort bör den sjunka är min fundering? Grunden är ju stor, ca. 150m2 så det kanske tar lite tid? Nu går den ju 100%, men jag antar att när den kommit till 70% så kommer den "takta" av.

Noterade även att en del små hål fanns i mark-plasten efter det att jag krypit runt där nere, kan ca. 20 hål mindre än en nagel spela roll? Vet någon om isolering hjälper stort och isåfall, läggs detta på plasten eller tas plasten bort?

Åsikter om ovan?
Hur lång tid det tar innan fuktnivån sjunkit beror nog på hur fuktigt virket är osv.
Du kan ställa ner ett värmelement så snabbar du på proceessen.
(läs : http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6268.0 )
För mig tog den en dag innan jag var nere från 80 till 60%. Jag satte in min i början på juni. Antar att det är fuktigare i virket nu. Skulle gissa på att det är viktigare att få gluggar och luckan tät. Små hål borde inte spela så stor roll. Vissa brukar ändå lämna några cm mellan plast och grundmur så....
 
Jag håller för närvarande på med en installation av en Acetec PD-250. Mer jobb än vad jag trodde att täta en grund (22 ventiler på 115 m2). Är det någon med en Acetec (eller annan avfuktare) som har isolerat våtgasslangen alt. följt nedanstående rekommendationer:

"Våtgasslangen tillåts att bilda ett U i nivå under stosen på avfuktaren. Slangen
ska närmast avfuktaren hänga ner en liten bit för att ev. kondens som bildas i
slangen inte ska kunna komma tillbaka in i avfuktaren. Längst ner i detta U/vattenlås
prickas ett hål om 2-3mm för att ev. kondens ska droppa ut den vägen. För att
undvika kondens i slangen kan denna också isoleras utvändigt."
 
Kollade idag, är nu på 70% så det ser ändå bra ut. Har inte isolerat slangen, men det är nog bättre än att sticka hål, då hamnar ju en "liten" del av våt-luften inne i grunden igen. Just nu är det ju väldigt fuktigt och varmt i göteborgsområdet, vilket kanske förklarar att det tar ca. 1 vecka att gå från 80% ner under 70%.

Har tätat alla ventiler med frigolit och med fogskum, samt fogskummat alla områden som det ev. kan komma luft in. Nu är grunden väldigt tät.
 
Vill även ge lite info. om plastningen:

1) När jag först satte in min AceTec så hade jag dragit upp plasten till kant-balken och vikt den tillbaka, alltså inte helt bom-tätt men ändå plast ut till balk. Avfuktaren klarade inte att fukta av detta, utan RF pendlade mellan 75 - 80%. Jag bor i ett Älvsbyhus, och deras grund sticker inte ner så djupt, då balkarna står på plintar. Efter att jag tätat genom att fästa upp plasten mot grundmur (träläkt som klämmer fast plasten mot muren fastsatt med plugg och skruv) så har alltså RF gått från 78% i lördags till 70% idag och fortsätter ner.

Detta måste bero på att luft sugs genom gruset (i mitt fall 16-32 grus - grovt) under balken och att det på detta sätt (med sorptionsavfuktare) kommer in extra fuktig luft då den varigt genom grusbädden och "fuktats". Med andra ord, har man en sorptions avfuktare så måste man dra upp plasten mot balk enl. min erfarenhet.
 
Isolering låter bättre men enl. återförsäljaren är det minimalt med våt-luft som läcker ut från ett 2mm. hål. Enligt honom är detta praxis på sorptionsavfuktare, t.ex. så är Homedry redan förberedd med ett hål för ev. kondens.

Intressant, jag har än så länge bara dragit plasten dikt mot grundmuren, men har å andra sidan en mur som går ganska djupt ner. Vi får se hur det går när jag kör igång avfuktaren.
 
Är på gång att installera min Acetec. Hur har ni gjort för att täta gluggarna? Kan man använda vilket bygg/fog skum som helst? Tätade ni med något mot utsidan så inte skummet expanderar rakt ut? Hur många tuber går det åt?
/R
 
Russel skrev:
Är på gång att installera min Acetec. Hur har ni gjort för att täta gluggarna? Kan man använda vilket bygg/fog skum som helst? Tätade ni med något mot utsidan så inte skummet expanderar rakt ut? Hur många tuber går det åt?
/R
Jag skar till frigoltbitar som passade i ventilationshålet: tryckte in en bit, satte fogskum runt kanten och sedan en frigolit bit till. Inget fogskum läckte ut. Ännu sitter ventilgallren kvar på utsidan, men planen är att ta bort dem och putsa upp en slät yta.

/abbe
 
Jag skar ut bitar av byggplast (lite större än vent.hålet). Sen tryckte jag in byggplasten, och sprutade in fogskum. För att förhindra att skummet rann ut i nederkant (inåt) satt jag två remsor kraftig tejp i nederkant på ventilen. Den här metoden är snabb och funkar bra, jag har som sagt många ventiler.
 
Jag har nu pratat med Acetec ang. kondens i våtluftslangen. Det finns ingen som helst anledning att isolera eller göra nåt hål i slangen, dom har själva testat med slangar upp till 6m.
 
mattias_75 skrev:
Jag skar ut bitar av byggplast (lite större än vent.hålet). Sen tryckte jag in byggplasten, och sprutade in fogskum. För att förhindra att skummet rann ut i nederkant (inåt) satt jag två remsor kraftig tejp i nederkant på ventilen. Den här metoden är snabb och funkar bra, jag har som sagt många ventiler.
Kan man använda vilket fogskum som helst. Hur många tuber gick åt för dig?
/R
 
Såga till frigolit-bitar (lätt med vanlig fogsvans), och tryck in i gluggarna. Lite fogskum i kanterna. Köp på ByggMax om ni kan, 29kr / flaska. Går max. åt en flaska om du satt frigolit först. Jag har nog förbrukat 5-6 flaskor, men detta beror på att jag tätat extra i grund-skarvar etc. men med det priset helt OK att "slösa".

Har även pratat med AceTec som beskrev funktionen ytterligare:

1) Under avfuktning:
A) 10 minuter torrluft. Under denna period är våtluftsflödet lågt, 5-6L/s.
B) 4 minuter våtluft, flöde ca. 15L/s. Under denna period ingen torrluft.

2) Endast fläkt:
Under inställt RF går endast fläkt, dvs. torrluft konstant, våtluft 5-6L/s. Enl. AceTec är det bra med ett litet luftombyte i grunden även när det är torrt.

Kan bara säga att det knappt känns på handen med 5-6L/s. flödet, så det är lågt. Andra Sorptionsavfuktare har ett mycket högre våtluftsflöde.

Rollo, kommentarer till detta låga utbyte med omvärden?

En annan sak Rollo, jag håller med dig om att luft-växling bör ge ökad energi-förbrukning, men det beror ju även på hur effektiv en avfuktare är, den kan ju så att säga dra mkt energi, utan att fukta av alls, utan energin blir bara värme....

Verkar vara många som provar AceTec på detta forum!
 
Tack för den upplysningen mattias 75, då bryr jag mig inte om U eller hål.
 
Lando skrev:
Kan bara säga att det knappt känns på handen med 5-6L/s. flödet, så det är lågt. Andra Sorptionsavfuktare har ett mycket högre våtluftsflöde.


Vid avfukning har acetec ca 21-54m3/h Har för mig att tex munters homedry har 25.
(Kan minnas fel)
Torrluftsflöde Acetec = 270 kubik. Munters 110 har jag för mig,

Det som borde spela någon roll är väl avfuktningskapaciteten.

De två avfuktare jag känner till i 13k klassen är AceTec och munters homedry
Där verkar avfuktningskapacietetn vara ungefär den samma. Acetec omsätter dubbelt så mycket luft och har två torrluftsutsläpp vilket borde lämpa sig väl om man har luktproblem eller
har tex flera rum i grunden.

Ok går man upp och tittar på den som anticimex ville installera för 40-50k i min grund
(Corroventa CT 300 TT) så ligger värdena på:
Våtgas 45-130 kubik/h
Torrluft 200-300kubik
(Avfukningskapacitet 22kg/dygn vid 20 grader 60%RF
(Acetec ligger på 11.5 och munters på 11 så den är rejält kraftigare men i en helt annan prisklass)

Så det är väl som det mesta. Betalar man mer får man något som är kraftigare eller rejälare.
Frågan är väl vad man har för behov. Man brukar inte jaga älg med haubits...
I ett normalt hus utan extrema problem så räcker nog en munters och acetec gott och väl.


Så vilka avfuktare är det du ser detta "mycket högre" våtluftsflöde på? Hur mycket kraftigare är en sån avfuktare? Vilken prisnivå?
 
Intressant tråd, mycket bra läsning!

Hoppar in med en till fråga...som antagligen redan är besvarad i någon tråd, men som jag inte kan hitta.

Ni som har kondensavfuktare i grunden, hur gör ni med avfuktaren under vintern? Låter ni den stå igång hela året, stänger ni bara av den och låter den stå kvar, eller tar ni bort den?

Effektivitet/temperaturkorrelationen för avfuktning förstår jag, men finns det nått annat man bör tänka på? Om det till exempel skulle bli minusgrader i grunden, vad händer då? Det kanske aldrig inträffar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.