Hur tät måste grunden vara för att typ acetec ska klara av at avfukta den ner till en rimlig nivå. Jag har en gammal torpargrund och har tätat/byggt igen efter bästa förmåga samt plastat marken. Nu är det ju långt ifrån tätt om man jämför med t.ex ett vanligt hus utan ventielr men det är ju ändå igenbyggt överallt. Jag har satt igång en acetec där nere för några dar sen men inte märkt nån större skillnad i rf som ligger hyfsat konstant på runt 85%
 
Om grunden inte är tät så kommer driften bli oehört hög även om avfuktaren får ner fuktigheten.
Om det inte blir helt tätt så skulle jag tro att det hade varit bättre att satsa på Trygghetsvakten.

Förutom täthet är det ävan av vikt att man väljer en avfuktare med rätt kapacitet beroende av volym. Tex så är munthers alldeles för liten för mig. Den klarar upp till 200 kvm men inte mer än 150 kubik. Och det på en tät grund. Min grund är på ca 230 kubik och redan där är den oaktuell för mig.
 
Linnex skrev:
Mätarställningen står på 2299 vilket motsvarar 8.18 kWh/dygn sedan 25/7 (Grundens storlek är ca 162m2 och 235 m3).
Växjö har toppat regnligan och jag tveksam till att Växjö haft en dag utan regn sista månaden. Har t o m haft vatten stående hela sommaren under plasten på kanske 10 kvm. RF håller jag på 66-67 %.

Editerat:
Har fuktkontrolls DA-320 sorptionsavfuktare.
Mätarställning 2537. Motsvarar 7.93 kWh/dygn sedan 30/8.
 
bmx skrev:
Jag har en gammal torpargrund och har tätat/byggt igen efter bästa förmåga samt plastat marken.
En äldre torpargrund är ju en konstruktion som hålls fuktfri genom uppvärmd murstock. Om du inte längre eldar på det sättet så känns det naturligast att kanske värma på annat sätt med exempelvis Trygghetsvakten.
 
LOS skrev:
En äldre torpargrund är ju en konstruktion som hålls fuktfri genom uppvärmd murstock. Om du inte längre eldar på det sättet så känns det naturligast att kanske värma på annat sätt med exempelvis Trygghetsvakten.
De äldsta delarna av grunden är från 36 men det har nog aldrig funnits en murstock i huset (inte har jag hittat några rester av det iallafall). Det har varit nån typ av kolonistuga tidigare.
Jag körde igång min nyinköpta acetec och det tog ca 2 dar så var fukthalten nere på 68 % vilket man väl får anse ok. Jag isolerade igen med cellplast så temperaturen var också ca 5-6 grader varamare än ute. Ska dock försöka täta bättre till helgen samt installera avfuktaren ordentligt med spiro osv. Nu står den bara nedslängd i källaren.
 
Jag har fråga angående att sätta byggplast på insidan av grundmuren. Detta som ett komplement till byggplasten jag redan har på "golvet" i krypgrunden. Jag har en Corroventa-avfuktare installerad av Anticimex i samband med vårt husköp 2002. Anticimex var och bytte ut hela apparaten förra året pga fel. I samband med detta blev jag rekomenderad att klä insidan av grundmuren med byggplast. Har läst lite om detta i forumet och meningarna verkar gå isär om det är att rekomendera eller inte. Min fundering/fråga om detta :

Klä in väggarna med byggplast, inte dikt an utan på tunna träribbor. Således in luftspalt mellan grundmur och plast. Fukten från utsidan hindras att komma in i krypgrunden vilket innebär att avfuktaren får mindre att ta hand om. Grundmuren får möjlighet att "andas" pga luftspalten. Frostsprängning på vintern borde inte vara någon fara. Fukt som kommer igenom grundmuren kommer troligtvis inte i ångform utan i kondenserad form, alltså vatten. Borde stanna mot plasten och rinna ner i marken. Detta borde som jag ser det inte vara någon fara att fukten går uppåt där den inte har att göra. Jag är ingen expert på området, det är därför jag ställer denna fråga här.
 
Att stänga in en träregel bakomplasten mot muren är nog igen god ide. I så fall skall du nog ha plåtregel.

Jag har fått råd att använda platonmatta. Samma som man sätter utvändigt. Då får man naturlig luftspalt bakom.
 
Tack för ditt svar Linnex! Har du använt platonmatta eller känner du någon som gjort det? Det råder som sagt var delade meningar huruvida man ska isolera insidan på grundmuren eller inte.
Vi bor i ett område då det kommer stora mängder fukt från ett intillliggande berg. Fukten som kommer in i krypgrunden måste komma därifrån då byggplasten på marken är torr, både uppepå och under. Det vore intressant att stängs ute den fukten på ett bra och säkert sätt!
 
Trevligt forum detta
Sitter med en trång torpargrund och hög luftfuktighet. Min slutsats efter att ha läst alla inlägg (skummade dock partsinlagorna. Man kan antagligen inte vara säker på att andra partsinlagor förekommer fast då "undercover". Hoppas att så inte är fallet) är att det verkar bäst att prova med en billig kondensavfuktare i enlighet med Rollo's filosofi. Linnex variant med sorptionsavfuktare verkar vara så gott som lika bra bortsett från dyrare investering (fast jag vet inte vad apparaterna kostar). Energiförbrukningen verkar vara mycket likartad om man räknar per m2.

LOS skriver om murstocken som förr i tiden höll grunden torr. Detta MÅSTE vara en MYT. Den som eldat i en gammal murstock vet nog att den inte alls blir varm mer än en meter ovanför eldstaden. Om man ska få en varmare murstock måste detta bli mitt i den smällkalla vintern då man måste elda för fullt. Så mycket eldning behövs ju inte under vår/höst. På sommaren, när fuktproblemen är som störst, ja då eldar man ju inte för uppvärmning i alla fall. Så, min slutsats efter att ha eldat hela hösten i den gamla murstocken från 1860 är att det inte hjälper mot fukten. Har sedan ett år en trådlös fuktgivare i grunden (från Conrad.se). Ligger på 90% fuktighet. Kan inte se mögel men är orolig. Jag är nog mer orolig för röta.
 
Jag resonerade precis tvärtom. Lika bra att göra det riktigt från början då man får se detta som en permanent installation=sorptionsavfuktare.
 
mattias_75 skrev:
Jag resonerade precis tvärtom. Lika bra att göra det riktigt från början då man får se detta som en permanent installation=sorptionsavfuktare.
En kondensavfuktare, liksom Trygghetsvakten, är precis lika permanenta lösningar som en sorbtionsavfuktare. Den är bara billigare i inköp o drift. Och fungerar lika bra. Så på vad sätt skulle det vara fel? Fördomar......
 
rollo skrev:
En kondensavfuktare, liksom Trygghetsvakten, är precis lika permanenta lösningar som en sorbtionsavfuktare. Den är bara billigare i inköp o drift. Och fungerar lika bra. Så på vad sätt skulle det vara fel? Fördomar......
Håller helt klart med om att en kondensavfuktare kan vara ett lika god lösning som en sorbtionsavfuktare, Man har dessutom fördelen att man kan använda den till att torka tvätt med när avfuktningsbehovet försvinner under vintern, Vore det inte en permanent lösning skulle inte vissa småhustillverkare leverera sina hus med woods avfuktare.

Har man redan luktproblem kan man dock vara tvungen att kompletera en kondensare med tex en kanalfläkt för att få undertryck i grunden.

Ang vad som är mest ekonomiskt så tror jag det beror på.

Tar jag min grund tex så är den på 110 kvadrat. Skulle jag tex jämföra woods avfuktarna så behöver jag 2 st DS15 för 3500:- (Rek. arbetsområde 10-50 m2)
Ok, Ser man till investeringen direkt så ser det dyrare ut med tex en ACETEC för 11400:- Dock räknar jag med ungefär dubbla livslängden mot en kondensare som har en kompressor. Då har vi bara tittat på avfuktaren i sig. Inte på lösning för att få undertryck.

Kan väl nämna att nu verkar woods ha en TDR36 för 5000 som klarar grunder över 100 kvadrat. denna fanns inte när jag köpte min sorbtionsavfuktare och TES Scandinavia rekomenderade då 2st DS15.
Har jag dubla livslängden så är det hugget som stucket prismässigt.
 
Hejsan!

Intressant och värdefull länk.

Jag har rätt stor grund, Ca 80m2 mellan 2,5m-1m i höjd, 75% över1,5m. Det är öppet berg i hela grunden och jag har en liten munters avfuktare MG90.

Jag håller en RF på ca:68-70%. Så långt det mesta helt OK.

Problemet jag har är att jag kan ibland känna sk. jordlukt i hallen. Precis under det hörnet av huset gör berget en dykning ner mot 2,5m djup. En 2x4m grop. Kan det vara så att torrluften inte kommer åt där nere och lukten kan komma up där?
Funderar på att byta ut MG90'n mot en M120 Munters, den ska ha dubbla kapaciteten vilket ochså borde innebära en större möjlighet till undertryck.? Någon som har en åsikt om detta?
Tänkte också på om jag kanske ska placera avfuktaren där? Vad har placeringen för betydelse? Ska man sätta upp avfuktaren där man tror det är som värst eller minst?
Hoppas någon läser allt detta och komma med nåt/några tips.
Tack då!
Tompa
 
TompaAbris skrev:
Hejsan!

Intressant och värdefull länk.

Jag har rätt stor grund, Ca 80m2 mellan 2,5m-1m i höjd, 75% över1,5m. Det är öppet berg i hela grunden och jag har en liten munters avfuktare MG90.

Jag håller en RF på ca:68-70%. Så långt det mesta helt OK.

Problemet jag har är att jag kan ibland känna sk. jordlukt i hallen. Precis under det hörnet av huset gör berget en dykning ner mot 2,5m djup. En 2x4m grop. Kan det vara så att torrluften inte kommer åt där nere och lukten kan komma up där?
Funderar på att byta ut MG90'n mot en M120 Munters, den ska ha dubbla kapaciteten vilket ochså borde innebära en större möjlighet till undertryck.? Någon som har en åsikt om detta?
Tänkte också på om jag kanske ska placera avfuktaren där? Vad har placeringen för betydelse? Ska man sätta upp avfuktaren där man tror det är som värst eller minst?
Hoppas någon läser allt detta och komma med nåt/några tips.
Tack då!
Tompa
Avfuktaren eller åtminstånde luftinsuget skall vara där fuktigheten är som störst. Oftast norr men i ditt fall troligt där det är som djupast. Så är det i a f hos mig.
Jag tycker inte du skall byta ut din avfuktare om den klarar hålla en rf 68-70 % och inte går till 100 %.

Hur är evakueringsfläkten kopplad. Går den enbart när avfuktningen går? Ställ om den i så fall så den går även när det inte avfuktas. Då håller du kontinuerlig undertryck och sslipper få in lukt i bostaden. Tror även att lukten minskar om du sänker Rf till 65-68 %. Jag tycker mig känna skillnad mellan dessa värden när jag är nere i grunden.
 
Linnex skrev:
Mätarställning 2537. Motsvarar 7.93 kWh/dygn sedan 30/8.
Mätarställning 2755, Motsvarar 5,31 KWh/dygn sedan 30/09. (Grundens storlek är ca 162m2 och 235 m3).
Börjar bli lite kyligare och temp i grunden är 12,5 grader.

Har Rollo fortfarande igång sin avfuktare? Det hade varit intressant att få lite data från kondensavfuktare där det är behov av att avfukta även under den kallare tiden på året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.