Jag kan inte säga att jag vet till 100% hur avfuktaren funkar, det jag vet är att den har gått hela tiden (fläkt), men om den avfuktar hela tiden vet jag inte. Kan det vara så att den går utan att avfukta och att fläkten är meningen att gå konstant?

Marken är plastad på de flesta ställen, finns nåt område där man inte komme åt. Isolering är nåt jag funderar på faktiskt, men det är en trång och bökig grund. Storleken är ca 70kvm och som allra mest 1m hög, på många ställen trängre.
 
bonnier skrev:
Jag kan inte säga att jag vet till 100% hur avfuktaren funkar, det jag vet är att den har gått hela tiden (fläkt), men om den avfuktar hela tiden vet jag inte. Kan det vara så att den går utan att avfukta och att fläkten är meningen att gå konstant?

Marken är plastad på de flesta ställen, finns nåt område där man inte komme åt. Isolering är nåt jag funderar på faktiskt, men det är en trång och bökig grund. Storleken är ca 70kvm och som allra mest 1m hög, på många ställen trängre.
På munters går det att bygla om fläkten ska gå hela tiden eller enbart när den avfuktar. Jag vet inte om andra avfuktare har den möjligheten.
Enl min mening är det bra att fläkten går hela tiden. Då har du ett ständigt undertryck och då minskar risken för att jordlukt mm tränger upp i bostaden.
Min acetec drar 490w när den avfuktar och 55w (mindre än en glödlampa) när enbart fäkten går.
Så att fläkten går behöver inte innebära att den slukar el.

Fö så tycker jag mig sett att de flesta sorbtions avfuktare brukar dra ca 800-1000w. Acetec verkar vara undantaget som drar mindre el (eftersom den inte använder sig av ett roterande sorbtionsblock)
 
bonnier skrev:
Har haft mätning på min recosurb ds10 (sorptionsavfuktare) under några veckor nu, och det är ingen munter läsning. Rf i grunden pendlar mellan 55 och 70% och tempen har legat sista tiden på ca 18 grader. Nåt vajsing med avfuktaren antar jag det är för den har gått konstant så länge jag bott här (mars). Som det är nu drar den 14kWh/dygn och det blir inte billigt i längden, kan jag inte få den att dra ner på gångtiden så kommer den att åka ut...
Finns det nån med erfarenhet av ovanstående och eventuella justeringsmöjligheter?
Jag tror jag har den största grunden av oss som skriver här (ca 162m2 och 235 m3). Min avfuktare är på 1,6 kW. Mätaren står nu på 1939 kWh vilket betyder att den i snitt har dragit 8,36 kWh/dygn sedan 3/7 när jag skrev de senaste uppgifterna. Grunden är inte heller 100 % plastad och ordningställd pga av pågående ombyggnad. Fast det tror jag har en mindre påverkan.

Vad jag reagerar på är pendlingen på din rf. Kolla luftflödet både på cirkulation och utblås så inget är egensatt eller trögt. Min rf pendlar mellan 65-67
 
Var har du hygrostaten sitter? I taket på krypgrunden hoppas jag?

Var bör man ha den sitta eg? I andra änden bortsett från avfuktaren eller nära avfuktaren?
Cirkulationen gör väl att all fuktig luft vandrar mot avfuktaren när den avfuktar och då kanske den visar högre eller tänker jag dumt? Tycker åxå att ditt RF pendlar mycket.
Hos mig ligger jag konstant mellan 58-60%. När du skriver 55-70% Under hur lång period är det? Är det 55% i mars när avfuktningsbehovet är litet och ca 70% nu med avfuktaren ställd på 70%? Eller pendlar den konstant?

Vad har du avfuktaren inställd på?
 
Avfuktaren installerades av en fukt- och saneringsfirma som förhoppningsvis kunde sina saker, dom jag hade kontakt med hade MÅNGA år i branschen. Hygrostaten sitter bara nån meter ifrån avfuktaren, ungefär i "taknivå". De RF värdena jag angav var de som jag loggat under den tid jag har haft energimätare påkopplat, från i början av juli fram tills nu.

Jag är den första att erkänna att jag inte har helkoll på vare sig funktion eller installation av avfuktaren, den har funnits där och gett mig dåligt samvete för att jag inte haft bättre koll på den. Jag bläddrade som hastigast i manualen för nån månad sedan för att se om den hade nån inställningar men hittade inget för att ställa in avfuktningsgränsen, fast en sådan borde ju finnas. Sedan så skall ett filter eller dylikt bytas med nåt intervall också, kan kanske vara det som spökar? Avfuktaren installerades i september förra året.

Linnex: hur kollar jag luftflödet? Bara genom att se om det suger/blåser eller?
 
ungefär samt kollar filtret.
 
bonnier skrev:
Rf i grunden pendlar mellan 55 och 70% och tempen har legat sista tiden på ca 18 grader. Nåt vajsing med avfuktaren antar jag det är för den har gått konstant så länge jag bott här (mars).
18 grader verkar vara en hög temp för en kryppgrund. Kolla om den varma utblåsningsluften som rensar sorbtionsfilter och skall evakueras ut i det fria blåser faktiskt ut ur krypgrunden. Om den blåses ut ur maskin men stannar inne i krypgrunden så kan det ju vara en förklaring varför temperaturen är så hög och varför den går hela tiden - samma fukt kör bara in och ut och in igen genom maskinen. Bara en gissning....
gaia
 
En DR10 drar 0.9kW så jag håller med Mange att 14kWh /dygn inte är så blodigt sommartid. 0.9 x 24 blir ju betydligt mer än 14, så den kan inte gå fullt. Betänk att den jobbar så under 2-3 månader, sedan betydligt mindre så blir inte årsförbr. så stor ändå.
Installerade min AceTec häromdan, den får arbeta fullt såhär långt, ändå har RF gått upp. Jag har idag 26/7 tätat grunden med fogskum och 3 tuber fogmassa då det varigt stora glipor mellan grund och syll, och mycket luft kommer in i grunden. Hoppas RF sjunker snarast. Min grund är dock stor ca. 150m2 samt ca. 1m högt. Jag räknar kallt med att den kommer gå fullt 2-3 måndare om året, därefter klart mindre. Monterade en energimätare idag, och hoppas den håller då 2st. olika modeller tidigare varat ca. 2-3 dagar. före de gått söder?! Har idag 17 grader och RF 83% i grunden med Oregon mätaren, men då jag varigt nere så har mycket varm luft kommit in!
 
Lando skrev:
En DR10 drar 0.9kW så jag håller med Mange att 14kWh /dygn inte är så blodigt sommartid. 0.9 x 24 blir ju betydligt mer än 14, så den kan inte gå fullt. Betänk att den jobbar så under 2-3 månader, sedan betydligt mindre så blir inte årsförbr. så stor ändå.
Installerade min AceTec häromdan, den får arbeta fullt såhär långt, ändå har RF gått upp. Jag har idag 26/7 tätat grunden med fogskum och 3 tuber fogmassa då det varigt stora glipor mellan grund och syll, och mycket luft kommer in i grunden. Hoppas RF sjunker snarast. Min grund är dock stor ca. 150m2 samt ca. 1m högt. Jag räknar kallt med att den kommer gå fullt 2-3 måndare om året, därefter klart mindre. Monterade en energimätare idag, och hoppas den håller då 2st. olika modeller tidigare varat ca. 2-3 dagar. före de gått söder?! Har idag 17 grader och RF 83% i grunden med Oregon mätaren, men då jag varigt nere så har mycket varm luft kommit in!
Jag läste i ett annat forum att man kunde ställa avfuktaren på att jobba konstant samt ställa ner ett konvektor element på 1000w /eller en byggfläkt i andra ändan av grunden om man ville få ner fuktigheten snabbare.
Länk:
Värmepump, värmepumpar, forum - värmepumpsforum!
 
bonnier skrev:
Har haft mätning på min recosurb ds10 (sorptionsavfuktare) under några veckor nu, och det är ingen munter läsning. Rf i grunden pendlar mellan 55 och 70% och tempen har legat sista tiden på ca 18 grader. Nåt vajsing med avfuktaren antar jag det är för den har gått konstant så länge jag bott här (mars). Som det är nu drar den 14kWh/dygn och det blir inte billigt i längden, kan jag inte få den att dra ner på gångtiden så kommer den att åka ut...
Finns det nån med erfarenhet av ovanstående och eventuella justeringsmöjligheter?
Det visar sig när jag var nere i mörkret igår att avfuktaren stod på "MAN" vilket om jag förstår rätt betyder att den går kontinuerligt även med hygrometer påkopplat, nu är det omkopplat till "AUTO" och vi får väl se om det får nån effekt. Filtret var rejält nedsmutsat så jag gjorde rent den med dammsugaren.

Dumt nog så nollställde jag inte energimätaren, får göra det ikväll istället. Fast nåt konstigt är det, så länge jag har haft ögonen på den nu så drar den kontinuerligt runt 580W, inte 900W som nämnts ovan, och det skulle förklara mina dagliga 14kW. Temperaturen i grunden är nu strax över 20 grader, och RF...nja, den visade på ca70% igår och då var den i princip intill "väggen" där avfuktarens hygrometer finns, flyttade jag den en meter in i grunden så sjunker RF till under 60%. Detta måste väl bero på att plasten på marken inte går ända emot väggen. Skulle det vara nån ide att flytta på avfuktarens hygrostat eller biter man sig i svansen då? Alternativt skulle man väl kunna dra plast ända upp till och ev. en bit upp på väggen, men där säger ju en del att det inte är att rekommendera av nåt skäl.
 
Jag är ny på detta forum och är ingen expert på ämnet, men måste ställa några frågor till er andra. Jag har en modern krypgrund på ca 100 m2 med plast på marken och ingen avfuktare installerad. Sedan i våras loggar jag temp/RH i grunden timme för timme och även temp/RH ute loggas och sparas i datorn. Jag har även kollat in mögeldiagrammen på http://www.lfs-web.se/mogeldiagram-LIM-II.jpg så att jag har någorlunda koll på när risk för mögel finns. Jag ser att min grund ligger i riskzonen, men det verkar inte vara ett stort problem. Innan jag köper någon form av avfuktare så vill jag dock testa passiva åtgärder, dvs åtgärder som inte kräver att jag tillför energi. Ifjol fixade jag dräneringen runt huset (obefintlig förut) och jag har plast på marken. Nu kommer jag även lägga isolering på marken eftersom jag läst att det har flera positiva effekter. Det jag inte vet hur jag skall göra med är ventilationen i grunden. Ska jag öppna fler kattgluggar eller inte.... Vissa säger att det är väldigt dåligt att ventilera men jag får inte detta att gå ihop riktigt. Ni får gärna kommentera mina antaganden här nedan:

Antagande A
Antag att man har ett hus som står på plintar utan någon form av sockel runt huset. Då skulle man ju kunna se detta som en krypgrund med extremt god ventilation. Mig veterligen har man betydligt mindre problem med fukt i plintgrund än i en vanlig krypgrund (?).

Antagande B
Ett dåligt exempel exempel är att man har en krypgrund med alla kattgluggar igensatta och ingen avfuktare i grunden. Här kommer man få problem eftersom fukt från mark och annat har ingenstans att ta vägen.

Av dessa två antaganden kan man väl tycka att mer ventilation i grunden ger mindre risk för mögel ? Eller kan det vara så att man måste ha väldigt god ventilation för att det skall vara bra att ventilera? Har man väldigt god ventilation så kommer ju den luften att värma upp hela grunden några grader och därmed sjunker RH ? Hur vet jag ifall det är bra eller dåligt att öpnna upp fler kattgluggar ?
 
Guar skrev:
Av dessa två antaganden kan man väl tycka att mer ventilation i grunden ger mindre risk för mögel ? Eller kan det vara så att man måste ha väldigt god ventilation för att det skall vara bra att ventilera? Har man väldigt god ventilation så kommer ju den luften att värma upp hela grunden några grader och därmed sjunker RH ? Hur vet jag ifall det är bra eller dåligt att öpnna upp fler kattgluggar ?
Om luften är fuktigare utanför än i grunden (som antagligen också är kallare på sommarhalvåret och därmed också kan bära mindre fukt) så kommer mer ventilationsgluggar att föra in den fuktiga luften in i grunden vilket ju inte är så bra. Att ta luft utifrån skall man väl då helst endast göra när luften ute innehåller så lite fukt att tillförseln av denna in i grunden innebär en minskning av den relativa fuktigheten. Inte helt enkelt således. Skillnaden mellan en plintgrund och en krypgrund som du skriver om är ju att du har samma temperatur ute och under huset i plintgrundsfallet.
 
Rikard Bergsten skrev:
Det brukar anföras att grundmuren skall kunna ventilera ut fukten för att inte drabbas av frostsprängning. Jag har räknat på masstransporten upp genom grundmuren respektive ut från ytan och det tycks mig helt omöjligt att påverka problem med frostsprängning med att täcka grundmuren med en ångspärr. Det är alltså riskfritt (i meningen att risken för frostsprängning inte är högre efter åtgärd än innan).

Antingen täcks grundmuren med en vanlig byggplast och du behöver då sätta upp en läkt att fästa plasten i (och om du använder en träläkt, glöm inte fuktspärren så att du inte får fukt i läkten). Ett alternativ är att använda ett material som heter Selitflex, en flexibel tunn cellplast laminerad med en aluminiumfolie. Det säljs på rulle och fästs enkelt upp med lim. Enklast är att bara lägga en sträng med fogskum på folien, vänta tills skummet expanderat färdigt och sedan trycka fast på grundmuren. Vänds aluminiumsidan mot grundmuren fås en ickeisolerande mycket tät ångspärr. Vänds aluminiumsidan mot grunden så fås en isolering motsvarande ungefär 3 cm cellplast, vilket kan vara lämpligt om grundbotten är isolerad.
Är lite täckning (dvs ej runt hela grunden, eftersom jag inte kan nå alla delar) bättre än inget? Eller är det allt eller inget som gäller?
 
Vi har nyligen lagt till AceTec i vårat sortiment i webshop.. Har varit uppe i Älsvbyn där de tillverkas, granne med Älsbyhus tillverkning för ca två veckor sedan...

De främsta fördelarna med AceTec är: (Förutom att den är svensktillverkad...)

1. Lägre energiförbrukning
2. Färre rörliga delar (längre hållbarhet)
3. Kräver en tät grund, som ger varmare golv kalla dagar.
4. Högt torrluftsflöde 270 m3/h eller 75 l/s
5. 2-fas principen gör att utblåsslang kan vara längre och oisolerad.

Tycker läsningen i det här forumet har varit intressant och givande. Själv bor jag i ett hus med torpargrund, så möjligheten att installera avfuktare finns inte. Problemet vi har är fuktig grund för att vi inte eldar sommartid och inte så mycket övriga tiden på året (pga milt väder).

Har funderat på vilka möjligheter som finns för en torpargrund med fuktproblem, all hjälp uppskattas!
 
Menar du att grunden är för trång för dig att komma in i med avfuktare? Att avfukta den annars är väl inget problem med en avfuktare men jag kanske inte förstår hur du menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.