Och så bör jag nog skulle plasta färdigt marken. Funderar även på att sätta upp platonmatta på insidan av grundmuren. Men det vill jag göra först efter jag har någolunda koll på driftkostnaderna.
 
Consensus skrev:
Uppdatering. Efter drygt två månader så går HomeDry 22% av tiden. Genomsnittsförbrukningen så här långt är 4.8kWh per dygn.
Vilken typ av energimätare använder du för att få fram denna informationen?

Så här ser det ut för mig:
Hus: Älvsbyhus (Höner) byggt dec 2004
Krypgrund: 101kvm, 1-1,3m höjd. Mark täckt av byggplast.
Kondensavfuktare: Woods DS12
Avrinning av vatten via slang som löper under plasten

Köpte huset för knappt två månader sedan och har kontinuerligt iaktagit mätvärdena i grunden. Mätvärdena har varit ganska varierande från 70% upp till 80% men med ökad temp utomhus steg även RF. Sista tiden har den legat runt 80-85% och även toppat över 90%. Jag tror att temperaturen ständigt legat runt 11-14 grader (det gör det nu iaf).

Jag kröp nu ner i grunden för att kontrollera avfuktaren och såg att den hade rejält med is på kylslingorna.

Dessutom noterade jag att det finns endel springor mellan täckplasten på marken och att plasten inte går ända fram till muren.

Åtgärd: Avstängning (2007-06-03) och upptining av avfuktaren. Startade sedan om (2007-06-04).

1. Hur väl bör man täcka marken med plast? Kan tänka mig att minst 95% av marken är täckt. Skarvarna är för det mesta överlappade med 20cm, ingen annan typ av skarvning är gjord.

2. Enligt spec. på Woods DS12 (DS12 Woods avfuktare) klarar den max 90kvm, rekommenderas för 10-45kvm... Har Älvsbyhus varit grymt snåla här eller gäller inte detta mått krypgrunder pågrund av den isolerade miljön? Borde inte ett kubikmetermått vara bättre?

3. Enligt spec skall det vara automatisk avfrostning???

4. Har läst att endel av er har ganska avancerade anordningar för att föra bort vattnet från avfuktaren (ex. separat pump som pumpar ut i dagvattnet). Räcker det inte med att skicka ner vattnet under plasten?

5. Hur varierar temperaturen i grunden över ett helt år?

Mvh,

Peter
 
Man hittar riktiga elmätare på blocket för par hundralappar. Obs skall vara enfas till en avfuktare i villastorlek.

1. Finns olika skolor men min åsikt är att kör man med avfuktare så skall det vara 100 % och finns det risk för att vatten kommer in så får man lösa det på annat vis.
I annat fall ökar driftkostnaden för avfuktaren

2. Är inte det fullhöjd 2,4 m som kvm är angivet på kondensavfuktarna? Annars brukar avfuktare ha information om båda uppgifterna. I a f om man tar kontakt med tillverkaren.

3. Kolla så att inte filtret är igensatt. I så fall fryser den direkt.

4. Rådet ges av tillverkarna så man tycker att det borde räcka.
Jag har en sorbtionsavfuktare och har inte det problemet. Men hade jag haft kondensavfuktar så hade jag nog gjort en liten stenkista och valt denna metod.

5. Är olika. Men hemma skulle jag tro att det rör sig om 7-8 grader.
 
Linnex skrev:
Man hittar riktiga elmätare på blocket för par hundralappar. Obs skall vara enfas till en avfuktare i villastorlek.
Tänkte mig mer en mätare som man enkelt pluggar i och som ger lite statistik för hur mycket/när den är aktiv samt givetvis hur mycket energi den använt.

Linnex skrev:
1. Finns olika skolor men min åsikt är att kör man med avfuktare så skall det vara 100 % och finns det risk för att vatten kommer in så får man lösa det på annat vis.
I annat fall ökar driftkostnaden för avfuktaren
Låter vettigt. Tror inte att jag har någon risk för vatteninträngning, fast jag har inte bott i huset när det tokregnat så jag ska inte svära på det...

Linnex skrev:
2. Är inte det fullhöjd 2,4 m som kvm är angivet på kondensavfuktarna? Annars brukar avfuktare ha information om båda uppgifterna. I a f om man tar kontakt med tillverkaren.
Mycket möjligt, tyvärr har väl inte Woods någon svensk representant så mitt bästa alternativ är nog helt enkelt att kontakta Älvsbyhus. Anledningen till att jag inte kontaktat dom i detta avseende är ju att de givetvis kommer att säga att det ska räcka :)

Linnex skrev:
3. Kolla så att inte filtret är igensatt. I så fall fryser den direkt.
Hmm, filtret ser bra ut... det är ganska tunnt, men jag kanske skall testa att tvätta av det.

Har fått ner luftfuktugheten till 69%, temp 14-15 grader. (Frågan är hur mycket apparaten kör där nere ;-) )

/ Peter
 
Senaste veckan har det tydligen varit torrt här i Jönköping - 1.48 kWh/dag. På tre veckor har den dragit 79 kWh eller 3.76 kWh/dygn. Har nu 16.8 grader 61% relativ fuktighet. Onödigt torrt. Får ändra hygrostaten.

Kan bara säga att för mig fungerar kondensavfuktare året runt. Jag har en
KCC620. 100 m2 grund.

Skall bli spännande att höra andras effektmätningar i sommar. Särskilt SME som rapporterar om Trygghetsvakten på Fuktig krypgrund?
 
rollo skrev:
Senaste veckan har det tydligen varit torrt här i Jönköping - 1.48 kWh/dag. På tre veckor har den dragit 79 kWh eller 3.76 kWh/dygn. Har nu 16.8 grader 61% relativ fuktighet. Onödigt torrt. Får ändra hygrostaten.

Kan bara säga att för mig fungerar kondensavfuktare året runt. Jag har en
KCC620. 100 m2 grund.

Skall bli spännande att höra andras effektmätningar i sommar. Särskilt SME som rapporterar om Trygghetsvakten på Fuktig krypgrund?
Min grund låg på 8-9 grader under vintertid. Senaste veckan har temperaturen legat mellan 14.1-16.2 grader. Stiger temperaturen mer under sommar så vet f_n om jag inte kommer testa kondensavfuktare för att se om driften blir lägre. Temperaturerna är högre än vad jag trodde de skulle vara när jag gjorde mitt val.
 
Kan inte låta bli att fundera hur det hade fungera om man tog en vanlig luftkonditionering och satte utedelen i grunden.
I så fall hade man ju värmt upp luften princip gratis och sedan bara låtit ventilera ut det....
 
Jag funderar på att sätta en dator (server) där nere, främst för att slippa surret och att den får en kall plats att stå på. Men den kommer ju även att värma upp utrymmet en aning...

Borde ju vara en ganska bra miljö för en server, svalt och torrt. Problemet skulle kunna vara att det är lite skitigt.
 
dreamie skrev:
Jag funderar på att sätta en dator (server) där nere, främst för att slippa surret och att den får en kall plats att stå på. Men den kommer ju även att värma upp utrymmet en aning...

Borde ju vara en ganska bra miljö för en server, svalt och torrt. Problemet skulle kunna vara att det är lite skitigt.

Det är inte torrt. Under RF 50-55 kan du nog räkna som torrt. Krypgrunden ligger på den nivån att det inte finns risk för mögelpåväxt.
 
gaia skrev:
Sorptionavfuktare är rätt energikrävande maskin: där finns motorn som långsamt snurrar absorptionsfilter, en fläkt som sugger in luften till avfuktning, en annan fläkt som blåser genom absorptionsfilter med uppvärmt luft och ressar filter, en värmeelement som värmer den luften som skall blåsa filter rent/torrt . Ju kallare det är i grunden dess mer energi går åt att värma luften som ska rensa filter från vatten. Det är så jag förstår funktion på en sådan ...

Alla sorbtionsavfuktare har inte ett roterande sorbtionsblock.
Installerade min AceTec för några veckor sedan och är mycket nöjd.

Denna avfuktare har ett fast sorbtionsblock och drar mindre el än andra sorbtionsavfuktare. 550w/h vid avfuktning. 55w/h vid enbart fläktdrift.
Detta kan jämföras med tex HomeDry som drar ca 950w/h.
Prismässigt ligger de på samma nivå.

De verkar ha ungefär samma avfuktiningskapacitet. AceTec's avfuktare har dock två torrluftskanaler och omsätter dubbelt så mycket luft.
´
Den är Tydligen en svensk uppfinning som arbetar efter något som kallas 2 fas principen. Den har inga rörliga delar vilket borde tala för god hållbarhet.

Jag är mycket nöjd än så länge. Drog igång den på kvällen och då visade fuktmätaren på 80% RF. När jag vaknade dagen efter så visade den på 60%.
Har inte köpt en elmätare än men det ska göras så fort man passerar Jula eller Classe. Har inte lyckats utläsa nån märkbar skillnad i elförbrukning på den centrala elmätaren iaf. Den verkar även vara smidig att underhålla. Bara att lyfta på locket och damsuga ur den + ev byta filter.

Ang elförbrukning så är frågan om det för så mycket under ett år. Efter att ha tätat grundmuren med fogskum så borde grunden väl hålla sig varmare vintertid?
Borde få lite varmare golv pga avfuktaren med.

Sorbtionsavfuktare har ju ingen kompressor som en kondensare så även om de är dyrare i inköp så borde de överleva en kondensare flera ggr om.
 
Ny rapport från Jönköping. Kondensavfuktaren har dragit 4.9 kWh per dag de senaste 27 dagarna vid 17.2 grader o 62% RF. Dvs 147 kWh/mån i juni.

Jämfört med Smedmans TV som drog 157 kWh i juni och inte klarade att hålla under 70% RF. Fuktig krypgrund? Och då har vi haft enormt regnigt här.

Man kan inte jämföra energiåtgången fullt ut mellan olika grunder, men dessa siffror ger mig inte anledning att misstro på mitt påstående att kondensavfuktare är energisnåla. Skulle vara intressant att fålite siffror från ngn med sorbtionsavfuktare.
 
Sista exakta mätarställningen skrev jag här 10/4. Var då 1130kWh. Står idag på 1755kWh. Blir i snitt 7,44 dygn med 0.0459 per m2 eller 0,0317 per m3 (ca 162m2 och 235 m3). Och då inkluderat ett misstag där jag råkade ställa om avfuktaren så den gick kontinuerligt i par dygn. Kunde ha blivit riktigt dyrt då den drar 1.8 kW i h. Blev fundersam när luftfuktigheten sjönk från 65 % till 52 %.

Parantes kan jag nämna att en bekant slänger ut sin kondensavfuktare och kommer montera in en Munters. Han fick inte ner fuktigheten under 70% i tidit våras när det var kallare ute och då gick den kontinuerligt.
 
rollo skrev:
Ny rapport från Jönköping. Kondensavfuktaren har dragit 4.9 kWh per dag de senaste 27 dagarna vid 17.2 grader o 62% RF. Dvs 147 kWh/mån i juni.

Jämfört med Smedmans TV som drog 157 kWh i juni och inte klarade att hålla under 70% RF. Fuktig krypgrund? Och då har vi haft enormt regnigt här.

Man kan inte jämföra energiåtgången fullt ut mellan olika grunder, men dessa siffror ger mig inte anledning att misstro på mitt påstående att kondensavfuktare är energisnåla. Skulle vara intressant att fålite siffror från ngn med sorbtionsavfuktare.

Jag ska komma med lite siffror på min AceTec så fort jag har införskaffat en elmätare till vägguttaget.
 
Linnex skrev:
Parantes kan jag nämna att en bekant slänger ut sin kondensavfuktare och kommer montera in en Munters. Han fick inte ner fuktigheten under 70% i tidit våras när det var kallare ute och då gick den kontinuerligt.
Vad för kondensare har han? Hur kallt var det i grunden när han inte fick ner RF?
 
rollo skrev:
Ny rapport från Jönköping. Kondensavfuktaren har dragit 4.9 kWh per dag de senaste 27 dagarna vid 17.2 grader o 62% RF. Dvs 147 kWh/mån i juni.

Jämfört med Smedmans TV som drog 157 kWh i juni och inte klarade att hålla under 70% RF. Fuktig krypgrund? Och då har vi haft enormt regnigt här.

Man kan inte jämföra energiåtgången fullt ut mellan olika grunder, men dessa siffror ger mig inte anledning att misstro på mitt påstående att kondensavfuktare är energisnåla. Skulle vara intressant att fålite siffror från ngn med sorbtionsavfuktare.
Hej, min Munters HomeDry är i drift ca 25% av tiden. Den håller Rh i ett spann mellan 55-62% året runt.

Grunden är på ca 100m3, med ångspärr, sandbädd samt isolerade grundmurar. Allt är som original förutom att jag har pluggat samtliga grundventiler samt tätat v-fogarna med fogskum.

En HomeDry drar ca 900W när den avfuktar. Om man räknar grovt med 1kWh per drifttimme så blir det 365*24*.25 = 2190 kWh per år. Avrundat nedåt pga avkylningsfas o dyl så landar det nog på ca 2000kWh per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.