Jag har en sorptionsavfuktare som skall klara av 320 m3. Min grund är relativt stor på ca 240 m3.
Avfuktaren har varit igång ca 5 månader och mätaren står på drygt 1200 kWh. De två första månaderna drog den ca 750 kwh. halva grunden är ännu inte plastad pga av ombygge. Men uppskattning på 1500-2000 kwh/år efter inkört verkar faktiskt inte vara helt i det blå.
Samtidigt har jag fått ca 5-6 grader varmare i grunden under vintertid så att det går ± 0 i energi på ett år kan faktiskt vara trovärdigt.
Jag återkommer om ett år ;-)
 
rollo skrev:
Du har prövet Trygghetsvakten som var katastrof. På vad sätt?

Du tycker nu att det är stor skillnad mellan kondensavfuktaren och Recusorb. Kan du ge mer detaljer.
Jag gjorde ett försök med att tillföra värme i grunden för att "torka ut" fukten. Trygghetsvakten fungerar ju på samma sätt fast med sk "intelligent" styrning av fukt/temp/tid. I mitt fall blev resultatet kondensutfällning i ett av rummen i krypgrunden (min krypgrund består av tre rum). Detta pga dålig cirkulation och avkylning av luften. Jag har hört andra som fått ökad mögeltillväxt efter installation av TV(troligtvis pga att de haft ett fukttilskott någonstans ifrån). Så jag skulle avråda att installera TV ifall man inte vet hur grunden ser ut och känner till eventuella fallgropar.

Min kondensare hade en effekt på 200W. Recusorben går på 900W vid avfuktning och ca. 200W(3A ström på värmeelementet) när enbart fläkten och rotorn går. Kondensaren klarade av att hålla fukten nere på 70-75% och den gick konstant. Jag räknar med att ha ungefär samma elförbrukning med Recusorben, men det är bara en gissning.

En stor nackdel som kondensavfuktare har jämfört med sorptionsavfuktare är arbetstemperaturen. I mitt fall så borde jag ha haft avfuktning även när temperaturen låg under smärtgränsen för kondensaren (6-7 grader).

Men klarar man sig med en kondensare(som jag vet att du gör Rollo) så skall man vara nöjd. Elförbrukningen är mindre och installationskostnaderna är betydligt lägre.

/mosse
 
Linnex, kan du ge lite mera fakta. Vad för avfuktare har du?

/mosse
 
Fel stod på 1130 kWh (kollade på lunchen). Men det intressanta är vad den har dragit efter sommaren då fuktbelasningen är som störst och det kan jag inte svara på nu och jag kommer plasta färdigt grunden innom de närmsta veckorna.

Det är fuktkontrolls DA-320 som jag har. I skrivandets stund har jag 67 % luftfuktighet och 10.5 grader i grunden.
 
Har sedan 2 år en Recusorb DR-010B installerad i ett kallgarage och är mycket nöjd.

Hygrometern är inställd på 55% och garaget är ca 25 kvm (Jämför mot era krypgrunder).

Den förbrukar mellan 1-3 Kwh/dag. Är det förhållandevis torr luft som nu på våren i norrland går den inte alls, under hösten och sommaren går den givetvis mer samt under fuktiga milda vinterdagar.

Innneluften blandas med uteluft och avfuktas. Torr luft blåser in i lokalen, den fuktiga blåser ut ur lokalen. Jag har således ett rör där maskinen kontrollerat tar uteluft (som blandas med inneluft) och ett rör där den fuktiga luften går ut.
Syftet med detta är ett lätt övertryck i lokalen så att inte fuktig uteluft ska okontrollerat läcka in i lokalen vid avfuktning.
Under "viloperioderna" så slår hela maskinen ifrån.

Jag vet att i krypgrunder så kan man använda en annan metod.
Där har man inget rör som tar uteluft på ett kontrollerat sätt. Därför
sugs fuktig uteluft in i springor och håligheter när maskinen avfuktar.
Detta borde leda till en sämre verkningsgrad. Syftet med denna typ av avfuktning
är att man inte vill att krypgrundsluften ska läcka in i huset pga övertryck om maskinen skulle vara ansluten som den är i mitt garage. Dock är det ingen risk med 17000kWh/år eftersom det då skulle behövas nästan 3 st DR010-B som jobbar dygnet runt.
 
Xiter skrev:
Syftet med detta är ett lätt övertryck i lokalen så att inte fuktig uteluft ska okontrollerat läcka in i lokalen vid avfuktning.
Jag måste få fråga. Är övertryck verkligen bra?
Även om du har 55 % i rummet så finns det väl risk att luften trycks in i väggarna och kondenserar eller åtminstånde ger en hög fuktighet när den kyls av mot en kallare yttertemperatur?
Har man undertryck får man ju inte detta fenomen.
 
Man har ju övertryck i lokaler som gränsar t.ex. till smutsiga utrymmen, t.ex. i kontorsdelar i verkstäder, för att hålla smuts och lukt utanför. Har aldrig tänkt på att det kan funka för fukt också, kanske är ok i garage och andra oisolerade utrymmen som inte angränsar till andra lokaler
 
Linnex skrev:
Jag har en sorptionsavfuktare som skall klara av 320 m3. Avfuktaren har varit igång ca 5 månader och mätaren står på drygt 1200 kWh. De två första månaderna drog den ca 750 kwh. halva grunden är ännu inte plastad pga av ombygge. Men uppskattning på 1500-2000 kwh/år efter inkört verkar faktiskt inte vara helt i det blå.
Lite fakta efter 1 månads drift av DR-010B avfuktaren. Den har tagit väldigt mycket effekt, 540kWh. I början gick den dygnet runt men nu går den mer sällan.
Hygrostaten är inställd på ca. 52%. Den kunde ändras till 60% för att få ner effektförbrukningen.

Jag är väldigt nöjd med vad den presterar men effektförbrukningen oroar mig ändå lite.

/Mosse
 
Energiåtgången är ju viktig. Enligt min erfarenhet hade vi en hög fuktbelastning i början av april, men det är torrare nu. Vilket kanske kan förklara dina resultat.

Vill föreslå att alla som har koll på effektförbrukningen rapporterar månad för månad. Jag skall kolla av min effektmätare o återkomma efter en månad.
 
Mosse skrev:
Lite fakta efter 1 månads drift av DR-010B avfuktaren. Den har tagit väldigt mycket effekt, 540kWh. I början gick den dygnet runt men nu går den mer sällan.
Hygrostaten är inställd på ca. 52%. Den kunde ändras till 60% för att få ner effektförbrukningen.

Jag är väldigt nöjd med vad den presterar men effektförbrukningen oroar mig ändå lite.

/Mosse
Jag ligger nu på på 3-4 Kwh/dygn och håller mig till 67%.
52 % låter onödigt dyrt i mina öron. Man bör ligga på under 70 %. Absolut inte över 75 % och jag har fått rådet att ligga på 65 % för att ligga på säkra sidan.
 
rollo skrev:
Energiåtgången är ju viktig. Enligt min erfarenhet hade vi en hög fuktbelastning i början av april, men det är torrare nu. Vilket kanske kan förklara dina resultat.

Vill föreslå att alla som har koll på effektförbrukningen rapporterar månad för månad. Jag skall kolla av min effektmätare o återkomma efter en månad.
Det är oxå mååånga liter i byggmaterialet som skall drivas ut.
 
Consensus skrev:
Det är nåt lurt med förbrukningen!

Jag har nu haft min Munters HomeDry i krypgrunden ca en månad. Under FÖRSTA månaden har den gått 23% av tiden i genomsnitt, det var mest i början. Jag har kopplat en energimätare till avfuktaren för att kunna följa förbrukning och påslagstid EXAKT.

Homedry förbrukar ca 900W under avfuktning. Om vi antar att den fortsätter att gå 23% av tiden så innebär det 24*365*0.23*0.9 = 1800Kwh per år. Det låter till och med lägre än med TV.

TV är jag generellt skeptisk till eftersom man fortsätter att uteluftsventilera grunden. Mitt största problem var kraftigt kondensutfall mot grundmurarna i viss väderlek. Mot detta hjälper inte TV. Med en riktig avfuktare och en tät och numera isolerad grund så blir det andra bullar. Installationen gjorde jag själv, totalkostnad ca 13.500:- inklusive spirorör, fogskum till v-fogar och grundventiler, mm.
Uppdatering. Efter drygt två månader så går HomeDry 22% av tiden. Genomsnittsförbrukningen så här långt är 4.8kWh per dygn.
 
Linnex skrev:
jag har fått rådet att ligga på 65 % för att ligga på säkra sidan.

Låter som ett bra rf värde att ligga på . Iofs spelar det ju roll om man har betong bjälklag osv .


@Mosse : Vad var dåligt med TV ? Gärna lite mer specifikt vad som var dåligt :D


Sen kondensavfuktare i en krypgrund låter i mina öron inte alls bra . Finns ju faktiskt en del grunder som har ett lukt problem och om avfuktaren slutar funka under 10C så kanske lukter kommer upp mycket mer än när avfuktaren går ? HAr fått för mig att sorptionsavfuktare är den bästa metoden .

DST dr-010b har jag iaf hört bra om. Iaf när installationen och tätningen är korrekt utförd. Sen går det ju alltid att bygla om DST:n så inte fläkten går under dom torra perioderna men som sagt då kanske man får problem med lukter och så.
 
På de senaste 12 dgr har kondensavfuktaren avfuktaren dragit 65 kWh=5.4 kWh/d vid 62% och idag 15 grader. Grunden är på 100 m2. Får väl medge att jag är besviken, verkar dra ungefär lika mycket som en sorbtionsavfuktare? Kanske varit fuktigare sista tiden. Hur har det varit för er andra denna tiden?
 
Mja.. för att det skall vara en rättvis jämförelse så skall man ju kolla mot samma grund. Min grund på ca 230 m3 ligger jag nog på 10-11 kwh/dag för tillfället. En homedry beräknades även vara för liten för mig. Fick förslag på att aventuellt använda två. Temperaturen i grunden är för stunden 14.9 grader så nulägget hade det nog varit mer ekonomiskt mad vanlig avfuktare. Stiger temperaturen mer i grunden under sommaren så kommer jag nog komplettera med en woods för driftkostnadens skull och tyvärr vara lite efterklok att man kunde sparat en slant med en homedry + en kondensavfuktare istället för den stora mackapären jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.