Det går inte att komma in i torpargrunden på något vis. Sedan är det väldigt lågt mellan trossbotten och marken.

:confused:
 
1) En fråga till Rikard Bergsten (eller någon annan som kan svara): Med AceTec, HomeDry tex så ökar tempen i grunden ngt om jag förstått det rätt (pga att man tätar), vilket kan vara skönt på vintern med lite varmare golv. Med TrygghetsVakten ska (viss) ventilation finnas kvar och på vintern verkar det dessutom som att TV i normala fall inte behöver gå speciellt mycket=ingen uppvärmning av grunden/golv. Har jag uppfattat det rätt?

2) Min krypgrund har för hög luftfuktighet och det finns mögel (ser ut som man dammat net blindbotten med lite vetemjöl). Anticimex har varit där en gång i början på sommaren och konstaterat för hög fuktkvot. Tempen håller ca 15 grader nu i juli/aug, men jag har tyvärr inga andra siffror. Marken saknar plast och isolering, men det ska åtgärdas. Kan det fungera med Trygghetsvakten, eller är det bättre lösning med en vanlig avfuktare?

3) Någon som provat Ruby Dry (http://www.rubydry.se) i krypgrunden? Kanske det kan vara ett alternativ om man letar en billig lösning? Fördelen med den är att det är en sorptionsavfuktare samt att den blåser ut varm torr luft inne i grunden istället för att den leds ut.

Som ni förstår så är jag på väg att ordna klimatet i min grund, men det är inte lätt att välja lösning. En "riktig" krypgrundsavfuktare, en vanlig typ Woods (alt Ruby Dry) eller Trygghetsvakten. Ju mer jag läser på forum och hemsidor desto mindre klok blir jag och får mer beslutsångest...
 
Mugglare skrev:
1) En fråga till Rikard Bergsten (eller någon annan som kan svara): Med AceTec, HomeDry tex så ökar tempen i grunden ngt om jag förstått det rätt (pga att man tätar), vilket kan vara skönt på vintern med lite varmare golv. Med TrygghetsVakten ska (viss) ventilation finnas kvar och på vintern verkar det dessutom som att TV i normala fall inte behöver gå speciellt mycket=ingen uppvärmning av grunden/golv. Har jag uppfattat det rätt?

2) Min krypgrund har för hög luftfuktighet och det finns mögel (ser ut som man dammat net blindbotten med lite vetemjöl). Anticimex har varit där en gång i början på sommaren och konstaterat för hög fuktkvot. Tempen håller ca 15 grader nu i juli/aug, men jag har tyvärr inga andra siffror. Marken saknar plast och isolering, men det ska åtgärdas. Kan det fungera med Trygghetsvakten, eller är det bättre lösning med en vanlig avfuktare?

3) Någon som provat Ruby Dry ([länk]) i krypgrunden? Kanske det kan vara ett alternativ om man letar en billig lösning? Fördelen med den är att det är en sorptionsavfuktare samt att den blåser ut varm torr luft inne i grunden istället för att den leds ut.

Som ni förstår så är jag på väg att ordna klimatet i min grund, men det är inte lätt att välja lösning. En "riktig" krypgrundsavfuktare, en vanlig typ Woods (alt Ruby Dry) eller Trygghetsvakten. Ju mer jag läser på forum och hemsidor desto mindre klok blir jag och får mer beslutsångest...
Hej Mugglare.

Ett litet svar på fråga två:

Upplever du inga större problem idag så som lukt osv så ser jag ingen anledning till att du inte skulle våga dig på att prova trygghetsvakten. (Även om jag själv gjorde valet att gå på en sorbtionsavfuktare då det är en metod som är mer beprövad och skulle göra samma val igen.). Trygghetsvakten ger dig ju ett års öppet köp så är du inte nöjd kan du ju alltid ändra dig senare. Köp även till en trådlös hygrometer så du kan hålla koll på grunden.
 
Andreas Källberg skrev:
Det går inte att komma in i torpargrunden på något vis. Sedan är det väldigt lågt mellan trossbotten och marken.

:confused:
Det borde finnas avfuktare av nån sort som inte behöver finnas fysiskt inne i grunden, utan "kopplas in" i grunden via rör eller slang. Nån annan kanske vet?
 
bonnier skrev:
Det borde finnas avfuktare av nån sort som inte behöver finnas fysiskt inne i grunden, utan "kopplas in" i grunden via rör eller slang. Nån annan kanske vet?
Ja. Samtliga avfuktare som är gjorda för rörsystem bör det fungera med.
Däremot gäller det att få grunden tät vilket kanske är det svåraste när det gäller gammal torpargrund.
 
Andreas Källberg skrev:
Det går inte att komma in i torpargrunden på något vis. Sedan är det väldigt lågt mellan trossbotten och marken.
Vår sommarstuga hade kanske en liknande konstruktion. Det visade sig att golvbjälkarna låg på marken. Vi grävde ur, la plast och därefter nya bjälkar direkt på marken och sedan har vi en springa runt golvet så att "grunden" ventileras till rummet. Dvs en varmgrund. Har fungerat bra.
 
Mugglare

1) Som Rickard skrivit blir det minimal vinst av varmare golv. Om man verkligen skulle behöva tillföra så mycket energi till grunden att det resulterade i varma golv på vintern skulle vara slöseri med energi. Då måste det finnas andra lösningar. Detta är en myt som ofta framförs som argument att köpa en avfuktare.

2) Kan det fungera med Trygghetsvakten, eller är det bättre lösning med en vanlig avfuktare? Som du märkt finns det massor av åsikter här. det verkar som att de flesta system fungerar.

Vissa har ju här rapporterat dåliga erfarenheter av Trygghetsvakten, men man har ju tydligen garanti för pengarna tillbaka så det verkar ju riskfritt, men man måste kolla fukten och även på energiförbrukningen eftersom vissa rapporterat kraftig energiförbrukning. Systemet verkar inte så helt enkelt som man påstår.

Många menar att sorbtionsavfuktare är det enda som gäller eftersom de kan fungera även vid låga temperaturer. Motargumentet är att de de flesta inte har något avfuktningsbehov på vintern vid dessa lågatemperaturer , att sorbtionsavfuktare drar något mer energi och är relativt dyra.

Personligen har jag en kondensavfuktare och det har fungerat i två år nu. Det är den absolut billigaste lösningen men vinsten kanske äts upp av kort livslängd. Den borde också vara den mest energisparande metoden.

3) Vad gäller Ruby Dry skulle den teoretiskt kunna ha en fördel jämfört med kondensavfuktare eftersom den inte har kompressor o därmed längre livslängd. Frågan är om den värmer mer än den avfuktare, dvs att den har låg effektivitet som avfuktare o därmed högre energiförbrukning. Avfuktern har diskuterats på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11086.0 och preliminära siffror antyder dålig effeklivitet, men det skall förståss tas med en nypa salt.

Som ni förstår så är jag på väg att ordna klimatet i min grund, men det är inte lätt att välja lösning. En "riktig" krypgrundsavfuktare, en vanlig typ Woods (alt Ruby Dry) eller Trygghetsvakten. Ju mer jag läser på forum och hemsidor desto mindre klok blir jag och får mer beslutsångest...
Mitt råd - plasta marken, täta grunden och pröva sedan en kondensavfuktare. Välj en avfuktare som fungerar vid låga temperaturer - se Energimyndighetens tester. Det behöver inte vara en jättedyr avfuktare. Detta är den billigaste lösningen som fungerar för de flesta.

Vill du vara 200% säker o struntar i vad det kostar - ta en sorbtionsavfuktare.

Är du beredd att chansa på en lite mer osäker metod, men med nöjdkundgaranti så välj Trygghtsvakten.

För alla systemen skulle jag råda att hålla koll på fuktigheten och enertgiförbrukningen.
 
Tack MangeH, Rikard Bergsten och rollo för era svar och råd.
Min grund är på ca 100 kvm, typisk "Älvsbyhusgrund" med 3 fack. Tre st ventilationsgluggar på vardera gavel. Jag har ena dagen lutat åt en "riktig" sorbtionsavfuktare, den andra dagen åt trygghetsvakten, och nån dag åt en vanlig billig kondensavfuktare. Det får kanske bli tärningen som avgör... ;-)
Helst vill jag ha en så billig lösning i både drift och installation, som möjligt (lite jobb är dock inget problem), men sedan kunna "glömma" den när den väl är på plats. Ja, en bra trådlös hygrometer skaffar jag så man kan ha enkel koll inifrån.
Hmmm... jag kanske provar en kondensavfuktare ändå...eller inte....
 
Om du nu gör det så bör du också tänka på hur den torra luften skall cirkuleras. Jag har en kanalfläkt på 35 W och spirorör. Om det hade varit två fack hade två billiga kondensare varit helt OK också. Och mät fukten på det fuktigaste stället.
 
Hej
Jag har under några månader läst era inlägg samtidigt som jag själv installerat en avfuktare i min krypgrund. Intressant att ta del av era erfarenheter.
Mitt hus är 20år och byggd på Balkgrund som rekommenderades på 80-talet. Efter 20 år har jag fått lite mögel det norra och mellersta facket. Blindbotten består av asfaboard. Det verkar nästan som det växer bättre på asfaboard än i vanligt virke ?
Jag har tätat grunden rätt noggrant men ser forfarande en viss påverkan av uteluften då RH%_grund följer RH%_ute särskilt nu dom varna augustigdagarna.

fråga

Är det ett måste att avlägsna angripet materiel. Jag har hört att saneringsföretag dammsuger bort och efterbehandlar med kem.

Jag vill samtidigt passa på att varna för "billiga" trådlösa hygrometrar. Jag har testat några varianter och spridningen/ är otäckt stor.
 
Om det inte är röta på virket så tror jag inte du behöver byta ut materialet utan behandlas med svampdödande medel och liknande som sprutas eller penslas på. Bäst blir det väl om det utförs av proffs på området, en fukt/saneringsfirma, men man kan nog göra det själv också.

De hygrometrar som finns på CO har jag dålig erfarenhet av, skillnaden mellan två mätare kan vara riktigt rejäl ibland!
 
Vill leka med tanken i detta forum att man endast har fotokatalytisk rening i grunden. Alltså att man förhindrar tillväxt av mögel, bakterier, dålig lukt etc. mha UV-ljus. (se luftrenare). Det är klart att det vore bra, men skulle det räcka att endast ha detta??!?

Själv tror jag på att ha både och, det som hängslen och livrem! Fördelen med sorptionsavfuktare är också att dålig lukt etc. ventileras ut med utblåset.
 
Har sökt efter inlägg om Woods MDR25 http://www.hallbacks.se/?pid=262322 och Woods TDR36 http://www.hallbacks.se/?pid=244883 , men inte hittat nåt. Finess på just dessa avfuktare är "Om rumstemperaturen ligger under 4°C i 4 minuter slås kompressor och fläkt av. När temperaturen stiger och förblir 5°C eller mer under 8 minuter så startar avfuktaren igen."
Nån med med erfarenhet av dessa i krypgrund?
Åsikter?
 
Energimyndigheten har testat MDR25 o den frös inte igen vid 5 grader i det testet. Däremot avfuktarar den dåligt, dvs låg volym per kWh. Finns bättre o billigare.
 
Har igång min Acetec och har i lördags monterat läkt på grundmuren - och färst plasten i denna. Har ett par ggr varigt nere och fogskummat extra sedan i lördags och noterar att varje gång jag öppnar, så ökas RF ca. 3% på ca. 1h, då luckan är öppen. Har nu 72% (19grader varmt) efter drift sedan i Lördags då RF var ca. 78% och den är påväg ner. Hur fort bör den sjunka är min fundering? Grunden är ju stor, ca. 150m2 så det kanske tar lite tid? Nu går den ju 100%, men jag antar att när den kommit till 70% så kommer den "takta" av.

Noterade även att en del små hål fanns i mark-plasten efter det att jag krypit runt där nere, kan ca. 20 hål mindre än en nagel spela roll? Vet någon om isolering hjälper stort och isåfall, läggs detta på plasten eller tas plasten bort?

Åsikter om ovan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.