Hej.

Har precis köpt ett hus och känner en kryddig doft (odör) i en del av huset. Kan påminna lite om spiskummin.
Huset är från -67.
Doften är svår att härleda och man förnimmer den mer men den är påtaglig i den del av huset det luktar.
Vi kände inget av detta när vi var på visning.
Kan tillägga att det ligger samma sorts golv överallt där det luktar.

Jag hittar några trådar när jag söker men ingen direkt förklaring.

Någon som har haft samma erfarenhet?

L libradu skrev:
Hej.

Har precis köpt ett hus och känner en kryddig doft (odör) i en del av huset. Kan påminna lite om spiskummin.
Huset är från -67.
Doften är svår att härleda och man förnimmer den mer men den är påtaglig i den del av huset det luktar.
Vi kände inget av detta när vi var på visning.
Kan tillägga att det ligger samma sorts golv överallt där det luktar.

Jag hittar några trådar när jag söker men ingen direkt förklaring.

Någon som har haft samma erfarenhet?
Det kan inte vara just matos som satt sig ?
Finns ju exempel när framförallt mer exotisk matlagning gör att man måste sanera. Inte alltid det räcker med ozon, utan ibland ligger det som en hinna mellan tex skåp/vägg eller mellan skåp, i ventilationsrör osv

någon nysvensk som bot där?

Jag vet faktiskt inte. Det luktar mer när vi har varit borta från huset ett tag. När vi lagar mat känns inte lukten av.

Kanske är det matos som satt sig men då har det satt sig rejält.

Jag har städat bakom kyl och frys. Luktat i fläkten men ingen källa till lukt där.

Som sagt har jag svårt att lokalisera vart det kommer ifrån men jag misstänker golven.

I vårt hus luktade när vi flyttade in och vi kunde härleda det till dotterns rum. När vi rev bort tapeten så försvann lukten (tapeten var f.ö. uppsatt med något ljusblått klegg som jag gissar är någon form av tätskikt de hade över från när de renoverade badrummet) och då försvann lukten. Jag har aldrig varit med om att en tapet har luktat illa men så var det i det här fallet. Det lockade dock mer kemiskt och inte "kryddigt".

L libradu skrev:
Jag vet faktiskt inte. Det luktar mer när vi har varit borta från huset ett tag. När vi lagar mat känns inte lukten av.

Kanske är det matos som satt sig men då har det satt sig rejält.

Jag har städat bakom kyl och frys. Luktat i fläkten men ingen källa till lukt där.

Som sagt har jag svårt att lokalisera vart det kommer ifrån men jag misstänker golven.
Din näsa vänjer sig på 3-4 andetag och hjärnan filtrerar bort lukten som "ofarlig". Det blir ännu svårare ju vanare du blir med lukten.
Ett enkelt test är att ta en handduk och lägga i rummet som är ren och "luktfri" från odör (tvättpulver är ok) och så fuktar du den lätt med en blomspruta och låter den ligga i rummet/delen av huset du tycker luktar mest.
Efter ett par dagar lägger du handduken i en plastpåse, klämmer ur luft och försluter påsen.

Ta med påsen ut, och bäst är om du har någon som inte bor i huset att lukta på handduken i påsen och avgöra om det finns en lukt där.
Luktar det är det troligen någon mikrobiell påväxt eller fukt som gör att lukt sätter sig.

Det man då gör är att ta upp hål i golvet för inspektion, under (eller i) t.ex. en garderob eller liknande där ett hål inte är hela världen. Då kommer ni troligen att kunna se ev. påväxt samt känna om det luktar värre under golvet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.