Hej!

Jag köpte nyligen ett nytt klyvanhåll till min gamla gjutjärnsbordssåg. Det gamla var slitet och lite för mycket bananlikt.

När jag skulle montera det nya anhållet (av aluminium) så märkte jag att även det är som en banan. Syntes med blotta ögat. Jag mätte mot ett antal olika profiler för att säkerställa att anhållet verkligen var krokigt. Slutsatsen är att det buktar in på mitten med cirka 0,2 mm. Mätt med bladmått. På tok för mycket enligt mig. Mitt biltemavattenpass är rakare.

Hur krokiga är era klyvanhåll?

/F
 
Hade till min tidigare justersåg ett klyvanhåll i alu som också var något böjt. Lämnade iväg det på fräsning och sen var det helt rakt igen. Så ja, inte krokigt alls är svaret.
 
Jag fick köpa anhållet billigt och det var inte helt lätt att få tag på, så att få det planfräst är kanske ett alternativ till att lämna tillbaka det. Hur mycket fick du betala för att få det fräst?
 
Kanske varit bättre i slutändan att fräst orginal anhållet rakt istället? Om det är slitet på andra delar går det också att skava gjutjärn. Mitt är gjutjärn också men det är rakt, det var inte 90 grader dock p.g.a. slitage men det fixade jag med hammare och dorn, fast att skava vore bättre men det kan jag inte.
 
Det kanske inte framgick, men originalanhållet var också i aluminium. Likväl hade det kanske varit bäst att låta planfräsa det.
 
  • Gilla
Frustrator
  • Laddar…
Jo jag antog bara det eftersom maskinen var gjutjärn, men ja samma princip ändå. Om orginalet annars funkar och går att få i skick med samma sorts lösning så tycker jag det är bättre man spar pengarna och lämnar tillbaka det nya om det går. Men jag är lite snåljåp också.
 
Hur ser anhåll o fäste ut? Inte så att du böjer anhållet när du spänner fast det?
 
Jag har inte monterat anhållet så de mätningar jag gjort är med anhållet på bänk. Alltså den rena aluminiumprofilen utan något påskruvat.

Så här ser det ut:

IMG_20141207_123959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får in ett bladmått på 0,2 mm i glipan. Anhållet ligger ned och den aluprofil jag mäter mot står upp.

anhåll.jpg

/F
 
Anhållet måste vara rakt punkt slut.

Även mitt anhåll var böjt med två tiondelar på samma sätt. Jag kollade först vart någon stans som anhållets kurva började och slutade.markerade med blyerts. Jag la två klossar på hyvelbänken nära kanten la anhållet på dom klossarna i vardera ände av blyerts strecken på anhållet. Tog en lite kraftigare tving satte den i mitten av klossarna och tvingade ner anhållet mot bänken. För att veta hur mycket jag tvingade ner anhållet så använde jag mig av en mätklocka som stod på bänken. Släppte på tvingen la en rak linjal över skenan för att kolla. Så höll jag på tills anhållet blev rakt.

Daniel behöver man inte anodisera om anhållet efter man fräst det det. Blev det inga problem med att aluminiumet färgade av sig.

Pär
 
Hade inga problem med det. Firman som fräste varnade för risken och de skulle fixa anodisering om det behövdes, men det gjorde det aldrig.
 
Men 0,2 mm? På hur lång sträcka?
Hur mycket flexar anhållet när du använder det och trycker mot en tung planka/skiva.
Det är väl en träbearbetningsmaskin och klingan går ofta lite sin egen väg med någon tiondel.
Var glad att det är lite böjt åt det hållet, åt andra hållet hade det varit värre.

Det kan vara svårt att spänna fast ett anhåll utan att det böjer sig åt något annat håll om man ska fräsa till det.
Jag skulle inte försöka.

Protte
 
Pär, det var en brutal metod! Men om den fungerade för dig så kanske den är värd ett försök. Jag kan ju börja med att öva på mitt gamla anhåll.

Funderar på att skaffa något sånt här:
http://www.fine-tools.com/straightedge.html

Så att jag verkligen har en bra referens som är helt rak. Dock är jag inte helt imponerad av precisionen de anger. 0.025 mm för VERITAS stålvariant. Det är ungefär den precision jag förväntar mig av anhållet. Har jag för höga krav? Vad kan man egentligen förvänta sig? Och när ska man vara nöjd?
 
Glappet är väl cirka 0,2 mm i mitten och sedan avtar det utåt. Med en lampa bakom så sipprar det igenom ljus på en sträcka av cirka 50-60 cm.

Visst flexar anhållet när jag sågar större brädor eller plankor, men det är för övrigt något jag tänkte försöka åtgärda genom att fästa två på/av-magneter i bortre änden av anhållet - sådana där magnetfötter till stativ för mätklockor. Jag tycker inte ett anhåll ska flexa överhuvudtaget och ser det mest som en dålig konstruktion. När man låser anhållet så borde det låsa i andra änden av bordet också.

Problemet är dock inte sågning av större brädor utan snarare trimning av mindre bitar. Ett exempel är om man vill såga till en skena som ska löpa i det spår som finns i gjutjärnsbordet. För till exempel en sågsläde. Då kanske man behöver trimma bort 0.1 mm för att skenan ska passa i spåret och löpa utan glapp.Hur bra går det med ett anhåll som har en 0,2 mm krok?
 
Ha det var en extremt dålig tolerans för något som skall vara rakt.

protte jag vet inte hur din såg sågar men min klinga går inte sin egen väg :)

Jag tolkar ditt anhåll som att det är konkavt mot klingan och det är värre än om det skulle vara konvex tycker jag nog
Är anhållet konkavt så blir bitar som är längre än anhållet timglasformade och har man då tex två bitar av skiv material som skall limmas i hopp så har man plötsligt 4 tiondels glipa och det drar man inte ihop. (beroende på bredden så klart)

Nä brutal vill jag inte påstå, den är väldigt kontrollerad. Nu mins jag inte hur mycket jag böjde anhållet men det var nog någon centimeter det var i alla fall väldigt mycket tyckte jag då.
Jag började med att ställa mig på den men den rörde sig inte alls. då ställde jag mig på den och gungade och hoppade lite lätt men med mina 75 kg kom jag inte långt. :D

Fiskaren har du ingen skena till en sänksåg det måste man ha :)

Pär
 
Redigerat:
Trimma bort 0.1mm gör man enklare med en handhyvel än en bordsåg. Då får man dessutom en bra hyvlad glidyta istället för en sågad yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.