Altanen är i stort sett klar - på papperet.
Men jag undrar över en sak. Jag ska ha trästolpar som en bärlina kommer att fästas i med vagnsbultar. Men hur gör man vid hörnen på verandan?
I hörnen kommer en stolpe att finnas, men när man skruvat ena bärlinan i stolpen, och ska skruva fast den andra bärlinan, sitter ju skruvarna för den första bärlinan i vägen. Eller förskjuter man bara några centimeter, och allt är frid och fröjd?
Stolparna blir 95x95 och bärlinorna blir 195x45.
Bifogade bilder visar hur jag har tänkt (fast utan bultar/skruv), i två varianter, den första med tänkta balkskor (vilket inte löser problemet med korsande skruv), den andra med utanpåliggande bärlina.
Någon som vet?
Men jag undrar över en sak. Jag ska ha trästolpar som en bärlina kommer att fästas i med vagnsbultar. Men hur gör man vid hörnen på verandan?
I hörnen kommer en stolpe att finnas, men när man skruvat ena bärlinan i stolpen, och ska skruva fast den andra bärlinan, sitter ju skruvarna för den första bärlinan i vägen. Eller förskjuter man bara några centimeter, och allt är frid och fröjd?
Stolparna blir 95x95 och bärlinorna blir 195x45.
Bifogade bilder visar hur jag har tänkt (fast utan bultar/skruv), i två varianter, den första med tänkta balkskor (vilket inte löser problemet med korsande skruv), den andra med utanpåliggande bärlina.
Någon som vet?
Produkter som diskuteras: "vagnsbultar"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Sätt en eller två ordentliga byggvinklar i innerhörnet (skruva i båda bärlinorna) och dra en fransk skruv eller en vagnsbut i hörnet på byggvinkeln (alltså diagonalt in i stolpen). Osynligt och starkt, blir i princip som ett benbeslag för ett bord.
Liknande trådar
-
Använda skruv som är avsedd för dold infästning vid trall där man skruvar ovanifrån?
Altan & Uteplats -
Köpa hus med brister i renoverat badrum - rostiga skruvar vid golvbrunn, mm
Köpa & Sälja hus -
Altan ruttnat vid spikar och skruvar
Frågor och svar om byggnation -
Fästa en 13mm tjock täcksida bredvid en diskmaskin. Vilka skruvar rekommenderas?
Kök -
Plasttak/altantak läcker vid skruvarna
Tak & Vind