Hej
"Någon" har krockat in i stickproppskontakten och vridit hela ringen i dosan. Skruvarna är böjda och ringen går inte att rubba...eller den gick att rubba så när jag skulle dra den rätt så drog jag åt det hållet som den rörde sig åt (fel håll) sen stannade den och går inte att få åt något håll.
Har fått nya skruv av elgubben på jobbet men det verkar som gängorna är lite skadade i ringen.
Vad är alternativen?
Byta dosa?
Kan man byta ring?
Ha ett uttag som sitter 54 grader fel?`
Har satt det med klorna nu och det sitter där det ska men ganska löst.
"Någon" har krockat in i stickproppskontakten och vridit hela ringen i dosan. Skruvarna är böjda och ringen går inte att rubba...eller den gick att rubba så när jag skulle dra den rätt så drog jag åt det hållet som den rörde sig åt (fel håll) sen stannade den och går inte att få åt något håll.
Har fått nya skruv av elgubben på jobbet men det verkar som gängorna är lite skadade i ringen.
Vad är alternativen?
Byta dosa?
Kan man byta ring?
Ha ett uttag som sitter 54 grader fel?`
Har satt det med klorna nu och det sitter där det ska men ganska löst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser den ut. Dosan sitter med två trallskruv skråskruvade från vänster varav en har fäst och den andra hänger löst vilket gör den svår att få ut om man behöver byta. Ringen vill nu inte flytta sig åt något håll.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Jag har de flesta av mina uttag sittande med enbart klor och de sitter bra. Tryck uttaget inåt samtidigt som klorna skruvas åt, och skruva växelvis på varje sida tills det i princip inte går att dra åt mer.
Observera att det kan finnas risk för att trådar kan klämmas av klorna och skadas. Lys med en stark ficklampa innan klorna dras åt för att se att ingenting är i vägen.
Observera att det kan finnas risk för att trådar kan klämmas av klorna och skadas. Lys med en stark ficklampa innan klorna dras åt för att se att ingenting är i vägen.
Moderator
· Stockholm
· 52 304 inlägg
Skruvarna du fått kan ha fel gänga. Det finns lite specialgängor på vissa fabrikat av dosor. Bla en "dubbelgänga" går då två parallella gängor på skruven (två "gängöppningar").
Det borde gå och vrida på ringen , ta i ordentligt eller knacka den rätt med en mejsel och hammare.
De finns som tidigare nämnts olika gängor, kan du fått fingängad? Man skall ha grovgängad i plast och finns och köpa på elbutik eller biltema om de går bra mer torx.
De finns som tidigare nämnts olika gängor, kan du fått fingängad? Man skall ha grovgängad i plast och finns och köpa på elbutik eller biltema om de går bra mer torx.
Gängen till den dosan torde vara en "trägänga", och inte en metallgänga. Ringen går att vrida genom att använda tex en spetstång eller dyl. av lite större modell. Sätt den inuti dosan och öppna käftarna så att dom tar tag i den gula plastringens "ben" och vrid. Kolla så att det inte sitter något inne i dosan mellan ringen och dosväggen. Det finns även ett speciellt verktyg för att vrida dosringar som passar in i dosan. Även förslaget att knacka på ringen med en mejsel brukar fungera. Försök även att trycka in ringen någon mm.
Undvik att sätta uttag med klor då dom med tiden helt säkert kommer att lossna, det är då betydligt bättre att skruva i hörnen på fästplattan och utanför dosan.
Dosan kommer från Malmbergs och är ett typexempel på en vara ur deras sortiment som är mindre användarvänlig.
Undvik att sätta uttag med klor då dom med tiden helt säkert kommer att lossna, det är då betydligt bättre att skruva i hörnen på fästplattan och utanför dosan.
Dosan kommer från Malmbergs och är ett typexempel på en vara ur deras sortiment som är mindre användarvänlig.
Produkter som diskuteras: "spetstång"
Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer