Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Minne: Det betyder att blodsoppen följs av El-löken bland de du gillar.

Båda två personer med så vrickade inlägg att jag många gånger inte ens bemödar mig med att svara på felaktigheterna.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du verkar ha svårt med minnet (eller läsförståelsen)

[bild]

Och vem har gillat detta?
[bild]

Börjar du förstå varför vi tycker du är en idiot nu ? (lite av en kuggfråga för dig kanske)
Nej då. Ingen kuggfråga alls. Det är bara din oförmåga att läsa skriven svenska som ställer till det för dig.

Minnie
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Nej då. Ingen kuggfråga alls. Det är bara din oförmåga att läsa skriven svenska som ställer till det för dig.

Minnie
Haha ser du inte idiotin att du inte förstår kritiken fast den serveras svart på vitt framför dig? Det är ju löjligt och skrattretande.

Alla andra verkar ha små problem att förstå vad jag skriver. Kanske problemet ligger hos dig?

Men kan du inte svara på de frågorna och diskussionspunkterna som vädrats istället för att komma med intetsägande inlägg och påståenden om petitesser?
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Av egen smått bitter erfarenhet i släkten vet jag att de som tror på rysspropagandan också är övertygade att WTC sprängdes inifrån, månlandningen 1969 är en bluff, Bilderberggruppen och en oklar grupp Illuminate är diffusa fiender till folket, 5G skall styra samma folk,, Bill Gates avser att ta kontroll över eller döda samma folk, alla vacciner är till för att döda befolkningen, det börjar också i samma foliehattsgrupper dyka upp aliens...

På dessa hjälper inte argument, de har hjärntvättat sig själva.

Detta har naturligtvis ryssen spelat och spelar på, antagligen ligger de bakom också, och skrattar åt dessa naiva västliga lakejer som hjälper dem.

De lyckades dessutom få en president i ett stort västligt land att gå på det hela med dåligt och splittrande resultat.

Man måste förstås ge dem cred för att ha varit duktiga att splittra, är förstås lättare att göra i länder där det finns ett någorlunda fritt ord, vilket saknas i deras eget, men försök att få foliemaffian att förstå detta, lika lätt som att få en björn att gå på toan inomhus...
 
  • Gilla
erik_83 och 12 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
D Daniel 109 skrev:
Minne: Det betyder att blodsoppen följs av El-löken bland de du gillar.

Båda två personer med så vrickade inlägg att jag många gånger inte ens bemödar mig med att svara på felaktigheterna.
Aha. Var det så enkelt. Varför skrev han inte det då.
Tack, förresten.

Minnie
 
M mnils skrev:
Det är väl precis så Ryssland fungerat i alla tider, befolkningen har varit livegen och verkar vara det fortfarande. Helt enkelt tradition.



Det enda Putin har är att han är den starke ledaren som brottas med björnar och försvarar moderlandet, skulle han visa sig svag försvinner hela hans maktbas. Han kommer få det väldigt svårt att krångla sig ur den soppa han hamnat i med makten i behåll. Enda vägen framåt för honom just nu är att fortsätta tills antingen väst tröttnar på kostnaderna för kriget och han lyckas krossa Ukraina eller att Ryssland faller sönder och han blir avsatt.
Ja det är uppenbart.

Putins makt bygger på ett kuvat folk. Därför kan han inte riskera att Ukraina går samma framtid till mötes som baltländerna och polen d.v.s. demokrati, välstånd och ett lyckligt folk. Ryska inflytandet har minskat drastiskt sedan kalla krigets slut, Rysslands enda tillgång är inom en sinande energisektor. De saknar medel för att skapa demokratiskt välstånd i framtiden, det vet Putin och Duman. Skulle då "brodern" Ukraina lyckas bra så riskerar Putin att ryska folket kräver samma klassresa, en klassresa som är omöjlig för Ryssland vilket skulle leda till en ny Rysk revolution.

Detta blir extra tydligt då de enda länderna som stödjer Ryssland är
1) andra diktaturer - Nord korea, Iran, Syrien m.fl.
2) länder som gynnas av kriget genom väldigt billig import av olja/gas - Kina/Indien
 
  • Gilla
erik_83 och 10 till
  • Laddar…
Jag växte upp mitt bland krigsveteraner. Min morfar som var min bästa vän i världen när jag växte upp hade varit med i både vinterkriget och fortsättningskriget. Han hade förfrusit båda benen när han stod på vakt österom Svir vintern -41-42 och återhämtade sig aldrig från det. Han dog år 2000 av indirekta följder av den krigsskadan. Han hade vad man numera kallar posttraumatisk stress. Satt uppe och grät på nätterna när han i drömmen hade skjutit sin bästa kamrat om och om igen. Han föll ur sängen och slog sig när han hörde raketerna från en Stalinorgel och tog beteckning i sömnen.
Han hade bestämt sig för att gå vidare i livet och göra det bästa av det men det var inte lätt. Han såg också till att jag ända från 10-12-årsåldern blev grundligt vaccinerad mot krigspropaganda, Då jag var 15 eller 16 satte han sig ned i sin fåtölj och jag mittemot och så sade han att nu är det dags att jag får veta hur det verkligen var. Han berättade och grät och berättade. Natten efter sov han nästan ingenting. Nästa dag fortsatte han berätta. Han lär ha mått pyton flera dagar efter men han sade att han måste berätta så att jag och de som kommer efter mig skall veta vad krig är.

Han var bara en av många. Det existerade ingenting sådant som posttraumatisk stress i Finland då. En hel generation hade det. Det var normalt. Det kallades "att ha varit i kriget".

Med andra ord så tror jag mig veta ungefär vad krig är. Det är det verkliga helvetet och skall undvikas alltid när det är möjligt.
Därför har jag alltid varit mot Nato bland annat. Jag ville inte ha någonting att göra med USAs orättfärdiga kolonialkrig i Irak och Afganistan och andra länder.
Därför har jag de senaste 15 åren försökt följa med vad som händer i Ryssland. Jag har alltid trott på att skapa förståelse mellan folken så att man kan respektera varandras sätt att leva var och en i sitt land.

Efter invasionen på Krim 2014 såg jag att någonting galet var på gång i Ryssland. Jag kände igen krigspropagandan som morfar hade varnat mig för. Jag kände igen det ryska folkets reaktion att samla sig bakom en stark ledare styrda av rädsla. Jag såg hur Putin&co började testa gränserna ör hur långt de kunde gå samtidigt som de målmedvetet ökde sitt ekonomiska inflytande i Europa och förtrycket hemma. Jag såg hur den fria pressen i Ryssland förföljdes allt hårdare år för år och hur ryssarna styrdes in i en falsk världsbild formad av propaganda.
Här på forumet blev jag kallad för krigshetsare när jag varnade för Putins ekonomiska inflytande och talade för ett förstärkt försvar och säkrad nationell försörjning. Jag hade räknat med att Putin skulle använda sitt ekonomiska inflytande för att utpressa oss och sin krigsmakt för att skrämma oss och sin propagandaapparat för att förvrida skallen på oss och få oss att rösta på marionetter av samma typ som Kekkonen &co eller rentav Janukovitj eller Lukasjenka. Jag ville skydda oss mot det men jag trodde inte det skulle bli krig på riktigt.

Sedan blev det krig. Följer man med oberoende information och journalistik så vet man att Russcisterna håller på med ett folkmord på ockuperade områden i Ukraina. Folk mördas eller förs bort eller i bästa fall deporteras långt in i Ryssland. Barn tas från föräldrarna och först till hjärntvättningsläger i Ryssland. En del adopteras bort i Ryssland. Landet plundras på allt som går att föra bort. Den som protesterar mot någonting blir skjuten.
Jag ser också att själva Ryssland har utvecklats till en rövarstat där staten=kejsaren måste skaffa sig rikedom och resurser att fördela till de lojala för att behålla lojaliteten. Samtidigt som foket betraktas som statens egendom som man kan förtrycka eller tvinga in i träldom eller slösa bort som kanonmat för att erövra rikedom åt staten=kejsaren.

Vi är nu i samma läge som Finland var 1940-41. Hotet växer och vi måste skaffa oss stöd och allierade om det så är från fan själv för att inte bli erövradeoch plundrade och mördade eller deporterade. Därför är jag för ett snabbt Natomedlemskap.
Eftersom rysskejsaren är beroende av nyerövrade länder och rikedomar kommer kriget att fortsätta så länge han kan skaffa sig sådana. Därför är jag för ökad militär hjälp till Ukraina. Kraftigare missiler och bättre stridsflyg och mer tanksar och mer tungt artilleri. Allt med det tydliga villkoret att endast militära anläggningar och militär logistik och förläggningar för bekämpas på Ryskt territirium. Inga erövringar och inget bombande av civila eller infrastruktur godkänns och vi skall ha tummen på Ukrainarna så de håller det löftet.
Mitt hopp är att om den ryska krigsmakten drivs tillbaka skall det ryska folket börja fråga sig varför de har gett bort sina unga män åt en kejsare som slösade bort dem till ingen nytta i ett krig mot en fiende som även om de kan göra det inte är intresserade av att erövra en enda kvadratcetimeter av Ryssland (bortom 2013 års gräns).
Då hoppas jag det skall bli 9mm genomgående hål genom några huvuden i Kreml och så tar kriget slut.
Låter vi rysskejsaren erövra nya områden och rikedmar kommer kriget och folkmorden att fortsätta i generationer.

Jag är mot krig men jag ser ingen annan möjlig väg ur det.
Att tillåta folkmord på miljoner för att undvika krig minskar inte det mäskliga lidandet. Hur hemskt krget än är.

Så kom inte och kalla mig krigshetsare här för då talar ni skit.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
och en till och 25 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
M mnils skrev:
Det är väl precis så Ryssland fungerat i alla tider, befolkningen har varit livegen och verkar vara det fortfarande. Helt enkelt tradition.
Jag "känner", dvs. har pratat med två Ukrainska damer som kommer från den östra delen och de påstår att, tvärs emot vad som basuneras ut i SVT är de glada över möjligheten att kunna tillhöra Ryssland istället för att fortsätta att bli diskriminerade av det land de aldrig känt sig tillhöra.
Om de hittar på eller inte och om så, varför, vet jag inte. Men det finns alltid två sidor av samma mynt och denna strid är inget undantag.

Minnie
 
  • Haha
  • Arg
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jag "känner", dvs. har pratat med två Ukrainska damer som kommer från den östra delen och de påstår att, tvärs emot vad som basuneras ut i SVT är de glada över möjligheten att kunna tillhöra Ryssland istället för att fortsätta att bli diskriminerade av det land de aldrig känt sig tillhöra.
Om de hittar på eller inte och om så, varför, vet jag inte. Men det finns alltid två sidor av samma mynt och denna strid är inget undantag.

Minnie
Det finns ju ett enklare sätt, att de som inte känner sig hemma i Ukru utan vill tillhöra Ryssland helt enkelt tar sitt pick och pack och flyttar. Kanske förstår de då skillnaden mellan att i Ukraina ha rätten att säga som de gör och att bo i Ryssland och riskera fängelse om man ens kallar kriget för ett krig.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jag "känner", dvs. har pratat med två Ukrainska damer som kommer från den östra delen och de påstår att, tvärs emot vad som basuneras ut i SVT är de glada över möjligheten att kunna tillhöra Ryssland istället för att fortsätta att bli diskriminerade av det land de aldrig känt sig tillhöra.
Om de hittar på eller inte och om så, varför, vet jag inte. Men det finns alltid två sidor av samma mynt och denna strid är inget undantag.

Minnie
Här är litet bakgrundsfakta till ditt påstående. Källan, Meduza är oberoende rysk press vars verksamhet har förbjudits av Putin. Därför har de flyttat redaktionen till Litauen. Den här artikeln verkar så långt jag kan förstå överensstämma någotsånär med verkligheten och de påpekar vilka misstag som olika regeringar i Kyiv har begått i sin Donbasspolitik.
https://meduza.io/en/feature/2023/02/17/a-brief-history-of-donbas-separatism
Ingen annan människa än en propagandist eller en putinistisk krigshetsare kan på fullt allvar påstå att det här är giltiga skäl för invasion och folkmord i hela Ukraina.
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jag "känner", dvs. har pratat med två Ukrainska damer som kommer från den östra delen och de påstår att, tvärs emot vad som basuneras ut i SVT är de glada över möjligheten att kunna tillhöra Ryssland istället för att fortsätta att bli diskriminerade av det land de aldrig känt sig tillhöra.
Om de hittar på eller inte och om så, varför, vet jag inte. Men det finns alltid två sidor av samma mynt och denna strid är inget undantag.

Minnie
Då har dom 2 damerna haft alla möjligheter att flytta till Ryssland utan att Ryssland behövt invadera hela Ukraina för dessa 2
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Vad bra. Vilka är de? Själv har jag inte sett ett enda inlägg som stöttar ryssland.
Du som klagar på folks läsförståelse kanske ska lösa igenom inlägget du svarade på. Det står inte att man stöttar Ryssland, det står att vissa anser att man ska sluta Ryssland få som de vill för att avsluta kriget. Just det blodsoppen skrev i ett inlägg som du gillade....
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns ju ett enklare sätt, att de som inte känner sig hemma i Ukru utan vill tillhöra Ryssland helt enkelt tar sitt pick och pack och flyttar. Kanske förstår de då skillnaden mellan att i Ukraina ha rätten att säga som de gör och att bo i Ryssland och riskera fängelse om man ens kallar kriget för ett krig.
Så kan de göra. Men för oss är väl egentligen problemet att vi inte riktigt vet vad vi pratar om. Varken det gäller omständigheter kring att bo eller flytta, eller livet i största allmänhet i den delen av världen, för vi är när allt kommer omkring bara ett gäng soffpotatisar som upprepar det vi får oss serverat. Samma gäller säkert även för de ryska potatisarna:D.

Minnie
 
Minnie Mesola
A Argastesnickaren skrev:
Då har dom 2 damerna haft alla möjligheter att flytta till Ryssland utan att Ryssland behövt invadera hela Ukraina för dessa 2
Ja. Där är vi helt överens. Men gissningsvis är det något mer komplicerat än så?

Minnie
 
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
Det där undanglidande argumenter att det är mer komplicerat och att vi inte vet är klassiska delar av rysscistpropagandan.

Var vänlig och läs igenom Meduza-artickeln och kommentera den så har vi någonting att bygga en seriös diskussion på.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.