Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Minnie Mesola
Viktor.J Viktor.J skrev:
Börjar du förstå varför vi tycker du är en idiot nu ?
Viktor. Ett tips i all välmening. När man känner sig tvungen att inkudera andra ("vi tycker") i sin argumentation för att ge den tyngd, bör man avstå istället.

Minnie
 
Microkatten
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jag "känner", dvs. har pratat med två Ukrainska damer som kommer från den östra delen och de påstår att, tvärs emot vad som basuneras ut i SVT är de glada över möjligheten att kunna tillhöra Ryssland istället för att fortsätta att bli diskriminerade av det land de aldrig känt sig tillhöra.
Om de hittar på eller inte och om så, varför, vet jag inte. Men det finns alltid två sidor av samma mynt och denna strid är inget undantag.

Minnie
Två påstådda damer känner sig inte hemma i sitt eget land. Ja det verkar ju vara en bra ursäkt för en skurkstat att anfalla sin granne, begå massmord, våldtäkt, terrorbombningar av civila och andra krigsbrott. Att skicka hundratusentals män i döden och förstöra livet för miljoner, inklusive sin egen befolkning.

Den andra sidan av samma mynt? :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Jag kan bara anta att @Minnie Mesola är ett rysstroll eller nyttig idiot.
 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
Ukraina är verkligen inte en perfekt demokrati på något sätt. Men de var påväg åt rätt håll.

Även om landet har problem med korruption osv så betyder inte det att det är öppet mål för maktgalna diktatorer
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Jag "känner", dvs. har pratat med två Ukrainska damer som kommer från den östra delen och de påstår att, tvärs emot vad som basuneras ut i SVT är de glada över möjligheten att kunna tillhöra Ryssland istället för att fortsätta att bli diskriminerade av det land de aldrig känt sig tillhöra.
Om de hittar på eller inte och om så, varför, vet jag inte. Men det finns alltid två sidor av samma mynt och denna strid är inget undantag.

Minnie
Helt rätt Minni, det finns delar av Ukraina där 90% av befolkningen pratar ryska, många av dom vill gärna tillhöra Ryssland. Det fanns tidigare fler områden i Ukraina som var rysktalande, men dom har blivit utfrysta och tvingade att lära sig Ukrainska.
Inte bekräftat, men har hört att Zelenski pratade ryska innan han tillträdde som president.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Helt rätt Minni, det finns delar av Ukraina där 90% av befolkningen pratar ryska, många av dom vill gärna tillhöra Ryssland. Det fanns tidigare fler områden i Ukraina som var rysktalande, men dom har blivit utfrysta och tvingade att lära sig Ukrainska.
Inte bekräftat, men har hört att Zelenski pratade ryska innan han tillträdde som president.
Både Vladimir zelensky och Olena Zelenska har ryska som modersmål och deras hemstad Kryovi Rih har varit nästan helt ryskspråkig. Det är väl ingen hemlighet.

Fast att en del av befolkningen talar ryska är väl inget giltigt skäl för att ställa till folkmord på resten?
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Helt rätt Minni, det finns delar av Ukraina där 90% av befolkningen pratar ryska, många av dom vill gärna tillhöra Ryssland. Det fanns tidigare fler områden i Ukraina som var rysktalande, men dom har blivit utfrysta och tvingade att lära sig Ukrainska.
Inte bekräftat, men har hört att Zelenski pratade ryska innan han tillträdde som president.
Vi kanske ska bli invaderade då för vi tvingat samer prata svenska
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
R
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi kanske ska bli invaderade då för vi tvingat samer prata svenska
Eller bör vi gå in i Finland och "rädda" de som pratar svenska? Kanske annektera vissa områden i Thailand? :)
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Eller bör vi gå in i Finland och "rädda" de som pratar svenska? Kanske annektera vissa områden i Thailand? :)
Bomba skåne för 1520 vore nått dock!
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
H heimlaga skrev:
Både Vladimir zelensky och Olena Zelenska har ryska som modersmål och deras hemstad Kryovi Rih har varit nästan helt ryskspråkig. Det är väl ingen hemlighet.

Fast att en del av befolkningen talar ryska är väl inget giltigt skäl för att ställa till folkmord på resten?
Nu är ni där ni där igen, så fort man säger något som inte är negativt om Ryssland så vill ni ha det till att man automatiskt tar parti för Ryssland.
Jag har aldrig sagt att jag tycker det Putin gör är bra. Men i era öron kan ni inte få det till något annat det är tragiskt och tyder på brist på att tänka själv.
Att omvärdera sina lärdomar och åsikter sedan många år, och inse att man haft fel är svårt. Det förstår jag.
Nu vet jag ju att ni kommer säga exakt samma om mig. Men det bjuder jag på
Trevlig torsdag:cool:
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Eller bör vi gå in i Finland och "rädda" de som pratar svenska? Kanske annektera vissa områden i Thailand? :)
Ni är så välkomna att komma hit och rädda oss från några sannfinländska extremister men om ni så mycket som kröker ett hår på en enda av alla miljoner vanliga hyggliga finnar som är våra goda grannar och landsmän då kan ni dra dit pepparn växer:D
 
  • Gilla
  • Älska
Niq och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Nu är ni där ni där igen, så fort man säger något som inte är negativt om Ryssland så vill ni ha det till att man automatiskt tar parti för Ryssland.
Jag har aldrig sagt att jag tycker det Putin gör är bra. Men i era öron kan ni inte få det till något annat det är tragiskt och tyder på brist på att tänka själv.
Att omvärdera sina lärdomar och åsikter sedan många år, och inse att man haft fel är svårt. Det förstår jag.
Nu vet jag ju att ni kommer säga exakt samma om mig. Men det bjuder jag på
Trevlig torsdag:cool:
För att kunna omvärdera sina åsikter krävs tillgång till nya fakta som man inte hade tidigare. Russcistpropaganda är inte fakta.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Helt rätt Minni, det finns delar av Ukraina där 90% av befolkningen pratar ryska, många av dom vill gärna tillhöra Ryssland. Det fanns tidigare fler områden i Ukraina som var rysktalande, men dom har blivit utfrysta och tvingade att lära sig Ukrainska.
Inte bekräftat, men har hört att Zelenski pratade ryska innan han tillträdde som president.
Inte bekräftat?
Zelenski har ryska som modersmål och han är dessutom jude. Är han diskriminerad och styrs Ukraina av nazister?

Det finns som du skriver delar av Ukraina där en stor majoritet talar ryska, och några av dessa personer vill tillhöra Ryssland (vilket de får om du flyttar). Även i dessa områden är en stor majoritet för att tillhöra Ukraina. Ingen har heller tvingats lära sig Ukrainska. Det är inte förbjudet att tala ryska (även om det såklart är det enligt rysk propaganda som vissa faller för). Däremot har man efter Rysslands aggressioner 2014 velar stärka Ukrainskan. Det kryllar av rysktalande ukrainska medborgare som ser sig som Ukrainare och undrar vad de ryska styrkorna håller på med. Rysktalande ukrainare som strider mot den ryska militären och även rysktalande från Ryssland som anslutit till den Ukrainska armén. Det finns en och endast en stat som är skyldig till detta krig och det är Ryssland (ok, Belarus är lite medskyldig också), inte något västland.
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Känns det inte lite naket att använda argumentet "det finns rysstalande" i Östra ukraina när det är vida känt att Ryssland gärna placerar ryssar i gränsområden för att ett par decennier kunna "hävda att man skyddar sitt folk"?

Konstigt också att Ryssland "skyddar" samma folk genom att tvinga in dom i köttkvarnen. De förband med högst dödlighet är de från Luhansk och Donbas. Märkligt om man nu säger sig vilja skydda dom.

Det blir således ett väldigt platt argument.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Men det finns alltid två sidor av samma mynt och denna strid är inget undantag.

Minnie

Ja det finns två sidor av myntet. Den ena är demokrati och mänskliga rättigheter den andra är förtryck, diktatur och ökad fattigdom

Jag ser två framtida scenarier för Ryssland:

Putin håller sig kvar vi makten tillsammans med sin elit och Ryssland förblir isolerat och närmare sig länder som tex Nordkorea. Det blir en ekonomisk och humanitär kräftgång av sällan skådat slag.

Eller så störtas Putinregimen och demokratiska krafter tar över. Ryssland har då ett enormt krigsskadestånd att betala. På lång sikt kanske en del företag återupptar handeln med Ryssland igen, men brända som man blivit lär det inte ske lättvindigt.

I vilket fall som helst så ser framtiden för ryssarna riktigt mörk ut. Gas och oljeimporten till väst är förlorad för alltid. Den viktigaste inkomstkällan måste nu reas ut till mindre nogräknade stater. Någon egen produktion av varor och tjänster som någon vill köpa har man inte heller.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.