Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan MultiMan skrev:
@Kilrain Det finns ingen jämförelse mellan det som Ukraina säger kontra Ryssland. Att ha den inställningen du visar betyder att du låter dig utnyttjas av den ryska ledningen och krigsmakten som varje dag begår brott mot mänskligheten i sina imperialistiska strävanden.

Varför litar du inte på "nåt"? Vad menar du är påhitt från vår sida? Ryska ledningen ljuger mer eller mindre oavbrutet sedan 24/2. Innan dess kunde Lavrov ha vettiga och sanningsenliga presskonferenser och intervjuer, men efter det har även han gått över till lögner i princip till 100%. Den tre timmar långa nyårskonferensen med bl a utländska journalister hade en del rimliga resonemang, men som ryska ledningen valde att helt strunta i och istället anfalla ett grannland (som Putin säger egentligen inte finns och bara är sovjetisk konstruktion, vilket är skrattretande historielöst).

Vi är inte både och. På vilket sätt har Sverige hotat andra länder? Vi är en (liten) del av Putins drömmar om att bli en ny Peter den Store. Att inte förbereda oss för alla eventualiteter vore riktigt dumt.

Självsådd från vinterns fågelmat. En vacker bild i svåra tider:

[bild]
Fin bild, det är väl så som alla orcher bör sluta;)
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jo det var exakt det du gjorde:

Nej, det betyder att två nationer krigar på ett annat lands territorium. Nato har inga soldater i Ukraina. Att de gett Ukraina bistånd betyder inte att det är ett proxykrig. Syrien kan nog klassas som ett proxykrig till viss del. Där spöade USA Rysstrogna wagnergruppen rätt ordentligt för ett tag sedan.



Att det är ett proxykrig är det enbart Ryssvänliga källor som påstår så oavsett exakt varifrån du fått det så är det rysk propaganda. De har exempelvis sagt det i statsmedia.



Jag har förstås en rakt motsatt uppfattning om vem som inte har så mycket koll som hen tror ;) Man behöver faktiskt inte ens ha så mycket koll för att förstå just det vi diskuterar just nu. Det räcker att man inte lapat i sig Kremls version.
Nej det gjorde jag inte, läs igen.

Nej Nato har inga soldater i Ukraina, Nato ger vapen och träning till Ukraina.
Det sker säkert lite "Black ops" men det vet vi inte.

Proxykrig eller inte, Ukraina stöds av andra det är fakta.

Det där sista är bara svammel du vet inget mer än vilken "average joe" som helst
 
T Titagurgi skrev:
Rysstroll?

Vem anföll vem?

Ryssland anföll Ukraina på grund av deras bördiga jord.

Mat är framtiden.
Va med i matchen jag har inte påstått nått
 
MultiMan MultiMan skrev:
Sergei Lavrov klappar dig garanterat på huvudet när du så rakt av anammar hans vilseledande svammel om hur synd det är om det ryska folket, det egentliga offret i denna konflikt. De blir så illa behandlade att de måste starta anfallskrig och mörda civila på löpande band.

Syftet med de flesta sådana inlägg är att försöka få opinionen att svänga till Rysslands fördel så att hjälpen till Ukraina ska dras bort.

Edit: Ändrade en formulering.
Haha här har vi mannen med koll som kommer med slutsatser taget från luften
 
MultiMan MultiMan skrev:
@Kilrain Det finns ingen jämförelse mellan det som Ukraina säger kontra Ryssland. Att ha den inställningen du visar betyder att du låter dig utnyttjas av den ryska ledningen och krigsmakten som varje dag begår brott mot mänskligheten i sina imperialistiska strävanden.

Varför litar du inte på "nåt"? Vad menar du är påhitt från vår sida? Ryska ledningen ljuger mer eller mindre oavbrutet sedan 24/2. Innan dess kunde Lavrov ha vettiga och sanningsenliga presskonferenser och intervjuer, men efter det har även han gått över till lögner i princip till 100%. Den tre timmar långa nyårskonferensen med bl a utländska journalister hade en del rimliga resonemang, men som ryska ledningen valde att helt strunta i och istället anfalla ett grannland (som Putin säger egentligen inte finns och bara är sovjetisk konstruktion, vilket är skrattretande historielöst).

Vi är inte både och. På vilket sätt har Sverige hotat andra länder? Vi är en (liten) del av Putins drömmar om att bli en ny Peter den Store. Att inte förbereda oss för alla eventualiteter vore riktigt dumt.

Självsådd från vinterns fågelmat. En vacker bild i svåra tider:

[bild]
Du argumenterar helt för en sida, så för att bemöta dig vore jag tvungen att använda den andra sidans argument. Men det är jag helt ointresserad av att göra.

Jag har ingen sida här, lika lite som jag har en sida i Tigray-kriget. Båda är tragedier som kunde ha undvikits, men jag tänker inte ta strid för någon sida i någon av konflikterna.

Ta strid för vad du känner är nödvändigt, men tvinga inte andra att utkämpa dina strider. Det är vad klimatkrigare gör...
 
Kriget har diskuterats oavbrutet dygnet runt i ett halvår på ungefär 200000 olika forum. Att skapa en ny tråd om samma ämne på ett husbyggarforum kommer leda till många konstruktiva diskussioner och lyfta fram många nya vinklar som ingen tänkt på tidigare. Garanterat.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
@Kilrain Med ditt tankesätt blir den intressantaste frågan vad du ska göra om vi blir anfallna. Tänker du inte ta ställning då heller?

Vad vi gör nu för att stoppa Rysslands anfallskrig påverkar i högsta grad risken för spridning av konflikten.

Jag tvingar ingen ta några strider, men som svensk medborgare har man totalförsvarsplikt. Ryssland har redan, många gånger, klargjort att man inte nöjer sig med Ukraina.
 
  • Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Du argumenterar helt för en sida, så för att bemöta dig vore jag tvungen att använda den andra sidans argument. Men det är jag helt ointresserad av att göra.

Jag har ingen sida här, lika lite som jag har en sida i Tigray-kriget. Båda är tragedier som kunde ha undvikits, men jag tänker inte ta strid för någon sida i någon av konflikterna.

Ta strid för vad du känner är nödvändigt, men tvinga inte andra att utkämpa dina strider. Det är vad klimatkrigare gör...
De flesta av oss, som gillar demokrati, fred och mänskliga rättigheter och motsätter oss våld och aggression, tycker att det är självklart att argumentera för ”ena sidan” när denna ”ena sida” är den som blivit våldsamt angripen och får sina medborgare mördande och våldtagna av en aggressiv stormakt. Vi ser inget behov av att beakta den aggressivas ståndpunkt.
 
  • Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Kilrain Kilrain skrev:
Jag har ingen sida här, lika lite som jag har en sida i Tigray-kriget. Båda är tragedier som kunde ha undvikits, men jag tänker inte ta strid för någon sida i någon av konflikterna.
Har du någon sida du föredrog i andra världskriget, eller kan du inte ta ställning där heller?
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@Kilrain Med ditt tankesätt blir den intressantaste frågan vad du ska göra om vi blir anfallna. Tänker du inte ta ställning då heller?

Vad vi gör nu för att stoppa Rysslands anfallskrig påverkar i högsta grad risken för spridning av konflikten.

Jag tvingar ingen ta några strider, men som svensk medborgare har man totalförsvarsplikt. Ryssland har redan, många gånger, klargjort att man inte nöjer sig med Ukraina.
Vad du gör nu är att bygga in en massa antaganden i ditt argument, på samma sätt som klimatkrigare. ”Vad kommer du att göra om Sverige anfalls?” är detsamma som när en klimatkrigare säger ”Vad kommer du att göra om havsnivåerna höjs och översvämmar alla kuststäder?”
 
Fairlane Fairlane skrev:
Har du någon sida du föredrog i andra världskriget, eller kan du inte ta ställning där heller?
Ja, självklart.

Finland.

Och själv, då?
 
Kilrain Kilrain skrev:
Ja, självklart.

Finland.

Och själv, då?
De var med Nazi-Tyskland i fortsättningskriget, de fick avstå mark till Sovjet eftersom de var på förlorande sida.
 
Fairlane
Kilrain Kilrain skrev:
Ja, självklart.

Finland.

Och själv, då?
Ja inte var jag på Tyskland/Italien/Japans sida, men kul att du kunde ta ställning för en part. Synd att du inte kan göra det i fallet Ukraina-Ryssland.

Klimatkrigare vet jag inte vad du talar om, men jag gissar att du inte tror att människan påverkar klimatet.
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Va med i matchen jag har inte påstått nått
Ukraina - Ryssland har blivigt ett proxy krig Nato - Ryssland.

Det var Ryssland som startade detta krig.

De slåss för för sin självständighet.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Nej det gjorde jag inte, läs igen.

Nej Nato har inga soldater i Ukraina, Nato ger vapen och träning till Ukraina.
Det sker säkert lite "Black ops" men det vet vi inte.

Proxykrig eller inte, Ukraina stöds av andra det är fakta.

Det där sista är bara svammel du vet inget mer än vilken "average joe" som helst
USA hjälpte Europa att bli kvitt Nazityskland.
Nu hjälper Europa, USA, Canada mfl Ukraina att bli kvitt Nazi-Ryssland.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.