Jag tycker att det ser ut som en Y-D start.
4K5 och 4K6 skulle kunna vara en alternativ matning.
4K5 och 4K6 skulle kunna vara en alternativ matning.
Men vad har dem för uppgift för -4K5?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
Motorn kan matas från två källor, nät (4K2, 4K3) eller FC (4K5, 4K6) vad det nu står för, frekvensomformatdrift kanske då Y/D-starten inte är med. Dock inte samtidigt.
4K3/4K5 är startkontaktorn för både Y och D-drift.
4K1 är Y-kontaktorn.
4K2/4K6 är D-kontaktorn.
Följ manöverschemat till höger.
Vad händer när brytaren till i "Hand"?
Följ reläerna som där står i viloläge.
Vilken kontaktor drar först?
Vilken kontaktor drar efter det?
osv
4K3/4K5 är startkontaktorn för både Y och D-drift.
4K1 är Y-kontaktorn.
4K2/4K6 är D-kontaktorn.
Följ manöverschemat till höger.
Vad händer när brytaren till i "Hand"?
Följ reläerna som där står i viloläge.
Vilken kontaktor drar först?
Vilken kontaktor drar efter det?
osv
Har du den sidan i kretsschemat där FC network kommer från?
Som tidigare skrivits så är det en YD start.
Kanske med två olika matningar-
4S1 ser ut att vara en omkopplare där du väljer hur den ska matas
Vänstra delen av kretsschemat ser ut att påverka K1-K4
Den högra hör till K5 och K6,
Postar du hela ritningen så kanske det klarnar
Som tidigare skrivits så är det en YD start.
Kanske med två olika matningar-
4S1 ser ut att vara en omkopplare där du väljer hur den ska matas
Vänstra delen av kretsschemat ser ut att påverka K1-K4
Den högra hör till K5 och K6,
Postar du hela ritningen så kanske det klarnar
När man tittar jättenoga på 4S1 så ser man att det står Hand-Aus-Auto så jag gissar tysk ritning från början, men å andra sidan så står det FC-Network och Star contactor....
Jag får det till att den vänstra delen är Y/D-starten. Startläget är att spolen på 4K1 är spänningssatt och motorn är i Y-läge. Samtidigt drar 4K3 eftersom kontakt 13-14 på 4K1 sluts i påverkat läge och spänningssätter spolen på 4K3. Motorn startar. Samtidigt har 4K4 spänningssatts och när den drar efter "en stund" så sluter 15-18 på 4K4 och bryter spänningen till 4K1 varvid 21-22 sluts och spänning släpps på till spolen på 4K2. Detta sluter också 13-14 på 4K2 och blir därmed självhållande. På 4K3 har 13-14 slutit och säkrar spänning till spolen på 4K3 trots att 4K1 13-14 öppnar när den blir spänningslös.
Jag skriver detta mest för att höra med de två riktigt kunniga i tråden om jag tänker rätt...
På högersidan har vi som sagt spolarna till 4K5 och 4K6. Spänning till dessa är förreglat via hjälpkontakter på 4K1, 4K2 och 4K3. De (5+6) förreglar i sin tur spänningen till hela vänstra halvan via sina hjälpkontakter. På vänstersidan finns också ett annat relä/kontaktor 9K2 som jag antar finns på annat blad och förhindrar manuell aktivering.
Så kontentan är att det är två olika matningar till Pump 2, elektriskt förreglade mot varandra. Det verkar finnas fler motorer som ligger på FC-network om jag tolkar ritningen rätt, de fortsätter på bladet innan och efter. Skulle vara kul att se vad det faktiskt är men jag gissar att detta är en skoluppgift.
Jag får det till att den vänstra delen är Y/D-starten. Startläget är att spolen på 4K1 är spänningssatt och motorn är i Y-läge. Samtidigt drar 4K3 eftersom kontakt 13-14 på 4K1 sluts i påverkat läge och spänningssätter spolen på 4K3. Motorn startar. Samtidigt har 4K4 spänningssatts och när den drar efter "en stund" så sluter 15-18 på 4K4 och bryter spänningen till 4K1 varvid 21-22 sluts och spänning släpps på till spolen på 4K2. Detta sluter också 13-14 på 4K2 och blir därmed självhållande. På 4K3 har 13-14 slutit och säkrar spänning till spolen på 4K3 trots att 4K1 13-14 öppnar när den blir spänningslös.
Jag skriver detta mest för att höra med de två riktigt kunniga i tråden om jag tänker rätt...
På högersidan har vi som sagt spolarna till 4K5 och 4K6. Spänning till dessa är förreglat via hjälpkontakter på 4K1, 4K2 och 4K3. De (5+6) förreglar i sin tur spänningen till hela vänstra halvan via sina hjälpkontakter. På vänstersidan finns också ett annat relä/kontaktor 9K2 som jag antar finns på annat blad och förhindrar manuell aktivering.
Så kontentan är att det är två olika matningar till Pump 2, elektriskt förreglade mot varandra. Det verkar finnas fler motorer som ligger på FC-network om jag tolkar ritningen rätt, de fortsätter på bladet innan och efter. Skulle vara kul att se vad det faktiskt är men jag gissar att detta är en skoluppgift.
Varför skulle man då gjort sig omaket med FC-network? Jag ser inte heller att L1 och L3 skulle vara skiftade någonstans. Var menar du att de skulle vara skiftade? Det ser för mig ut som att det är samma fasordning oavsett läge.
det är bara denna ritning jag fått, inget annat:/tommib skrev:När man tittar jättenoga på 4S1 så ser man att det står Hand-Aus-Auto så jag gissar tysk ritning från början, men å andra sidan så står det FC-Network och Star contactor....
Jag får det till att den vänstra delen är Y/D-starten. Startläget är att spolen på 4K1 är spänningssatt och motorn är i Y-läge. Samtidigt drar 4K3 eftersom kontakt 13-14 på 4K1 sluts i påverkat läge och spänningssätter spolen på 4K3. Motorn startar. Samtidigt har 4K4 spänningssatts och när den drar efter "en stund" så sluter 15-18 på 4K4 och bryter spänningen till 4K1 varvid 21-22 sluts och spänning släpps på till spolen på 4K2. Detta sluter också 13-14 på 4K2 och blir därmed självhållande. På 4K3 har 13-14 slutit och säkrar spänning till spolen på 4K3 trots att 4K1 13-14 öppnar när den blir spänningslös.
Jag skriver detta mest för att höra med de två riktigt kunniga i tråden om jag tänker rätt...
På högersidan har vi som sagt spolarna till 4K5 och 4K6. Spänning till dessa är förreglat via hjälpkontakter på 4K1, 4K2 och 4K3. De (5+6) förreglar i sin tur spänningen till hela vänstra halvan via sina hjälpkontakter. På vänstersidan finns också ett annat relä/kontaktor 9K2 som jag antar finns på annat blad och förhindrar manuell aktivering.
Så kontentan är att det är två olika matningar till Pump 2, elektriskt förreglade mot varandra. Det verkar finnas fler motorer som ligger på FC-network om jag tolkar ritningen rätt, de fortsätter på bladet innan och efter. Skulle vara kul att se vad det faktiskt är men jag gissar att detta är en skoluppgift.
Det är ju klädsamt när det är fråga om skoluppgifter att säga att det är så. Hjälp får du nog ändå men också uppmuntran att faktiskt förstå.
VI behöver inte fler elektriker (eller andra yrkesgrupper) som googlat sig igenom sin utbildning utan förståelse för ämnet.
Förstår du hur det är kopplat och varför?
VI behöver inte fler elektriker (eller andra yrkesgrupper) som googlat sig igenom sin utbildning utan förståelse för ämnet.
Förstår du hur det är kopplat och varför?
grejen är att vi har så himla dåligt med underlag, vi får en pdf fil med ritningar på typ en stoppknapp och en hållkrets, lampa, inte lika komplicerat, men detta är inget som vi fått tidigare.tommib skrev:Det är ju klädsamt när det är fråga om skoluppgifter att säga att det är så. Hjälp får du nog ändå men också uppmuntran att faktiskt förstå.
VI behöver inte fler elektriker (eller andra yrkesgrupper) som googlat sig igenom sin utbildning utan förståelse för ämnet.
Förstår du hur det är kopplat och varför?
Då är väl meningen att du ska fråga din lärare om instruktioner i första hand. Du behöver ju en symbolförklaring t.ex. Sen handlar det mest om logiskt tänkande. Precis som Bo skrev, följ styrschemat och titta vilket läge varje kontakt är i när det spänningssätts från början.
Du svarade inte heller på frågan om du förstått vad de brytande kontakterna från K1-3 gör på högra sidan av styrschemat (och reciprokt då de brytande kontakterna från K5-6 på vänster sida). Förstår du vad 4K4 är för något? Jag förstod inte först så jag fick kolla upp symbolen vid 4K4 4.7, längst upp till vänster i styrschemat. När jag begrep den så var det uppenbart hur det fungerar. Förstår du vad den slutande kontakten 13-14 gör på 4K3?
Du svarade inte heller på frågan om du förstått vad de brytande kontakterna från K1-3 gör på högra sidan av styrschemat (och reciprokt då de brytande kontakterna från K5-6 på vänster sida). Förstår du vad 4K4 är för något? Jag förstod inte först så jag fick kolla upp symbolen vid 4K4 4.7, längst upp till vänster i styrschemat. När jag begrep den så var det uppenbart hur det fungerar. Förstår du vad den slutande kontakten 13-14 gör på 4K3?