424 läst · 6 svar
424 läst
6 svar
Krav på kakel i litet badrum?
Hej!
Vi ska renovera vårt lilla badrum som är ca 1,5x2 m med dusch och liten tvättmaskin. Vi hade tänkt att ha kakel som en bröstpanel dvs endast en bit upp förutom vid duschen där det ska gå högre upp. Hantverkarna säger att det finns krav på att man kaklar hela vägen upp i hela badrummet. Jag hittar ingen info om detta.
Vet någon här inne vad som gäller?
Vi ska renovera vårt lilla badrum som är ca 1,5x2 m med dusch och liten tvättmaskin. Vi hade tänkt att ha kakel som en bröstpanel dvs endast en bit upp förutom vid duschen där det ska gå högre upp. Hantverkarna säger att det finns krav på att man kaklar hela vägen upp i hela badrummet. Jag hittar ingen info om detta.
Det beror på tätskiktet. Det finns flera olika system, målarnas (MVK), plattsättarnas (BKR) och mattläggarnas (GVK). Det låter som att du vill måla badrummet. Fråga en målare eller titta in på www.vatrumsmalning.se

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 722 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 722 inlägg
Finns inga som helst krav på detta och det är jättevanligt idag att vi målar en del ytor på väggarna.Agnes Palm skrev:
Hej!
Man går oftast tillväga som så att man sätter folierat fuktskyddssystem på de ytor som ska plattsättas samt 5-10cm utanför dessa ytor.
Sedan spacklar målaren ut den kant som bildas där och överlappar med målat fuktskyddsystem enligt MVK (Måleribranschens VåtrumsKontroll), mjukfogar mot plattorna och målar till det snyggt där.
I plats för bad och dusch är det dock och rekommendera att ni kör folierat fuktskydd och plattsättning ända upp.
Okej tack så jättemycket för svar! Då ska ska jag prata med dem om detta igen.
Normalt finns det (vad jag kunnat läsa mig till) olika zoner i ett våtrum. De som är i direkt anslutning till dusch behöver ett annat fuktskydd/andra försiktighetsmått än de delar som är långt från dusch. I ett så litet badrum kommer nog största delen av ytan tillräckligt nära duschen för att det ska räknas som samma zon som duschen…

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 722 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 722 inlägg
Exakt så är det...KristinaRT skrev:
Normalt finns det (vad jag kunnat läsa mig till) olika zoner i ett våtrum. De som är i direkt anslutning till dusch behöver ett annat fuktskydd/andra försiktighetsmått än de delar som är långt från dusch. I ett så litet badrum kommer nog största delen av ytan tillräckligt nära duschen för att det ska räknas som samma zon som duschen…
Enkelt beskrivet.
Plats för bad och dusch är en zon.
Våtzon 1 är hela golvet med 50mm uppvik mot väggarna samt en meter av väggarna utanför plats för bad och dusch.
Våtzon 2 är resten av väggarna.
Men i ett litet badrum hade jag behandlat alla väggytor som inte är plattsatta med MVK VT-system som egentligen bara krävs i våtzon 1 för det är enklare och köra samma system och ingen stor merkostnad samt tåligare.
Klicka här för att svara