Hej.
Har försökt hitta det jag undrar i forumet, men utan framgång. Ber om ursäkt om frågan besvarats tidigare och jag missat det.
Jag undrar vilka krav det ställs på ett eget jordtag (t.ex. hur många ohm det får vara mellan nätägarens jord och min). Jag ska snart få min solcellsanläggning inkopplad (8 kW celler, 10 kWh batterier och sungrow hybrid 10kW växelriktare).
Växelriktaren har möjlighet för ett separat uttag för reservdrift (eget nät då alltså, inte samma uttag som mot nätet), och jag har tänkt installera dels ett separat enfasuttag, dels en 3-fas-handske för att kunna driva vattenpumpen och få vatten om Putin släcker ner elnätet.

Men då behövs ett eget jordtag också. och jag lyckas alltså inte hitta nån info om vilka krav som ställs på jordtaget. Det jag hoppas på är att det kan räcka med att banka ner ett par jordspett i infiltrationsanläggningen som ligger alldeles bredvid anläggningen (där det ju alltid är fuktigt och vattnet fullt av närsalter=leder bra). Men hur ska jag mäta upp att motståndet är tillräckligt lågt?

uttagen kommer alltså användas väldigt sällan (förhoppningsvis aldrig), men det spelar antagligen ingen roll.
tack på förhand!

• Gilla
Slutt68
  • Laddar…
Eftersom du inte gör en konventionell reservkraftsinkoppling som ersätter ordinarie nät och delar PEN eller PE med det behöver du inte se till jordtagskraven som brukar finnas där. Det innebär ju inte att du ska bortse från jordfelskydd men just de typiska 50 ohm ytjord och 100 ohm djupjord behöver du inte hänga upp dig på.

Du kan bygga en normal enkel central efter din omformare med JFB och lämpliga säkringar. Anslut sen PE där till ditt jordtag som kan vara som du nämner några spett. Tack vare JFB räcker det om du kommer runt 1000 ohm och det kan du knappast misslyckas med. Om du väljer robusta ledare ute i marken tex lina Cu 25 mm2 är det bra så det håller på sikt.

• Gilla
Stig_helmer och 3 till
  • Laddar…
Kanon, tack!
de olika motstånden du tar upp (50, 100 och 1000 ohm), vad är det motstånd mellan? mitt jordtag förstås, men vad är den andra mätpunkten? kan man mäta mot vattenfalls jord t.ex för att få en grov uppskattning av jordtaget?
och för en sån grov mätning måste det väl duga med en vanlig enkel multimeter?

Eller förresten, den bästa "kretsen" att mäta motståndet i måste väl vara mitt vattensystem och jordtaget? Dels för att jag vill kunna driva vattenpumpen med ö-driften (så om jag får ett jordfel så är det mellan uttag och vatten det finns en farlig potential?) dels för att min grävda brunn är en bra anslutning mot grunvattnet (som väl är en bra lokal jord?).
Vattensystemet (t.ex. hydroforen) är väl dessutom ansluten till nätets jordledare via bl.a. vattenpumpen som ju är jordad.
Så om jag mäter resistansen mellan hydrofor och min jordpunkt så får jag ett för mej relevant motstånd, eller hur?

• Gilla
Skoog77
  • Laddar…
Det duger att mäta mellan ditt jordtag och andra jordade delar som ditt vatten. Får du ett mätvärde som löser en JFB så är chansen hög att det fungerar i de allra flesta felfall. Det är ju felfallen som kan vara besvärliga att lista ut, dvs isolationsfel mot vadå? Normalt sker isolationsfel mot höljet på en apparat, som då ska vara skyddsjordat så jordtaget kommer inte in i bilden ens. Utan jordfel direkt mot moder jord eller delar som har kontakt med moder jord men inte skyddsjord, är felfall där ditt jordtag gör nytta.

Om man verkligen vill mäta ett jordtag så är det övergångsresistansen mellan jordelektroden och moder jord som ska mätas. Marken är ju en ledaren med oändligt stor area och därmed liten resistans. När man mäter mellan jordtaget och vattenledning så får man ju det sammanlagda värdet på dessa två jordtag eftersom de ligger i serie, och man vet inte vilket av dem som har en högre övergångsresistans än det andra. Men som sagt, om denna summa är tillräckligt låg så duger det.

För att mäta övergångsresistans på ditt jordtag enbart så används en metod med ett hjälpjordtag (H) och spänningssond (S). Principen är att skicka en mätström genom jordtaget och mäta spänningsfallet mha S. Då får man övergångsresistansen för E utan att få med övergångsresistansen för hjälpjordtaget H.

Schematisk illustration av korrekt och inkorrekt metod för mätning av jordtags övergångsresistans i jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätsonderna måste dock placeras på tillräckligt långt avstånd från ditt jordtag så att man får med hela ytan på jordtaget - det ansluter ju till jorden runt om jordtaget, och jorden är en gigantisk ledare. Man måste komma utanför jordtagets utbredningsområde. Detta visas i vänster och höger del av bilden. Avståndet kan handla om upp till 100 meter, man får prova sig fram genom att flytta på hjälpspetten längre och längre bort tills man får ett enhetligt värde.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
ok, bra och tydligt svar, tack!
det "riktiga" sättet att mäta verkar ju hyfsat avancerat... men en mätning mellan mitt vatten och mitt jordtag bör duga i mitt fall?
och om jag då får ett värde på 50 -100 ohm så är det bra, men även 1000 ohm kan vara tillräckligt, har jag fattat rätt då?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vissa har plastslang för inkommande vatten så i praktiken blir vattenrören samma som skyddsjorden från elnätet.

J jonatha skrev:
ok, bra och tydligt svar, tack!
det "riktiga" sättet att mäta verkar ju hyfsat avancerat... men en mätning mellan mitt vatten och mitt jordtag bör duga i mitt fall?
och om jag då får ett värde på 50 -100 ohm så är det bra, men även 1000 ohm kan vara tillräckligt, har jag fattat rätt då?
Jag rekommenderar att slå ner jordtag själv och be en elektriker koppla in jord och brytare och jordfelsbrytare i anläggningen.
Funderar i samma banor som dig, har lite problem att hitta rätt jordstavar, svårt att köpa om man inte har företag verkar det som

Slutt68 Slutt68 skrev:
Jag rekommenderar att slå ner jordtag själv och be en elektriker koppla in jord och brytare och jordfelsbrytare i anläggningen.
Ja, så gjorde jag. Men elektrikern var lite tveksam eftersom (iallafall på min Solargrow) jordtaget ska anslutas till växelriktaren och i den även till nätets jord. Kopplas det in enligt manualen skulle alltså mitt jordtag ha kontakt med nätets jord, och mitt backupsysystem blir alltså inte helt fristående...
Diagram som visar anslutning av backup-last med en 3-fas hybrid växelriktare till distributionslåda och nätets jord.
Jag lurar på om man kanske ska koppla annorlunda, inte ansluta backuputtagets jord till växelriktaren, men jag kan för lite för att vara säker på att växelriktaren inte kan ta skada av det...

just nu lurar elektrikern vidare, allt utom backuputtagen är "up and running"

om du (Slutt68) hittar en lika bra plats att jorda som jag (konstant ytlig markfukt) kanske du kan göra det lika enkelt som jag och bara banka ner ett par jordspett för stängselaggregat. finns på granngården eller biltema för nån hundring.

Men titta på kopplingsschema för en riktig reservkraftsomkopplare för solcellsanläggning,
Enwitec Reservkraftsomkopplare 10015613 för Fronius Hybrid Gen24 20kW.

Reservkraftsomkopplare för Fronius Typ ENWI
3PH_FRO_BBDAP_20KW_3PH_1.0 10015613_V1.0; Allpolig
Brytning; utan NA-Skydd; inklusive Fronius „Smart Meter TS 65A-
3“; för Symo Hybrid 3.0/4.0/5.0 + Symo Gen24 6/8/10 plus

• Enwitec reservkraftsomkopplare för solcellsanläggning monterad i elektriskt skåp.
    Skapa konto
J jonatha skrev:
Ja, så gjorde jag. Men elektrikern var lite tveksam eftersom (iallafall på min Solargrow) jordtaget ska anslutas till växelriktaren och i den även till nätets jord. Kopplas det in enligt manualen skulle alltså mitt jordtag ha kontakt med nätets jord, och mitt backupsysystem blir alltså inte helt fristående...
[bild]
Jag lurar på om man kanske ska koppla annorlunda, inte ansluta backuputtagets jord till växelriktaren, men jag kan för lite för att vara säker på att växelriktaren inte kan ta skada av det...

just nu lurar elektrikern vidare, allt utom backuputtagen är "up and running"

om du (Slutt68) hittar en lika bra plats att jorda som jag (konstant ytlig markfukt) kanske du kan göra det lika enkelt som jag och bara banka ner ett par jordspett för stängselaggregat. finns på granngården eller biltema för nån hundring.
Nej, inget klåp.
Riktiga jordspett och slaghack ska jag använda.

Konstigt med elektriker, borde vara frånkopplare mellan eget jordtag vid ödrift och elverkets jord

Det där med jord verkar väldigt komplicerat, sedan är det skillnad på reservkraft typ generator (batteri solceller)

• Skärmdump av diskussionsinlägg om elinstallationer och jording med text ur standard SS 4364000.
    Skapa konto
J jonatha skrev:
Hej.
Har försökt hitta det jag undrar i forumet, men utan framgång. Ber om ursäkt om frågan besvarats tidigare och jag missat det.
Jag undrar vilka krav det ställs på ett eget jordtag (t.ex. hur många ohm det får vara mellan nätägarens jord och min). Jag ska snart få min solcellsanläggning inkopplad (8 kW celler, 10 kWh batterier och sungrow hybrid 10kW växelriktare).
Växelriktaren har möjlighet för ett separat uttag för reservdrift (eget nät då alltså, inte samma uttag som mot nätet), och jag har tänkt installera dels ett separat enfasuttag, dels en 3-fas-handske för att kunna driva vattenpumpen och få vatten om Putin släcker ner elnätet.

Men då behövs ett eget jordtag också. och jag lyckas alltså inte hitta nån info om vilka krav som ställs på jordtaget. Det jag hoppas på är att det kan räcka med att banka ner ett par jordspett i infiltrationsanläggningen som ligger alldeles bredvid anläggningen (där det ju alltid är fuktigt och vattnet fullt av närsalter=leder bra). Men hur ska jag mäta upp att motståndet är tillräckligt lågt?

uttagen kommer alltså användas väldigt sällan (förhoppningsvis aldrig), men det spelar antagligen ingen roll.
tack på förhand!
Går ju att ställa in i appen men då lär man ändå ha frånskild från nätets jord vad jag förstår

• Skärmdump av inställningar i en app för hantering av solenergisystem med alternativ för nätanslutning och export.
    Skapa konto
Slutt68 Slutt68 skrev:
Det där med jord verkar väldigt komplicerat, sedan är det skillnad på reservkraft typ generator (batteri solceller)
Ja. Sen är det ju stor skillnad mellan de olika systemen också. Kanske vanligare att hela fastigheten bryts från nätet vid strömavbrott, och BU:en kickar in på de vanliga uttagen. Sungrow som jag har har ju ett eget nät för BU.
Men ja, lite krångligt för oss vanliga dödliga....

Prio 1 är ett jordtag som är anslutet till intaget och där förbundet med matande näts PEN eller PE och tillika husets PEN eller PE.

Hur växelriktaren/elverket är jordat är en annan fråga som beror på hur hela systemet ser ut. Är det helt igenom att TN-S-nät så kanske jordfelsskydden i växelriktaren kan användas. Är det TN-C till huset så kanske tvärtom växelriktaren är skyddsjordad från intaget. I vilket fall är det inte fel med ett jordspett vid reservkraftskällan också, fast ansluten mot den fasta anläggningen, dvs en extra skyddsledare.

Har du ett intag (CEE-don) så ska N och PE normalt vara byglade för att undvika att man tappar N eller PE beroende på vad för slags reservkraft man pluggar in.

• Gilla
Slutt68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.