Hej! Har två elektrikervänner som hävdar olika; Person 1 säger att det är krav på jordfelsbrytare så fort du drar ut till en ny grupp från en gammal central och det sätts ett nytt vägguttag.
Person 2 säger att det är krav till och med när du går på en befintlig grupp och sätter nytt vägguttag.

Vem har rätt? :p Själv trodde jag bara det var krav när du ska lägga värmegolv och sätta uttag utomhus och i badrum. :eek:

Jordfelsbrytare är bra för personsäkerheten. motarbeta inte uppsättning av jordfelsbytare.

se länk från elsäkerhetsverket.
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hemmet/jordfelsbrytare/

lite text från länken.
Från 1 januari 2000 är jordfelsbrytaren ett krav i nyproducerade bostäder, grundskolor, dagis och fritidshem.
Från den 1 juli 2004 utökades kravet att omfatta även installationer som utvidgades eller ändrades. En jordfelsbrytare ska installeras av elinstallatör.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det finns inga detaljerade svar på denna fråga utan föreskrifterna ger ett undantag vid utvidgning i ett befintligt och torrt rum. Detta under förutsättning att installationen är gjort före år 2000 som var det sista datum då föreskrifterna tillät uttag utan JFB, och att rummet inte har omvandlats till ett daghem eller på annat sätt ändrat användning som skärper kraven.

Utvidgning innebär mindre tillägg. Exakt vad det innebär kan ju här diskuteras så det går nog att få många olika svar. Men av de diskussioner och uttalanden jag snappat upp så tillåts några nya uttag, även från en ny gruppledning, utan att kravet på JFB faller in. Detta är främst av ekonomiska skäl vad jag förstår. Man ska inte tvingas till en extra kostnad som kanske gör att man låter bli att ersätta en farligt lagd skarvsladd med ett fast monterat uttag. Bygger man ett helt nytt rum är det ju en annan sak, då köper man jordade uttag och sätter en JFB.

Så man kan inte säga att båda har fel. Försök få dem att tänka praktisk elsäkerhet istället - att installationer blir minst lika säker som förut, men naturligtvis gärna säkrare. En JFB är alltid bra och kostar inte så mycket extra.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kort sagt ska precis alla allmänuttag upp till 20A avsäkring skyddas av JFB, + alla uttag utomhus upp till 32A.

Bo. var snabbare:)
letade i HB444 efter undantagen.
Finns i kommentarer under 411.3.3

citat.
Undantaget från kravet på jordfelsbrytare framgår av Elsäkerhetverkets förskrifter om hur starkströmsanläggningar ska vara utförda. Där anges att elinstallationer inom befintliga rum i bostäder, grundskolor, fritidshem och förskolor/daghem får utvidgas utan att jordfelsbrytare måste installeras. Detta gäller under förutsättning att installationen är utförd enligt tidigare föreskrifter där krav på jordfelsbrytare inte fanns, dvs enligt ELSÄK-FS 1994:7 eller tidigare

Redigerat:
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Det finns inga detaljerade svar på denna fråga utan föreskrifterna ger ett undantag vid utvidgning i ett befintligt och torrt rum. Detta under förutsättning att installationen är gjort före år 2000 som var det sista datum då föreskrifterna tillät uttag utan JFB, och att rummet inte har omvandlats till ett daghem eller på annat sätt ändrat användning som skärper kraven.

Utvidgning innebär mindre tillägg. Exakt vad det innebär kan ju här diskuteras så det går nog att få många olika svar.
Du, jag var först på väg att svara ungefär som dig.
Men nu har jag letat som en galning i utgåva 2 och inte alls funnit någon öppning för undantag vid smärre utvidgning.

Det jag hittar är detta, som inte medger något sådant undantag:
411.3.3 Tilläggsskydd
I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare enligt avsnitt 415.1 anordnas för
– uttag med högsta märkström 20 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och

ANM – Undantag kan göras för
– uttag som används under överinseende av fackkunniga eller instruerade personer, t ex i vissa yrkesmässiga eller industriella lokaler, eller
– ett uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som ska användas för att ansluta en specifik apparat.​
– flyttbar elmateriel med högsta märkström 32 A för användning utomhus.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Kort sagt ska precis alla allmänuttag upp till 20A avsäkring skyddas av JFB, + alla uttag utomhus upp till 32A.
Om man bygger nytt idag ja.
Om jag t. ex. kommer till en kund som bor i ett äldre hus med ojordade uttag får jag sätta upp ett extra uttag inomhus i torrt rum utan krav på jordfelsbrytare. Sen rekommenderar jag givetvis att sätta en ändå men det finns inget krav som kräver det.
Så tolkar jag föreskriften och håller med Bo.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Läs föreskrifterna ;) Vi pratar om föreskrifternas undantagsregler här, inte de slag av uttag som undantas av installationsreglerna.

ELSÄK-FS 2008:1

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

Anläggningar som har tagits i bruk före ikraftträdandet får vara utförda enligt äldre bestämmelser. Om en sådan anläggnings användning eller förutsättningar ändras på ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten ska dock de nya bestämmelserna tillämpas.

Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.

Undantag gäller dock från följande krav:

- Kravet i 4 kap. 1 § på skyddsjordning vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.

- Kravet i 4 kap. 4 § på jordfelsbrytare vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grundskolor, fritidshem och förskolor/daghem. – I dessa rum får en starkströmsanläggning utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:7 eller motsvarande äldre bestämmelser.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Här kommer text från min bok.
Bild på en bok med titeln "Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utg 2 med kommentarer".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppslagen bok med text om elinstallation och jordfelsbrytare, markerad med grönt och gulmarkeringspenna.
Skapa konto

så här står det i min bok.

Redigerat:
Mikael_L
Precis Bo.
Jag hittade det plötsligt.
Undantagen återfinns i föreskriften elsäk fs2008, inte elinstallationsreglerna. :surprised:

Undantag gäller dock från följande krav:
- Kravet i 4 kap. 1 § på skyddsjordning vid utvidgning av en lågspänningsanläggning
inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed
jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de
utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna
inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari
1994.
- Kravet i 4 kap. 4 § på jordfelsbrytare vid utvidgning av en lågspänningsanläggning
inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grundskolor,
fritidshem och förskolor/daghem. – I dessa rum får en starkströmsanläggning
utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den
befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:7 eller
motsvarande äldre bestämmelser.

Undantaget i 1 § är ju rimligt och det skulle kunna föra alldeles för mycket med sig om det inte fanns.

Däremot 4 § är jag mer tveksam till att hävda för hårt ja det går ju givetvis använda den men varför i de flesta fall? Det är ju oftast inga stora ekonomiska insatser för att få in JFB och höja säkerheten enkelt och generellt.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Undantaget i 1 § är ju rimligt och det skulle kunna föra alldeles för mycket med sig om det inte fanns.

Däremot 4 § är jag mer tveksam till att hävda för hårt ja det går ju givetvis använda den men varför i de flesta fall? Det är ju oftast inga stora ekonomiska insatser för att få in JFB och höja säkerheten enkelt och generellt.
Jag tänka mig ett problem med eftermontering av jfb. Om centralen är en stor diazed central som försörjer ett helt hus och även vidarematar el till uthus. Den kabeln är naturligtvis en fyrledare TN-C som av säkrad i gruppcentralen med 3 x 16 a. I ett sådant läge blir en jfb installation inget litet smidigt jobb. Det blir nog svårt att motivera det jobbet när kunden bara beställde två vägguttag i ett sovrum.

Gränsen 20 a verkar lite underlig eftersom sćhuko och lilla 3 fas kontakten är dimensionerad för 16 a. 20 a har inga uttag. Nästa steg är 25 a norwesko eller 32a cee trefauttag

Det är inget problem man kan skydda gruppen eller grupperna man utökat med jfb efter säkringarna. Det är vanligt när man gör badrum med golvvärme.

HSP skrev:
Det är inget problem man kan skydda gruppen eller grupperna man utökat med jfb efter säkringarna. Det är vanligt när man gör badrum med golvvärme.
Jag vet att mań kan skydda enstaka grupper med jfb. Men det känns ganska konstigt att skydda en sovrumsgrupp när man samtidigt lämnar grupper med hög risk utanför jfb. Det kan vara tvättstuga , kök och utomhusuttag som inte blir skyddade.

En personskyddsautomat C-Karaktäristik, 2-polig, på en webbsida med produktinformation och inköpsalternativ.
Skapa konto
J
ag kör med en sån här när det rör sig om t.ex. en ny grupp för TM i våtrum eller ett uttag utomhus.
Fungerar bra och försvinner in i den befintliga elcentralen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.