Hej!,
Vi har slutbesiktning i veckan och kommunen har sagt att de vill ha handledare längs båda sidor på trappen hela vägen ner. Dvs även den som jag gjort gul i 3D-modellen nedan.
Idag satte vi första handledaren och vill helst bara ha handledare längs yttersväng. Kan det verkligen stämma att det krävs handledare längs båda sidor?
Skulle säga att majoriteten av trappor jag sett har endast längs yttersväng. Fallskyddet har vi ju på plats med glas och spaljé!
Vi har slutbesiktning i veckan och kommunen har sagt att de vill ha handledare längs båda sidor på trappen hela vägen ner. Dvs även den som jag gjort gul i 3D-modellen nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag satte vi första handledaren och vill helst bara ha handledare längs yttersväng. Kan det verkligen stämma att det krävs handledare längs båda sidor?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skulle säga att majoriteten av trappor jag sett har endast längs yttersväng. Fallskyddet har vi ju på plats med glas och spaljé!
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Sätt dit och ta sedan bort.
Bästa svaret
Det enda som egentligen sägs är att om trappen är <900mm bred så räcker det med spaljé att hålla sig i. Alltså bara yttre ledstång och ingen inre.
Dock är detta bara råd och inga krav.
Det lättaste är nog att sätta upp enklast möjliga och sedan avlägsna, precis som ovan föreslår.
Dock är detta bara råd och inga krav.
Det lättaste är nog att sätta upp enklast möjliga och sedan avlägsna, precis som ovan föreslår.
Lösningen blev en ledstång som vi fotade efter slutsamrådet. Det hade inte behövts om vi hade haft spaljé hela vägen. Det är endast pga glaset som man inte kan hålla sig i. Spaljé duger alltså som alternativ till ledstång i liknande fall.