1 701 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Krav på glasräcke på takterrass/balkong
Tycker det är lite svårt att hitta rätt bland reglerna. Men om man vill sätta glasräcke runt en takterrass (ca 3,5 meter höjd), vad är kraven att förhålla sig till?
Som jag förstår det ska det vara minst 110 cm högt med högst 10 cm (?) luft under. Eller är det 5 cm som gäller?
Sen är frågan om det måste vara laminerat eller om det är ok med härdat. Då menar jag inte vad folk tycker är lämpligt utan vad reglerna faktiskt föreskriver. Krav på glasets tjocklek?
Funderingen är ju såklart om man kan använda sig av någon av de billigare varianterna från Rusta, Jula etc.
Som jag förstår det ska det vara minst 110 cm högt med högst 10 cm (?) luft under. Eller är det 5 cm som gäller?
Sen är frågan om det måste vara laminerat eller om det är ok med härdat. Då menar jag inte vad folk tycker är lämpligt utan vad reglerna faktiskt föreskriver. Krav på glasets tjocklek?
Funderingen är ju såklart om man kan använda sig av någon av de billigare varianterna från Rusta, Jula etc.
110cm högt, max 5 cm från golv. Laminerat glas om höjd altangolvet är över 2 meterSkärgårdsbyggare skrev:Tycker det är lite svårt att hitta rätt bland reglerna. Men om man vill sätta glasräcke runt en takterrass (ca 3,5 meter höjd), vad är kraven att förhålla sig till?
Källa mått: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ken på trapplan inom den,minst 1,1 meter höga.
Källa laminerat: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glas håller ihop om,skydd mot fall genom glas.
Jag skulle rekommendera härdat laminerat glas för bästa säkerhet. Det håller mycket och man faller inte igenom som med härdat enkelglas. Det ger dessutom mindre skärskador om man ramlar mot det jämfört med ej härdat laminerat glas.
Härdat laminerat minst 4+4mm tjocklek. Men det beror på storleken på glasen.
Härdat laminerat minst 4+4mm tjocklek. Men det beror på storleken på glasen.