1 130 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Krångligt (dyrt) att få ut 16A eller trefas till förrådet? Har 10A idag.
Som rubriken säger:
Idag har jag 230V 10A utdraget till förrådet (radhus med förråd 8 meter bort).
Hur krångligt är det att få in 16A eller rent av trefas istället?
Om jag tar hem en elektriker... vad är det som behöver göras, och hur många timmar kan tänkas gå åt?
Bara så jag vet om det är lönt.
Ska låta en elektriker koppla in lite andra saker hemma och tänkte hur mycket extrajobb det kan tänkas bli.
Anledningen till varför jag frågar är för att jag vill kunna ha en ordentlig kompressor där ute.
Någon kunnig som vill dela med sig av sina kunskaper/antaganden?
Idag har jag 230V 10A utdraget till förrådet (radhus med förråd 8 meter bort).
Hur krångligt är det att få in 16A eller rent av trefas istället?
Om jag tar hem en elektriker... vad är det som behöver göras, och hur många timmar kan tänkas gå åt?
Bara så jag vet om det är lönt.
Ska låta en elektriker koppla in lite andra saker hemma och tänkte hur mycket extrajobb det kan tänkas bli.
Anledningen till varför jag frågar är för att jag vill kunna ha en ordentlig kompressor där ute.
Någon kunnig som vill dela med sig av sina kunskaper/antaganden?
Va för typ av vägg? Lätt att klamra komma till central? Lediga säkringar i central? Många faktorer som spelar in där.... Men om du har en 3g1,5 framdraget till förrådet idag skulle de funka att säkra upp de uttaget till 13 a om de skulle räcka till dina behov..... Annars är de ny kabel som gäller....
Det är omöjligt att ge ett bra svar på den frågan utan att veta förutsättningarna.
Man behöver veta vilken kabelarea inst är utförd med. Vid 10 a enfas, då är ofta kabeln 3 g 1,5. Denna kabel är något för klen att säkras 16 a i ditt fall. Vid trefas 16 a behövs 5 g 2,5.
Men den markförlagda kabeln kan vara t.ex ekkj 3g2,5 + 2,5. Den kabeln kan säkras med 16 a och då kan man t.o.m mata förrådet med 2 faser så att kompressorn får en egen fas ocd den andra till belysning och övriga småmaskiner. I förådet behöver kablarna bytas till 2,5 mm2.
Jordfelsbrytare måste monteras när gör så omfattande förändringar.
Man behöver veta vilken kabelarea inst är utförd med. Vid 10 a enfas, då är ofta kabeln 3 g 1,5. Denna kabel är något för klen att säkras 16 a i ditt fall. Vid trefas 16 a behövs 5 g 2,5.
Men den markförlagda kabeln kan vara t.ex ekkj 3g2,5 + 2,5. Den kabeln kan säkras med 16 a och då kan man t.o.m mata förrådet med 2 faser så att kompressorn får en egen fas ocd den andra till belysning och övriga småmaskiner. I förådet behöver kablarna bytas till 2,5 mm2.
Jordfelsbrytare måste monteras när gör så omfattande förändringar.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Rimlig offert för att lägga annat kakel och klinker vid stambyte? Hjälp, känns dyrt.
Badrum -
Vad tycker ni om denna offert? Känns rätt dyrt..
Stenhus -
Ett par frågor kring att lägga klinkers i ett krångligt utrymme
Golv -
Dyrt eller rimligt pris för installation av tvättmaskin?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Dyrt att bygga på stenig ås?
Grund & Markarbeten