1 784 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Krånglande radiator
Nån som har något tips?
Ett av mina element i v-rummet är kallt. Övriga i huset funkar bra.Värmer huset med fjärrvärme.
Ventilerna och termostaterna är gamla som gatan.Modell AGA. Kör alltid med fullt öppna termostater men misstänker att ungarna varit och skruvat på just denna. Kan det vara så att pinnen i ventilen satt sig och därför inte släpper fram värmen? Har motionerat den men utan resultat.
Några förslag ?
Ett av mina element i v-rummet är kallt. Övriga i huset funkar bra.Värmer huset med fjärrvärme.
Ventilerna och termostaterna är gamla som gatan.Modell AGA. Kör alltid med fullt öppna termostater men misstänker att ungarna varit och skruvat på just denna. Kan det vara så att pinnen i ventilen satt sig och därför inte släpper fram värmen? Har motionerat den men utan resultat.
Några förslag ?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 448 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 448 inlägg
Om inte pinnen har fastnat i "stängt" läge kan ett par välriktade slag på termostatventilen vara på sin plats, brukar kunna lösa problemet, slå på ventilen på motsvarande sida av pinnen, som om du försökte slå ut pinnen från baksidan. Men med lagom kraft såklart!
Trycker du manuellt in piggen (stänger) ska den själv "fjädra ut" (öppna) när du släpper den. Det brukar kunna hjälpa att knacka lite lätt på piggen för att få det att släppa om ventilen fastnat i stängt läge.xavi skrev:
Ok. Plockade bort termostaten.Tryckte in piggen och den fjädrar tillbaka.När den var intryckt kom det även en skvätt vatten. Dock tycker jag den ser lite sned ut ..... Vet ej hur stort spann det skall vara på själva utfjädringen.Svårt att uppskatta hur mycket det gick att trycka in den men ca 5 mm kanske. Fortfarande ingen värme dock .....
knacka lite lätt med en hammare på piggen! Från samma håll som termostaten trycker på piggen. Även om piggen rör sig så kan det sitta fast innuti, så prova att knacka LÄTT.
Du kan även hålla in piggen med något platt (mejselspets exempelvis) och knacka lätt på det platta, alltså knacka så att den kommer i "ännu mer stängt läge". Det kan få "kärvet" att lossna. Ca fem mm tycker jag låter rätt normalt. Mindre än en cm definitivt. Har dock aldrig mätt... Jag brukar även spruta in lite siliconspray eller liknande som smörjning. Vet inte om det är rätt men har svårt att se att det ska vara till någon skada.
Hmmm - tackar alla er hjälpsamma själar. Har nu knackat och pillat en hel del - verkar som om piggen löper fint mellan 5-7 mm . Blir lite knäckt .... börjar tänka på andra grejjer (typ brott på ledning ...huga)- en del ledningar sitter inbyggda i källaren men tycker då att jag borde tappa tryck i hela systemet.
Vad tror ni om att tappa så mycket vatten som möjligt genom avluftnings skruven för att ev. uppnå lite cirkulation ?
Vad tror ni om att tappa så mycket vatten som möjligt genom avluftnings skruven för att ev. uppnå lite cirkulation ?
Hej! Låter som den satt sig igen helt, det hjälper inte alltid och knacka och motionera den..
Byt ventil, det löser högst troligt ditt problem.
Dessutom går det ju åt snäppet mer värme om inte alla radiatorer är i bruk, så du har väl igen det vad det lider..
mvh
Byt ventil, det löser högst troligt ditt problem.
Dessutom går det ju åt snäppet mer värme om inte alla radiatorer är i bruk, så du har väl igen det vad det lider..
mvh