Medlem
· Västernorrland
· 485 inlägg
Jag testkör vår kombipanna (CTC Regent) och får inte ut just något varmvatten. Det är varmt före blandningsventilen men inte efter… Det sitter även en varmvattenberedare i serie. jag har skruvat fram och tillbaka i hopp om att det ska släppa men det verkar inte gå.
Vad göra? Kan man byta själv? Mycket jobb? Riskabelt?
Måste man förresten ha en blandningsventil där? Borde inte varmvattenberedaren göra det jobbet?
Vad göra? Kan man byta själv? Mycket jobb? Riskabelt?
Måste man förresten ha en blandningsventil där? Borde inte varmvattenberedaren göra det jobbet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har en liknande blandnings ventil och tappade varmvattnet totalt härom veckan.
Det var två fel, varav det ena sannolikt varit länge. Backventilen hade havererar fullständigt. Det gav ett högre tryck på kallvattensidan. Dessutom var reglerkäglan felinställd så att den passerade stängt läge. Med justering av käglan till rätt läge fungerar nu varmvattnet som det ska. Backventilen är inte fixad.
Det var två fel, varav det ena sannolikt varit länge. Backventilen hade havererar fullständigt. Det gav ett högre tryck på kallvattensidan. Dessutom var reglerkäglan felinställd så att den passerade stängt läge. Med justering av käglan till rätt läge fungerar nu varmvattnet som det ska. Backventilen är inte fixad.
Medlem
· Västernorrland
· 485 inlägg
Kom just på en sak. Skulle det gå att öppna den på plats och försöka få den att släppa igenom varmvatten? Den går som sagt vidare till en extern beredare och den borde ju kunna reglera ändå.
Då vi ändå planerar att byta ut hela anläggningen snart så skulle jag gärna vilja komma undan så billigt som möjligt men som det är just nu så måste jag köra luft/vatten bara för tappvattnets skull. Villl hellre kunna stänga av den helt.
Då vi ändå planerar att byta ut hela anläggningen snart så skulle jag gärna vilja komma undan så billigt som möjligt men som det är just nu så måste jag köra luft/vatten bara för tappvattnets skull. Villl hellre kunna stänga av den helt.