Såg att Biltema i samband med sin nya katalog har höjt priset på sin EKKJ med runt 47%. I förra veckan har jag för mig att 50m EKKJ 3x2,5 kostade 749, idag kostar den 1099 (22 kr/m). Ser att butiker som elbutik.se ligger kvar på 19 kr/m. Är det troligt att vi står för kraftigt ökade kabelpriser eller var det en säljare på Biltema som fick fnatt?

Kabelpriserna har väl ökat konstant senaste åren.. Ökat mer än allt annat alltså. Mest pga att kopparpriserna stiger.

Mikael_L
Tja, i våras höjde biltema priset på apparatdosan från 10,90 till 16,90 ...
Inte så mycket metall där va ...

Angående kopparpriserna så är det inte en sådan rusning av priserna som man kan tro.
Man får gå tillbaka fyra år för att hitta den stora ökningen. Svårt att tro att kopparen i Biltemas kabel köptes in 2005. ;) Graferna nedan visar pris i USD per ton koppar. Även med tanke på den relativt låga dollarkursen som stigit en del sista månaderna anser jag att vi kan stryka kopparpriset som orsak.

Kopparprisets utveckling senaste tre åren.
chart.dll

Senaste halvåret.
chart.dll

Inga försvarbara ökningar på koppar som råvara och låg dollarkurs. Är det månne oljepriset som ställer till det eller vad? Det är inte utan att man tycker sig höra ett avlägset rop om vargen...

Edit:
Kollade prisaviseringen (den var från mars) och det rörde sig om blygsamma höjningar. 4-9% mot 47% som Biltema drev igenom.

Redigerat:
Biltema köper in stora kvantiterer åt gången och sätter pris därefter, det vart väl dyrare den här gången.

biltema säljer svensktillverkad kabel fick jag se, jag köpte 25M EKKJ och det stod AMOKABEL på den.

Konsumenterna är väl glada att hitta kabel billigt, så passar biltema på att ta ut mer pengar. För dom vet att folk fortsätter att köpa,. Antar att dom är billigare än sina konkurrenter ändå?! Bauhouse, mfl?

Har dålig koll på kabelpriser då jag köper med rabatt eller tar hem överbliven kabel från jobbet!

Men jag tycker 16,90kr för en simpel standard-dosa är alldeles för mycket,

Redigerat:
Nja, nu tar Biltema 22 kr/m för sin EKKJ 3x2,5, vilket är dyrare än både elbutik och elexpress. Även om de verkar ha höjt sina priser rätt över hela katalogen reagerade jag mest på den nära 50% höjningen på just EKKJ. Tiden lär väl visa om alla andra höjer sina kabelpriser lika mycket eller om Biltema bara ville höja sina marginaler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.