B Berra39 skrev:
Hantverkarskojare
Har du varit på plats och synat?
 
  • Gilla
SuperMarius83
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Har du varit på plats och synat?
Behövs inte, elektrikern har nog fått en stöt och är helt väck.
 
  • Arg
SuperMarius83
  • Laddar…
B Berra39 skrev:
Behövs inte, elektrikern har nog fått en stöt och är helt väck.
Du verkar vara en seriös person.
Men vi kan enas om att du inte vet hur det ser ut på plats.
 
  • Gilla
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Eloffen skrev:
Du verkar vara en seriös person.
Men vi kan enas om att du inte vet hur det ser ut på plats.
Och du är liksom alla hantverkares Don Quijote, som drar iväg och ska skydda alla som fuskar och luras och bedrar.
Du går alltid i försvar för horribla fakturor och uppenbart lurendrejeri, och det för folk som du antagligen inte har en aning om vilka avskum de är.

Jag tycker du skulle kunna vara öppen med vilken din firma är, så alla vet vem de ska totalt undvika, ty av frukten känner man trädet.
 
  • Gilla
PappasHammare och 18 till
  • Laddar…
M MrMozart skrev:
Vi anlitade en byggfirma för att hjälpa oss med en köksrenovering och de har i sin tur använt en elektriker vars faktura de lägga på vidare till oss. Det vi vet man gjort (ingen verkar kunna redovisa exakt vad som är gjort) är att ha satt upp fyra uttag genom att dra kablar utanpå vägg (som sedan blev bakom skåp), vi har bytt spis/ugn (oklart vilket arbete det resulterat i) och kopplat in inbyggda lampor under överskåp (lösning från IKEA). Vad är rimtlig tid för det här arbetet? Fakturan vi fått på nu ligger på 33 tkr inkl moms innan ROT för själva arbetet. Räknar jag på priser jag hittar t.ex. på den här sidan skulle det motsvara ca en veckas arbete (inkl resor) och det känns lite väl mycket för jobbet.
Snart kommer en elektriker här i tråden som förklarar att det minsan är skäligt då dom betalar 5000kr/uttag på ahlsell och det är listpris och bilen kostar osv.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
PappasHammare och 14 till
  • Laddar…
Det är på tok för mycket arbetstid för det jobbet du beskriver. Jag hade löst det på 1 dag men kan ju vara så att han fick komma 2 gånger pga krock med snickaren eller dylikt.

Kan dra en rolig referens om när jag skulle byta central hemma och dra fram jord till alla uttag som saknade det och tog in offerter. Det kom in en offert där det skulle ta honom 35 timmar för detta jobbet. När jag påpekade för honom att jag jobbat som elektriker och nästan en arbetsvecka för det jobbet är väl tilltaget och det borde inte ta mer än 1 dag för 2 man. Då fick jag tillbaka att jag måste varit en bra elektriker. Uppenbarligen mycket bättre än vad du är svarade jag 😆

De som sen utförde jobbet gjorde det på 6 timmar.
 
  • Gilla
  • Haha
Ulric och 8 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Du verkar vara en seriös person.
Men vi kan enas om att du inte vet hur det ser ut på plats.
Jag tycker att vi ska börja offentlig göra namnet på de firmor som beter sig illa, det är fullt lagligt och kommer att sortera bort avskummet....
 
  • Gilla
  • Arg
Kakelugnen566 och 1 till
  • Laddar…
M MrMozart skrev:
Vi anlitade en byggfirma för att hjälpa oss med en köksrenovering och de har i sin tur använt en elektriker vars faktura de lägga på vidare till oss. Det vi vet man gjort (ingen verkar kunna redovisa exakt vad som är gjort) är att ha satt upp fyra uttag genom att dra kablar utanpå vägg (som sedan blev bakom skåp), vi har bytt spis/ugn (oklart vilket arbete det resulterat i) och kopplat in inbyggda lampor under överskåp (lösning från IKEA). Vad är rimtlig tid för det här arbetet? Fakturan vi fått på nu ligger på 33 tkr inkl moms innan ROT för själva arbetet. Räknar jag på priser jag hittar t.ex. på den här sidan skulle det motsvara ca en veckas arbete (inkl resor) och det känns lite väl mycket för jobbet.
Jag tycker att du ska namnge företaget som du anlitat (fullt lagligt) så att vi seriösa kan gallra bort uppdragen hos dem.
 
  • Arg
SuperMarius83
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och du är liksom alla hantverkares Don Quijote, som drar iväg och ska skydda alla som fuskar och luras och bedrar.
Du går alltid i försvar för horribla fakturor och uppenbart lurendrejeri, och det för folk som du antagligen inte har en aning om vilka avskum de är.

Jag tycker du skulle kunna vara öppen med vilken din firma är, så alla vet vem de ska totalt undvika, ty av frukten känner man trädet.
Min elektriker, som är 74 år och har jobbat i branchen i över 50 år, tycker att det finns många lurendrejare bland kollegorna, som skörtar kunderna. Han är otroligt snabb och duktig.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
PeterHog PeterHog skrev:
Snart kommer en elektriker här i tråden som förklarar att det minsan är skäligt då dom betalar 5000kr/uttag på ahlsell och det är listpris och bilen kostar osv.
Förra företaget jag jobbade för hade en skaplig rabatt på just Ahlsell. Beställde skruv och mutter för ca 36000:- och efter rabatten så kostade det 2500:-. Men gissar att småföretagare visar listpriset för kunden, inte vad de betalar.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
R robban_0258hotmail.com skrev:
Men gissar att småföretagare visar listpriset för kunden, inte vad de betalar.
Nej, inte riktigt.

Det är är ett problem som väl är på väg bort. Alla i branschen är idag medvetna om det sjuka i systemet med riggade höga listpriser med vansinnigt stora rabatter sen.
Om man verkligen letar kommer man ju hitta någon i landet som fortfarande försöker fakturera med GNP-priser, men i stort sett är det borta idag.

Frågan idag handlar mer om var lägger sig firmorna när de kommer till materialdebiteringen, lägger de på 0%, 5%, 15% eller 40% på det pris de betalar själva.
De allra flesta lägger på något på sitt inköpspris.
Jag har satt 5 resp 8% som inställning i mitt affärssystem (där jag kan välja antingen påslag på inköpspris eller rabatt på GNP, men det senare är ju inte möjligt att använda då rabatterna varierar mellan mindre än 10% till mer än 85% - så det blir påslag på inköpspris).

Mina inköpspriser är idag ganska nära priserna som elbutik.se säljer för (ibland lite bättre, ibland lite sämre).
 
  • Gilla
PappasHammare och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
G GurraGrus skrev:
Min elektriker, som är 74 år och har jobbat i branchen i över 50 år, tycker att det finns många lurendrejare bland kollegorna, som skörtar kunderna. Han är otroligt snabb och duktig.
Ja det finns alla slags fiskar i dammen.
Både guldfiskar och muränor.

Det är inte lätt att få till räkningar som känns billiga för privatpersoner, då skatt urholkar både i betalarens och utförarens ände. Men det går ju ändå att hitta folk som gör bra jobb rimligt snabbt och inte luras med faktureringen.
Och sen finns det ju de fula fiskarna också, men inte lätt att se i förväg vilken sort det är.
Jag tycker synd om privatpersoner, som ska försöka hitta någon, men inte kan lita på någon.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, inte riktigt.

Det är är ett problem som väl är på väg bort. Alla i branschen är idag medvetna om det sjuka i systemet med riggade höga listpriser med vansinnigt stora rabatter sen.
Om man verkligen letar kommer man ju hitta någon i landet som fortfarande försöker fakturera med GNP-priser, men i stort sett är det borta idag.

Frågan idag handlar mer om var lägger sig firmorna när de kommer till materialdebiteringen, lägger de på 0%, 5%, 15% eller 40% på det pris de betalar själva.
De allra flesta lägger på något på sitt inköpspris.
Jag har satt 5 resp 8% som inställning i mitt affärssystem (där jag kan välja antingen påslag på inköpspris eller rabatt på GNP, men det senare är ju inte möjligt att använda då rabatterna varierar mellan mindre än 10% till mer än 85% - så det blir påslag på inköpspris).

Mina inköpspriser är idag ganska nära priserna som elbutik.se säljer för (ibland lite bättre, ibland lite sämre).
Det där låter ju vara ett betydligt bättre upplägg än vad som hittills har verkat råda. Jag tror att alla (nåja, i princip alla) accepterar att en hantverkare lägger på en slant på materialet så länge det är skäligt. När jag har haft elektriker hemma har jag för skojs skulle kollat vad samma material hade kostat mig på exempelvis elbutik.se och då brukar elektrikerns pris på fakturan ligga 10-20% över vad jag hade betalat själv och det tycker jag absolut är en acceptabel nivå.
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
håll inne med betalningen och begär ut dagbok på elektrikern .
Men det skall du göra via byggfirman om du fått fakturan därifrån
du skall INTE ha kontakt med elektrikern direkt för han är inte din utförare .
Utan allt skall gå via Byggaren
När jag anlitade en byggfirma för att sätta nytt gavelfönster och byta panel så tyckte jag att fakturan verkade ovanligt hög. Byggfirman använde sig av projektnummer som snickarna angav på sina arbetslistor. Det visade sig att ett köksbyte på en helg hade hamnat på min faktura. Jag klagade också på att körtiderna mellan min fastighet och deras företagsadress var väldigt långa. Jag fick min faktura justerad för båda klagomålen.
 
  • Gilla
Berra39
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Intressant att alla experter här vet exakt vad som är utfört och hur lång tid det ska ta trots att TS skriver att han inte själv vet.
Många obesvarade frågor. Tänk om det är draget nytt rör från central till spis, micro, egen grupp för ett av uttagen osv.
Ingen som inte har varit på plats kan veta om priset är rimligt.
Är det kanske så att ytterst få har erfarenhet som kalkylator.
Ja precis...och är det dessutom nå'n besvärlig blankett, protokoll eller liknande som ska fyllas i så inser man direkt att priset snarare är i underkant.
 
  • Gilla
  • Haha
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.