Klassiskt fall av TS skriver att argt inlägg och kommer sen inte tillbaka till BH på ett år :D

Som sagt. Verkar inte rimligt nånstanns men frågan är ju vad som är gjort.

Här drogs all el om kök i samband med renovering och central byttes samtidigt. 33.000.
Men det var 3 heldagar för två elektriker och jag (och min snickare) såg att de jobbade på hela tiden.

I lägenhetens köksprojekt för 10 år sen har jag nått minne av att elektrikern gick på 6000 för en halvdags jobb ink material

Så hemligheten är väl att vi ska få¨se vad som de fakto är gjort.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Och klassiska hantverkspristråden där det kommer några som hatar alla hantverkare och tycker att skrået ska förbjudas att ställa ut fakturor utan godkännande från BH forumet

Och den andra sidan som tycker att alla kunder är idioter och hantverkare ska kunna fakturera så de kan bekosta sin Porsche Tayan som alla hantverkare förtjänar som firmabil.

Det är fascinerande få som är nyanserade i dessa trådar :D


Edit: Saknar den tredje gruppen som börjar ifrågasätta varför TS inte drog elen själv då det är så enkelt och man är idiot om man tar in hantverkare överhuvudtaget ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Dr Benz och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker att TS fick bra svar på direkten.
Be om spedierad räkning - som första åtgärd.
Håll inne med betalning tills dess (och meddela detta, det har TS rätt till).

Sen drog ju tråden iväg i klassisk stil, på det sätt som du skriver. ;)

Och förresten, var tog trådskaparen vägen? Dog han?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Har du överenskommit med byggfirman om att elektrikern ska fakturera er? Om inte ska väl elektrikern fakturera byggfirman och de fakturera er.
Då kanske byggfirman lägger på ett entreprenörsarvode för administration och risk för utebliven betalning.
 
Ja naturligtvis ska byggfirman lägga på en slant till slutkund, för dom sysslar troligen inte med välgörenhet. Men det är den som beställer ett jobb som ska betala.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
Då kanske byggfirman lägger på ett entreprenörsarvode för administration och risk för utebliven betalning.
Absolut, men betalar TS direkt till elektrikern kan det å andra sidan bli problem med garantier längre fram, eller att det kommer fakturor från andra underentreprenörer som hävdar att byggfirman sagt till dem att de ska fakturera slutkund. Att slippa det krånglet är värt ett påslag, och anledningen till att man gärna vill ha EN huvudentreprenör.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Intressant att alla experter här vet exakt vad som är utfört och hur lång tid det ska ta trots att TS skriver att han inte själv vet.
Många obesvarade frågor. Tänk om det är draget nytt rör från central till spis, micro, egen grupp för ett av uttagen osv.
Ingen som inte har varit på plats kan veta om priset är rimligt.
Är det kanske så att ytterst få har erfarenhet som kalkylator.
Jag håller med dig. Ett jobb är inte det andra likt, man måste veta mera om detaljerna för att kunna uttala sig om ifall priset är rimligt.
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och du är liksom alla hantverkares Don Quijote, som drar iväg och ska skydda alla som fuskar och luras och bedrar.
Du går alltid i försvar för horribla fakturor och uppenbart lurendrejeri, och det för folk som du antagligen inte har en aning om vilka avskum de är.

Jag tycker du skulle kunna vara öppen med vilken din firma är, så alla vet vem de ska totalt undvika, ty av frukten känner man trädet.
Du vet fortfarande inte riktigt vad som är gjort och hur. Du verkar vara en mycket bitter person som per automatik skriker utan relevant fakta.
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
B Berra39 skrev:
Jag tycker att vi ska börja offentlig göra namnet på de firmor som beter sig illa, det är fullt lagligt och kommer att sortera bort avskummet....
Du sitter och kallar personer som du inte vet ett skit om för avskum. Kanske att du är en mycket bitter och besviken person med riktigt dålig impulskontroll. För övrigt så vet du inget om vad som är utfört och hur. Men fakta och en korrekt lägesbild kan omöjligen intressera en sån som du.
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
P
M MrMozart skrev:
Vi anlitade en byggfirma för att hjälpa oss med en köksrenovering och de har i sin tur använt en elektriker vars faktura de lägga på vidare till oss. Det vi vet man gjort (ingen verkar kunna redovisa exakt vad som är gjort) är att ha satt upp fyra uttag genom att dra kablar utanpå vägg (som sedan blev bakom skåp), vi har bytt spis/ugn (oklart vilket arbete det resulterat i) och kopplat in inbyggda lampor under överskåp (lösning från IKEA). Vad är rimtlig tid för det här arbetet? Fakturan vi fått på nu ligger på 33 tkr inkl moms innan ROT för själva arbetet. Räknar jag på priser jag hittar t.ex. på den här sidan skulle det motsvara ca en veckas arbete (inkl resor) och det känns lite väl mycket för jobbet.
Hur ser offerten från byggfirman ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.