G GurraGrus skrev:
Låter som ett redigt överpris. vi har fått ett helt attefallhus elcentral, 14 uttag, 5 strömbrytare varav 3 med Plejd dimmer 3 ytterlampor 1 uteurtag och lite annat för under 20tkr, utan ROT, då det var nybygge. Han fakturerade 14 timmar. Jag drog alla rör dock.
Jag bör tillägga att i det ingår två eller tre resor ToR på 6 mil vardera sträckan
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
M MrMozart skrev:
Vi anlitade en byggfirma för att hjälpa oss med en köksrenovering och de har i sin tur använt en elektriker vars faktura de lägga på vidare till oss. Det vi vet man gjort (ingen verkar kunna redovisa exakt vad som är gjort) är att ha satt upp fyra uttag genom att dra kablar utanpå vägg (som sedan blev bakom skåp), vi har bytt spis/ugn (oklart vilket arbete det resulterat i) och kopplat in inbyggda lampor under överskåp (lösning från IKEA). Vad är rimtlig tid för det här arbetet? Fakturan vi fått på nu ligger på 33 tkr inkl moms innan ROT för själva arbetet. Räknar jag på priser jag hittar t.ex. på den här sidan skulle det motsvara ca en veckas arbete (inkl resor) och det känns lite väl mycket för jobbet.
Om jag är rätt informerad så ska även ett arbete på löpande räkning utan tak vara "skäligt". Du har också rätt enligt konsumenttjänstlagen att få fakturan specificerad så du ser vad du betalar för. Men du behöver troligen i det fallet få en annan elektriker som bedömer jobbet och det kan vara svårt. Vad säger ni andra i forumet.
 
  • Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
Bestrid direkt denna faktura men ta det mot beställaren av elektrikerns tjänster om det är denna som beställt tjänsterna. Prata med dom, vad menar dom hur tänker de.

Haft att göra med en del filurer som ska ha orimligt betalt för skitenkla grejer typ att sätta igång strömmen på en stuga, där blev det ett samtal med vederbörande och det löste sig till faktisk arbetstid detta tog och utkörningsavgift. Den nyutbildade elektrikern begärde 4kkr på fakturan , fick 1kkr beroende på akut/jourtid - strömmen var medvetet släckt på fastigheten mitt under en helg av den elektriskt inkompetente värmepumpsinstallatören.

Egentliga värdet var närmare noll kronor, vi hade som sagt råkat ut för en inkompetent värmepumpsinstallatör som ringde in sin nyutbildade elektrikerkompis för att verifiera installationen... ja fy fan vad man kan bli blåst.
 
  • Gilla
  • Wow
Solvide och 3 till
  • Laddar…
M MrMozart skrev:
Vi anlitade en byggfirma för att hjälpa oss med en köksrenovering och de har i sin tur använt en elektriker vars faktura de lägga på vidare till oss. Det vi vet man gjort (ingen verkar kunna redovisa exakt vad som är gjort) är att ha satt upp fyra uttag genom att dra kablar utanpå vägg (som sedan blev bakom skåp), vi har bytt spis/ugn (oklart vilket arbete det resulterat i) och kopplat in inbyggda lampor under överskåp (lösning från IKEA). Vad är rimtlig tid för det här arbetet? Fakturan vi fått på nu ligger på 33 tkr inkl moms innan ROT för själva arbetet. Räknar jag på priser jag hittar t.ex. på den här sidan skulle det motsvara ca en veckas arbete (inkl resor) och det känns lite väl mycket för jobbet.
Det är väl inte orimligt med tanke på att de bara använder det bästa materialet
O dessutom har rätt höga kostnader för att driva ett företag. Jag driver ett eget ab o fakturerar någonstans 15-20 tusen per
Dag exklusive moms...
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Solvide och 10 till
  • Laddar…
M MrMozart skrev:
Vi anlitade en byggfirma för att hjälpa oss med en köksrenovering och de har i sin tur använt en elektriker vars faktura de lägga på vidare till oss. Det vi vet man gjort (ingen verkar kunna redovisa exakt vad som är gjort) är att ha satt upp fyra uttag genom att dra kablar utanpå vägg (som sedan blev bakom skåp), vi har bytt spis/ugn (oklart vilket arbete det resulterat i) och kopplat in inbyggda lampor under överskåp (lösning från IKEA). Vad är rimtlig tid för det här arbetet? Fakturan vi fått på nu ligger på 33 tkr inkl moms innan ROT för själva arbetet. Räknar jag på priser jag hittar t.ex. på den här sidan skulle det motsvara ca en veckas arbete (inkl resor) och det känns lite väl mycket för jobbet.
Vilka skojare, begär detaljerad faktura och be dom motivera varenda krona.
Ytterligare ett bevis på hantverkarskojare.
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
M mollson skrev:
Det är väl inte orimligt med tanke på att de bara använder det bästa materialet
O dessutom har rätt höga kostnader för att driva ett företag. Jag driver ett eget ab o fakturerar någonstans 15-20 tusen per
Dag exklusive moms...
Vart i den texten fick du ut att elektrikern bara använt det bästa. Det är förövrigt Mmm ax 2 dagars arbete.

Håller elektrikern det tempot så drar han in dryga 180 papp /mån enbart i arbetskostnad.
 
  • Gilla
Gullan 63 och 2 till
  • Laddar…
M mollson skrev:
Det är väl inte orimligt med tanke på att de bara använder det bästa materialet
O dessutom har rätt höga kostnader för att driva ett företag. Jag driver ett eget ab o fakturerar någonstans 15-20 tusen per
Dag exklusive moms...
M MrMozart skrev:
Vi anlitade en byggfirma för att hjälpa oss med en köksrenovering och de har i sin tur använt en elektriker vars faktura de lägga på vidare till oss. Det vi vet man gjort (ingen verkar kunna redovisa exakt vad som är gjort) är att ha satt upp fyra uttag genom att dra kablar utanpå vägg (som sedan blev bakom skåp), vi har bytt spis/ugn (oklart vilket arbete det resulterat i) och kopplat in inbyggda lampor under överskåp (lösning från IKEA). Vad är rimtlig tid för det här arbetet? Fakturan vi fått på nu ligger på 33 tkr inkl moms innan ROT för själva arbetet. Räknar jag på priser jag hittar t.ex. på den här sidan skulle det motsvara ca en veckas arbete (inkl resor) och det känns lite väl mycket för jobbet.
Beror väl mycket också på vad materialkostnaden landade på. Sen kommer du ju ner lite med ROT på andra delen. Men som sagt en spec ska du självklart ha!
 
Ja dessa hantverkarskojare
 
  • Gilla
Solvide och 3 till
  • Laddar…
Vi fick ett liknande men lite större eljobb gjort i vår köksrenovering för ett år sedan. 20 000 tog elektrikern då, med material, ink moms och medräknat rotavdraget.

Han var inte så snabb, men noggrann. Och snickaren var desto snabbare, så det jämnade ut sig.
 
  • Gilla
Stripe
  • Laddar…
Trist läsning med försök till lurendrejeri. Oklart upplägg med faktureringen.

En prisjämförelse; vi bytte elskåp- alla kablar, på två våningar i mindre villa (69+69 kvm), byts ut. Nya, uttag, alla taklampskopplingar, vägguttag och brytare.
Nytt kök, all el drogs om. Nya källarväggar till ett sovrum med ny el.
För 32000 inkl rot.
Arbetet tog cirka 6-7 arbetsdagar.

Gör som många redan rått dig, be om spec eller vönd dig till den som beställde jobbet.

Var beredd på kompromiss ifall du själv varit otydlig med vad du beställt i offerten.
 
Runt 2000 renoverade vi en del bostadsrätter, flera föreningar, med 20 till ca 200 lägenheter. Merparten av lägenheterna var 2-or och 3-or samt lite gemensamhetslokaler. Vi bytte allt och kompletterade upp till modern standar. Snitt priset låg på ca 25 000:- per lägenhet och det motsvaras i dag av knappt 40 000:-
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Det låter ju helt galet mycket. Man kan ju inte skinna sina kunder!
Jag har också en egen firma så jag vet hur det funkar..
 
  • Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Intressant att alla experter här vet exakt vad som är utfört och hur lång tid det ska ta trots att TS skriver att han inte själv vet.
Många obesvarade frågor. Tänk om det är draget nytt rör från central till spis, micro, egen grupp för ett av uttagen osv.
Ingen som inte har varit på plats kan veta om priset är rimligt.
Är det kanske så att ytterst få har erfarenhet som kalkylator.
 
  • Gilla
SuperMarius83 och 2 till
  • Laddar…
När jag ringde denne nyutbildade elekrtiker on det bisarrt enkla uppdraget att knäppa på elen i vår stuga, som vederbörande ville ha 4kkr för pga att han blev tvungen att masa sig dit efter ett bröllop eller vad fan han påstod... ja fullkomligt bisarrt. Förhandlade ner det från 4kkr till 1 kkr men stör mig fortfarande att vi betala en enda spänn för detta.

Man får ta det på lärdomskontot. Typ: köper du en LLVP inkl installation så ska allt vara inkluderat dvs även elinstallation. Lämna inga krokvägar där, det ska vara klart att bara knäppa på, inga ursäkter ingenting. Blir det problem så ska det vara på installatören att fixa, i avtalet.
 
  • Gilla
solofss2
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Intressant att alla experter här vet exakt vad som är utfört och hur lång tid det ska ta trots att TS skriver att han inte själv vet.
Många obesvarade frågor. Tänk om det är draget nytt rör från central till spis, micro, egen grupp för ett av uttagen osv.
Ingen som inte har varit på plats kan veta om priset är rimligt.
Är det kanske så att ytterst få har erfarenhet som kalkylator.
Hantverkarskojare
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.