O Oldfart skrev:
Är det verkligen så? Jag hade fått för mig att idag har de allra flesta större nätbolag en webblösning där man loggar in med BankID och fyller uppgifterna direkt. Det tar max 5-10 minuter och är alltså något elektrikern med fördel kan göra på plats från sin mobiltelefon. Så det där med att det skulle krävas en extra timme på kontoret eller motivera en separat avgift köper jag inte riktigt med dagens förutsättningar.
En del av nätbolagen har skit-appar, går betydligt enklare med dator. Vidare så kräver en del både personnummer, fastighetsbeteckning, anläggningsID osv. Bökigt som tusan att fippla med telefon, kräver nästan dubbla skärmar.
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
R
E Eloffen skrev:
En del av nätbolagen har skit-appar, går betydligt enklare med dator. Vidare så kräver en del både personnummer, fastighetsbeteckning, anläggningsID osv. Bökigt som tusan att fippla med telefon, kräver nästan dubbla skärmar.
Det finns alltid ursäkter va? Jag efterlyser lite mer lösningsorienterade hantverkare. De verkar lysa med sin frånvaro (i.a.f. på detta forum).
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det finns alltid ursäkter va? Jag efterlyser lite mer lösningsorienterade hantverkare. De verkar lysa med sin frånvaro (i.a.f. på detta forum).
Tyvärr, processen med säkringsändring äger nätägaren, elfirman kan bara lyda.
Så lycka till med din egna lösning.
 
R
E Eloffen skrev:
Tyvärr, processen med säkringsändring äger nätägaren, elfirman kan bara lyda.
Så lycka till med din egna lösning.
Jag pratar om din (o)förmåga att lösa ett problem, exempelvis att el-bolagets system för att rapportera säkringsbyte är svår att använda på en mobil.

Jag kan tänka mig en lösning på det problemet, att man använder en laptop. Den borde få plats i den där servicebilen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag pratar om din förmåga att lösa ett problem, exempelvis att el-bolagets system för att rapportera säkringsbyte är svår att använda på en mobil.

Jag kan tänka mig en lösning på det problemet, att man använder en laptop. Den borde få plats i den där servicebilen.
Som tidigare nämnts så går det betydligt snabbare med dubbla bildskärmar om man blir tvungen att söka i flera register. En sak är nog ganska säker, att sitta i bilen och knappa inte går fortare än att göra det på kontoret. Så effektivisering med laptoppen torde vara ganska knapert.
 
R
E Eloffen skrev:
Som tidigare nämnts så går det betydligt snabbare med dubbla bildskärmar om man blir tvungen att söka i flera register. En sak är nog ganska säker, att sitta i bilen och knappa inte går fortare än att göra det på kontoret. Så effektivisering med laptoppen torde vara ganska knapert.
Jag kommenterade bara att det verkade olösligt att rapportera på plats.

Om det går fortare att göra det på kontoret så ska man förstås göra det där. Det bör ju även betyda en besparing för kunden. Jag har dock uppfattat det som tvärtom tidigare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Så den behörige jobbar gratis på elfirman?
Nej, men det borde inte ta en timme fakturerad tid.
 
O
E Eloffen skrev:
En sak är nog ganska säker, att sitta i bilen och knappa inte går fortare än att göra det på kontoret. Så effektivisering med laptoppen torde vara ganska knapert.
Om du har en minimumdebittering till kund på 1 timme, och det tar 10 minuter att byta passkontakterna så har du 50 minuter på dig att i lugn och ro sitta i bilen och knappa på din mobil, surfplatta eller laptop. Jag ser inte riktigt hur det kan vara svårt. Vi pratar om tre uppgifter varav en är det egna personnumret. Är man lite på på tårna så ber man kunden ange fastighetsbeteckning och anläggnings-ID redan vid beställningen av jobbet.

Men visst, det tar samma tid i bilen som på kontoret och det tar samma tid för företaget oavsett om det är du eller en administratör som gör det. Problemet är väl när man inte klarar av att se företaget som helhet utan behandlar varje anställd som en oberoende kostnadspost och då skall ha en timmes minimidebittering på elektriker för att få 100% täckning, och sedan en separat avgift för administratörens 15 minuter för att tecka dennes tid. Klarar man däremot att se företaget som en helhet är det självklart att de 10-15 minuter det tar att registrera bytet något som med lätthet ryms inom överdebitteringen i minimidebittering och inget kunden skall behöva betala extra för.
 
  • Gilla
ptlf och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag är inte undersköterska så jag behöver ”bara” arbeta en dag.
Jag kan som alternativ investera 2211 kr så har jag 2211 Kr till efter 10 år.
Köper jag elbil kanske jag behöver säkra upp igen? Eller om de byter prismodell till effektdebitering kanske det är onödigt arbete?
Eller om jag säljer huset nästa år värderas det nog inte högre pga lägre säkring och lägre avgift.
Finns alltid saker som ursäktar snålheten
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det finns alltid ursäkter va? Jag efterlyser lite mer lösningsorienterade hantverkare. De verkar lysa med sin frånvaro (i.a.f. på detta forum).
Inte lätt att vara lösningsorienterad hantverkare om nätbolaget inte har bra lösning.

Hur löser du själv problemet när du får stopp vid ett rödljus? Kör du då
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag pratar om din (o)förmåga att lösa ett problem, exempelvis att el-bolagets system för att rapportera säkringsbyte är svår att använda på en mobil.

Jag kan tänka mig en lösning på det problemet, att man använder en laptop. Den borde få plats i den där servicebilen.
Givetvis kan man använda laptop men vad hjälper det om man inte är behörig att logga in?

Ibland undrar jag om inte hissen går ända upp hos vissa skribenter på detta forum
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
R
P Putte 9497 skrev:
Inte lätt att vara lösningsorienterad hantverkare om nätbolaget inte har bra lösning.

Hur löser du själv problemet när du får stopp vid ett rödljus? Kör du då
Oj. Tycker du själv att den liknelsen blev bra? Att jämföra något som är olagligt med att använda ett lämpligare verktyg?

P Putte 9497 skrev:
Givetvis kan man använda laptop men vad hjälper det om man inte är behörig att logga in?

Ibland undrar jag om inte hissen går ända upp hos vissa skribenter på detta forum
Jag svarade bara på påståendet att det inte gick att fylla i uppgifterna hos kund för att det var svårt på en mobiltelefon.

Ibland undrar jag om läskunnigheten är som den ska hos vissa skribenter på detta forum.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Givetvis kan man använda laptop men vad hjälper det om man inte är behörig att logga in?
Vad pratar du om...läser du inte inläggen?
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Finns alltid saker som ursäktar snålheten
Så med andra ord...att ifrågasätta priser är en definition på snålhet?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J jysd skrev:
Nej du är ute och cyklar, jämför äpplen och päron. Du jämför nettopengar med timdebiteringen företaget tar. Scrolla upp till mitt tidigare inlägg.

Timpriset är 1200kr, inget annat, punkt. Sannolikt just för att det är ett _litet jobb_ som annars inte ens varit lönt att göra. Hade förvånat mig mäktigt om det finns en elektriker som kan ta 1200kr/h 168h per månad… Hälften för större uppdrag är mer sannolikt. På det ska en j-vla massa kostnader dras av: pension (min 4,5% + 30% på lön > brytgräns), semester (12,5%), försäkringar, abonnemang, bil, arbetskläder osv.

Av det som sen ska tas ut i lön ska ~31,5% bort i arbetsgivaravgifter. Dra sen bort inkomstskatten för individen.

Det ska ju gärna bli lite över också som buffert. Om individen är sjuk så är det företaget som ska betala för det. De pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Ja glöm sen inte heller att ett bolag gärna bör göra lite vinst också. På den vinsten ska sen bolagsskatt betalas också, icke att förglömmas.

Helt plötsligt såg det inte så olika ut va?
1200 kr i timmen + > 500kr i bilersättning är inte just. Det finns tydligen många småföretagare som saknar moral och förmåga att se nyanser. Dom bör bojkottas!
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.