2 896 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Kraftig avloppslukt i ETT av badrummen.
Hej,
Vi har bott i vårt nybyggda Eksjöhus i nu 6 veckor, där vi har ett enskilt avlopp.
Nu har det dykt upp en kraftig avloppslukt i brunnen i ena badrummet där vi har dusch. Jag har tagit ut vattenlåset och kontrollerat så det sitter bra och inget är ivägen. Det glider tillbaka Fint på sin plats och jag ser inget problem. Fyllt det med vatten igen men odören sprids direkt i badrummet.
Det luktar Absolut ingenting i det andra badrummet, eller inte heller i grovkökets brunn.
Vad kan det vara om inte vattenlåset? Tror ni detta är något jag kan be entreprenören kolla på utan kostnad? Vi har ju bara bott 6 veckor och det är ju egentligen först nu vi har en slamavskiljare full med skit, så om det skulle varit fel från början kanske det märks först nu?
Vol
Vi har bott i vårt nybyggda Eksjöhus i nu 6 veckor, där vi har ett enskilt avlopp.
Nu har det dykt upp en kraftig avloppslukt i brunnen i ena badrummet där vi har dusch. Jag har tagit ut vattenlåset och kontrollerat så det sitter bra och inget är ivägen. Det glider tillbaka Fint på sin plats och jag ser inget problem. Fyllt det med vatten igen men odören sprids direkt i badrummet.
Det luktar Absolut ingenting i det andra badrummet, eller inte heller i grovkökets brunn.
Vad kan det vara om inte vattenlåset? Tror ni detta är något jag kan be entreprenören kolla på utan kostnad? Vi har ju bara bott 6 veckor och det är ju egentligen först nu vi har en slamavskiljare full med skit, så om det skulle varit fel från början kanske det märks först nu?
Vol
Hej! Om vattenlåset i brunnen verkar sluta tätt och fungera så skulle jag som nästa steg kolla att tätning mellan tvättställsavlopp och golvanslutning ser ok ut och verkar täta på rätt sätt. Nästa steg är att kolla samma anslutning och tätning på wc-stol. Lycka till!
Det känns verkligen som det luktar från själva golvbrunnen... Men jag är ju såklart inte hundra... Jag vet inte riktigt hur jag felsöker vattenlås. Jag kan konstatera att det passar i hålet i brunnen, och att det fylls upp med vatten... Mer än så vet jag inte riktigt vad jag kan kolla.
är det en jafo brunn som sitter där byta insatsen den kan vara så att den blivit jätte mjuk och inte tätar ett tag körde dom utan gummipackning på insatsen men det visade sig att det bara gav massa problem så nu e packningen till baka.. Om där är packning smörj med två eller likanden på packningen. insatsen ska vara lika jämn som resten av brunnen ...Volatyle skrev:
Har du köpt ett nytt hus och bott där i bara 6 veckor, tycker inte jag att det är din sak att felsöka någonting. Ring entreprenören så får dom åka dit och felsöka.
Alt. Ring till Eksjöhus så får dom kontakta entreprenören.
Alt. Ring till Eksjöhus så får dom kontakta entreprenören.
Har ringt han nu, han ska komma under dagen. Ska bli intressant att se om det går at lösa.... Nu är jag ingen rörmokare men min spontana känsla är liksom att det inte finns utrymme till så mycket mer felsökning än vad jag redan gjort . Jag menar, om vattenlåset fungerar och sitter där det ska och det ändå kommer in lukt? Vad sjutton kan det då vara?
Det behövs inte mycket till luftläckage pga att vattenlåset inte sluter tätt , har inget med vattentätheten att göra. Har du mekanisk frånluft så suger det in avloppslukten helt enkelt. Anledningen till att det inte sluter tätt kan vara att brunnen har tvingats på plats så den är skevt monterad.
Jag förstår. Men hur hittar dom det som inte syns med blotta ögat? Har dom något speciellt verktyg som hittar läckaget?cecar33 skrev:
Vol
Det finns även "vattenlås" utan vatten i. Smart kanske det låter, de torkar ju aldrig ut. Problemet är bara att det finns ett membran som lätt slutar vara tätt.. Purus PUM, märkligt att det fått godkännande i ett land som Sverige.