Jag har nyligen installerat ett nytt ventilationsaggregat (MiniMaster RDKS). Jag trodde att ett F7 filter skulle varit installerat på tilluftssidan, men när det nu är dags att byta filter ser jag att det sitter ett M5 filter. Jag undrar nu, om en ny injustering behöver göras om jag byter till F7 filtret? Jag mailade och frågade om en ny injustering behövs dels till företaget som gjorde installationen av aggregatet och dels till firman jag tänkte beställa filtren från, och fick ett nekande svar från den första och ett jakande svar från den senare. Så inte blev jag klokare på det.
Jag inser att det kanske inte blir helt galet av ett byte men jag har ganska svår astma och allergi och vill därför att ventilationen ska vara på topp.
Så, är det ngn som vet? Bör jag be om en ny injustering om jag byter filter?
 
Tack Demmpa. Jag såg också den sidan men kände att "inte farligt", som de har formulerat sig där, inte riktigt var samma sak som en ordentligt bra injustering. Och det stod inte heller ngt om hur ofta "tillräckligt ofta" är vad gäller filterbytet.
Ngn annan som har ngn information i frågan? Rent logiskt känns det ju som att trycket borde bli annorlunda med ett mycket tätare filter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.