2 230 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Kräver verkligen anslutning av vattenburen golvvärme egna rör från pannan?
Vi har bergvärme och vattenradiatorer i köket. Nu vill vi lägga vattenburen golvvärme och ett par företag har varit här och pratat om att de vill dra rör från pannan upp till köket. Men här finns ju redan framdraget till radiatorerna. Kan det inte funka om man kopplar på där. Vad jag förstår med en separat cirkulationspump och termostat för golvet men varför borta en massa hål i huset för att komma direkt från pannan??
Tackar!
/Stefan
Tackar!
/Stefan
Tror dom menar att det blir lättare att dra separata rör istället för skulle dom koppla på på dina befintliga stammar måste dom sätta separata cirkulationspumar på varje stam.Du kan inte skicka ut lika hög värme på golvvärmen som övriga systemet.S Stefan Jonsson1 skrev:Vi har bergvärme och vattenradiatorer i köket. Nu vill vi lägga vattenburen golvvärme och ett par företag har varit här och pratat om att de vill dra rör från pannan upp till köket. Men här finns ju redan framdraget till radiatorerna. Kan det inte funka om man kopplar på där. Vad jag förstår med en separat cirkulationspump och termostat för golvet men varför borta en massa hål i huset för att komma direkt från pannan??
Tackar!
/Stefan
Renoverare
· Kalmar
· 2 821 inlägg
Går nog bra att ta från radiator kretsen men det blir ju en cirk.pump och shunt där isåfall
Ja, du kan sätta en lokal shuntgrupp i köket som matas från radiatorslingan. Om det är smidigare än att montera en shuntgrupp vid pannan måsteman bedöma på plats. Men båda varianterna fungerar.
Det tack för svar!
Att det blir en cirkulationspump extra är jag med på. Sen har man väl en termostat som reglerar hur mycket varmvatten som går in?
Att dra rör från pannan låter för mig som samma lösning med den enda skillnaden att termostat och cirkulationspump sitter där. Eller?
Det är klart att man vill ha svalare golv än övriga element men pannan ger ju bara ifrån sig en temperatur.
Jag vet ju andra exempel på när hantverkare velat göra saker bara för att de tycker jobbet blir enklare för dem. Men vi önskar ju bästa lösningen och extra hål i huset med nya långa rör verkar så onödigt.
Att det blir en cirkulationspump extra är jag med på. Sen har man väl en termostat som reglerar hur mycket varmvatten som går in?
Att dra rör från pannan låter för mig som samma lösning med den enda skillnaden att termostat och cirkulationspump sitter där. Eller?
Det är klart att man vill ha svalare golv än övriga element men pannan ger ju bara ifrån sig en temperatur.
Jag vet ju andra exempel på när hantverkare velat göra saker bara för att de tycker jobbet blir enklare för dem. Men vi önskar ju bästa lösningen och extra hål i huset med nya långa rör verkar så onödigt.
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Framledningstemperaturen skiljer sig mellan radiatorkretsen och golvvärmekretsen. vid -10 grader skickar du ut 50 grader typ på radissarna men golvvärmen är begränsad till säg 35 grader. Då måste du shunta eller ha en egen krets.S Stefan Jonsson1 skrev:Det tack för svar!
Att det blir en cirkulationspump extra är jag med på. Sen har man väl en termostat som reglerar hur mycket varmvatten som går in?
Att dra rör från pannan låter för mig som samma lösning med den enda skillnaden att termostat och cirkulationspump sitter där. Eller?
Det är klart att man vill ha svalare golv än övriga element men pannan ger ju bara ifrån sig en temperatur.
Jag vet ju andra exempel på när hantverkare velat göra saker bara för att de tycker jobbet blir enklare för dem. Men vi önskar ju bästa lösningen och extra hål i huset med nya långa rör verkar så onödigt.
En sak som kan hända när man plockar ut flödet från samma stam som raddarna. Det kan bli en s.k. kortslutning i hela systemet. Der är med viss svårighet att få till flödena, den ena eller andra stjäl flöde och det händer när termostarna öppnar/stänger. Flödet i systemet kommer att fluktera i dom olika delarna. Så röris har rätt, matning direkt från VP och då helst före C-pumpen för raddarna, ( brukar vara svårt att få ihop det då allt med flödet sker genom C-pumpen i VP ) Så att ta ut matningen till GV strax efter VP , kommer att bespara dig en massa problem med inställnigar. C-pumpen i VP ska då klara att få fram flöde så det räcker till båda systemen och det brukar inte vara något problem. Då ska du ha en riktig shuntgrupp ( shunt-pump- maxtermostat ) som styr efter utetenpen. Garanterar att det blir bra, även om det blir lite hål här och där. <Du har inte sån tur att det finns källare.
Hur menar du med kortslutning? Jag vill hävda att det fungerar bra att lägga en shuntgrupp under radiatorslingan. Det orsakar INTE en kortslutning.
Rörens dimension spela stor roll. Man får bara igenom en vis mängd vatten. Systemen är dimensionerade för en viss mängd effekt att ta ut. Är det projat rätt så lirar allt med varandra. Gör man en ändring kan hela systemet fallera.D Daniel 109 skrev:
Nu ska ju inte effektuttaget öka för att man byter från radiatorer till golvvärme. Det blir ju snarare så att flödet minskar när returtemperaturen blir lägre. Det blir defenitivt ingen ”kortslutning”
Frågan är enligt mig (som inte är så jätteduktig på värmesystem) om det ens går att shunta tillräckligt kallt till golvvärme när du blandar tur och retur från radiator. Det är mycket möjligt att även returen från radiatorn är för varmt för golvvärmen vid vissa tillfällen.
Det är snarare så att du shuntar in kallare vatten från GV-returen så det är inga problem att lyckas med sån inkoppling bara effekten som nämnts är och givetvis bör vara i stort samma oavsett radiator eller GV. Och med normala temperaturfall som radiatorn jobbar med bör framledningen vara tillräckligt varm och som sagt flödet minska i de här fallen dessutom med önskvärt lägre returtemperatur.J J Vos skrev:
Jag har lite koll. De festa golvvärme system får inte ha för varmt vatten. Praxis säger max 40 grader. Har du klinker på golvet? Man behöver inte nya rör från pannan. Fast du behöver en shunt som måste vara någonstans.J J Vos skrev:
Liknande trådar
-
Är detta verkligen en korrekt installerad blandare?
Kök -
Finns det verkligen inga utdragbara köksfläktar på 70 cm..?
Kök -
Behövs verkligen extra luftreningsfilter till Mitsubishi Hero?
Värmepumpar -
Nyanslutning - är detta verkligen rimligt
El -
Takanslutning köksfläkt, skall det verkligen se ut så här?
Tak & Vind