Jag har sedan en tid tillbaka haft lite tankar och funderat runt det här att bygga hus. Har fört lite diskussioner med folk som kan lite mer än mig om just detta. Mina största frågor är vad finns där för stora fasta kostnader som man måste göra utöver själva huset. Så som
- Dra fram el
- Dra fram vvs
- Dra fram bredband/telefoni?

Jag förstår att detta antagligen kan skilja beroende på tomtens läge mm. Men någon som vet ungefär priser för detta? Jag har antagligen även missat någon punkt som kan vara viktigt som ni gärna får påminna mig om.
Hade varit ytterst tacksam om där finns någon som har bra koll på detta.

Tack på förhand

Det beror på vad du menar med "dra fram". Bygger du inom ett samhälle så har kommunen troligen redan dragit avlopp och vatten. Då blir den största utgiften anslutningsavgiften. Exakt vad den hamnar på får du kolla med din kommun, men räkna med ett sexsiffrigt belopp. Sedan tillkommer dina kostnader för den rent fysiska anslutningen.

Finns inte kommunalt vvs så får du själv ordna med avlopp och brunn. Det blir minst lika dyrt.

Det är samma sak med elen. Det brukar vara en anslutningsavgift som är oanständigt hög. Har du sedan otur får du bekosta ledningar och andra utbyggnader av nätet, som kan bli hur dyrt som helst. Men det kollar du med aktuell nätleverantör.

Samma sak med telefoni. Det kan räcka med en anslutningsavgift på några tiotusen, men du kan åka på att bekosta en utbyggnad av telestationen. Det finns många trådar om det på forumet.

Andra kostnader som dyker upp är tomtkarta, bygganmälan, bygglov, utsättning, lagfart, byggfelsförsäkring, avstyckning, pantbrev och säkert mer saker som jag inte kommer på just nu. Det blir liksom en jackpott i skattkistan när någon ger sig på att bygga ett hus i kommunen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.