Har hittat ett fritidshus som ser intressant ut men det finns inget vatten och avlopp indraget. Det finns däremot kommunalt VA vid tomtgränsen. Det som ställer till det lite är att det definitivt finns berg ganska ytligt under markytan och frågan är då vad man behöver räkna med för ungefärliga kostnader för att anlita någon att spränga en "ränna" (eller hur gör man?) fram till huset?
Väl framme vid huset är det torpargrund. Hur drar man då ledningarna in under huset? Måste man spränga ner sig inne under huset också om berget går upp där eller kan man dra ledningarna mer ytligt där?

Beroende på hur det ser ut så kan man ev komma en bit genom att fylla upp och använda markisolering också. Man måste inte alltid gräva till frostfritt utan man kan flytta det frostfria djupet istället ;)

Tack för svar.
Det är ju sant, och man kan ju hoppas att man kan ta hjälp av det till viss del. Men det skulle ändå vara intressant att få ett hum om vad en lämplig sprängning kan kosta, så man vet vad man bör vara beredd på...

Hur djupt behöver ledningarna förresten läggas för att man ska anse det vara frostfritt? Stugan står i Blekinge.

Hej Jonne.
Jag ser inget bra svar på din fråga i tråden, och undrar bara om du fick sprängt ett dike åt avloppet?
Jag kikar själv nu på mark med berg i Blekinge, och tro det eller ej, ett avlopp skulle behövas ca 60 meter fram till vägen men jag är rädd för kostnaden som jag inte kan få fram någonstans.
Blir glad om du kan ge en liten rapport :).
Mvh Magnus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.