Funderar på att köpa en fastighet MEN...

Först o. främst behövs då en tillbyggnad om ca 100m2 i 1,5 plan. Bottenplan dubbel garage & butikslokal, övervåningen sovrum 1-2 st. Isolerad platta på mark. Trästomme ev. delvis putsad för att passa ihop med bef. byggnad. Vattenburen värme. Tak betong eller tegel likn. plåt, kostnadsfråga då det även är läge att byta tak på bef. byggnaden. Vad skulle man kunna uppskatta att tillbyggnads delen skulle kunna kosta i markförberedande arbete, grund, matr. till OCH hjälp att resa stommen, taket och fuktskyddslagret i ytterväggen samt framdragning av rör för radiatorer? Resten fönster/dörrar kan jag uppskatta senare när jag vet om det alls är aktuellt att köpa beroende på uppskattad tillb. kostnad för "skalet" till detta. Även inredning, isolering & ytterpanel kan vi bortse ifrån då det får bli "ur egen ficka" och eget arbete alltefter tid & råd.
 
Med eget arbete kan du göra en sådan utbyggnad för 4-5000kr/m2 om markförhållandena är skapliga.
Lejer du bort allt så kan det säkert kosta 20.000kr/m2
Sen kan olika kompromisslösningar landa på allt däremellan.
 
Tillbyggnad = Ett 1 1/2 planshus.
Så det kan väl jämföras med att bygga en helt ny villa i den storleken.

Tänker du bygga själv, eller få ett modulhus uppför?
 
Jag skall utveckla hur jag tänker.

Om jag köper en fastighet så "ingår" tomtkostnad, anslutning till va/avl. el. grov. plan. av mark Då detta är betalt vid bygget av fastigheten. Pengar att spara mot att köpa obebyggd tomt o.s.v. OM fastigheten är vettigt billig, ungefär 250 - 300.000. Jag får ju dessutom "tak över huvudet" under tiden tillbygget sker.

När det gäller tillbygget tänker jag.

Grund för plattan grävs samtidigt som källaren i bef. fastighet dräneras om, anlitad hjälp.
Tak på tillbygget läggs samtidigt som nytt tak läggs på bef. fastighet, anlitad hjälp.

Jag tänker mig lösvirkes bygge och hjälp med grund och "skal". Fö tänker jag göra arbetet själv när tiden tillåter. Är det bara skyddat för väder och vind fungerar detta och behöver inte påverka bef. fastighet (bostad om jag köper) då jag räknar med att passage mellan tillbygge o fastigheten (fd. fönster) öppnas det sista.
 
För att inte nån mer än jag ska bli förvirrad... det är tomtmarken som är fastigheten, och inte byggnaderna som är uppförda på marken.
 
Det är ingen självklarhet att en byggnad på fastigheten tillhör denna :) (ex vis arrenderad mark)
 
OK förlåt.

Läget är en "vanlig" villa byggd på 40 talet på en vanlig tomt (friköpt)
 
En liten kåk på typ 75 kvadrat i två plan plus källare?

Var pratar vi? Med tanke på ditt "önskepris" på 300000 alltså.

Skulle tro att du får svårt att komma under 1, 5-2 miljoner (tyvärr) och det får mam väl sätta i relation till vad ett "juste" nyare hus kostar. ..

Sen kan du få strul med bygglov, eftersom det handlar om näringsverksamhet :)

Men kul låter det...
 
Här där jag bor, norra Dalsland, kan man faktiskt ofta hitta hus som kostar 250 - 300.000. Skall och titta på ett annat också för ut pris 260.000, kan nog prutas på det dessutom, här är det inte ofta husen går över ut pris.

Bygglov har jag kollat och läget, utefter genomfartsleden med vissa butiker och t.o.m. småindustri gör att förutsättningarna för lov för butikslokal är goda. Det har jag t.o.m. i mitt nuvarande hus (som sonen skall ta över) som ligger på en återvändsgata, i en villaidyll, i skogsbrynet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.