Hur dyrt är det egentligen med själva grundarbetet? Har en trädgårdstomt på ca 3000 kvm som jag skulle vilja fixa till snyggt. Skulle då behöva hjälp av nån trädgårdsfirma som kan göra själva grovjobbet med att få marken snygg, slät och dränerad/genomsläpplig (har lerjord). Tomten är i nuläget inte katastrofal, men det behövs ca 2 lass matjord och 2-3 lass grus för att fixa till själva ytan. Ev. behövs någon form av slänt eller stödmur fixas på ett ställe och ett dike ska täckas. Gräs & växter fixar vi själva.
På ett ungefär hur mycket kan sådant tänkas gå på?

Grävare kostar 1000:-/h och om det är en stor grävare så går det nog rätt fort att få ordning på tomten, typ 2-3dagar. Störmurar behöver du nog två personer till så troligen 1600:-/h + material. Vet inte hur det är med dränering och att göra marken genomsläpplig, har samma funderingar på min tomt som också just nu består av morän och på vissa ställen rejält packad lera. Jag tror kanske du behöver mer än bara 2 lass matjord, det låter väldigt lite på 3000kvm, jag gissar på att det är typ 4-5kubik jord på en lastbil. Jag har hört att många räknar runt 200k för 1500kvm tomt, men då är det rullad gräsmatta och en del buskar, träd och en del plattor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.