Hej!

Vi vill inte byta filtermassa själva i vårt järnfilter (av olika anledningar som jag inte orkar rabbla upp) så kommer ta in någon för att göra detta. Massan som ska bytas ut är Katalox.

Vad är rimligt pris för detta? Någon som nyligen betalat för liknande tjänst nyligen?

Skulle man köpa Katalox själv så går ju bara filtermassan på 2.500-3.000.

F FluxVortex skrev:
Hej!

Vi vill inte byta filtermassa själva i vårt järnfilter (av olika anledningar som jag inte orkar rabbla upp) så kommer ta in någon för att göra detta. Massan som ska bytas ut är Katalox.

Vad är rimligt pris för detta? Någon som nyligen betalat för liknande tjänst nyligen?

Skulle man köpa Katalox själv så går ju bara filtermassan på 2.500-3.000.
Skulle gissa på 3-4 timmars job beroende på var du bor. Jag har byt filtermassa hos folk och det är lite bökigt. Man rullar ut filtret, tippar ut det gamla blötlagt filtermassa, spolar rent filtret, fyller på nytt och sedan driftsätter och bakspolar. Klockslaget börjar vid hämtning av filtermassan från grossisten så se om du kan köpa in och be nån kommer ut. 4x600kr
beroende på lokala timpris plus moms och bil minus rot.

• Gilla
FluxVortex
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Skulle gissa på 3-4 timmars job beroende på var du bor. Jag har byt filtermassa hos folk och det är lite bökigt. Man rullar ut filtret, tippar ut det gamla blötlagt filtermassa, spolar rent filtret, fyller på nytt och sedan driftsätter och bakspolar. Klockslaget börjar vid hämtning av filtermassan från grossisten så se om du kan köpa in och be nån kommer ut. 4x600kr
beroende på lokala timpris plus moms och bil minus rot.
Så det är rotavdrag på sådana tjänster? Good to know!

F FluxVortex skrev:
Så det är rotavdrag på sådana tjänster? Good to know!
Jag är ingen chef så kan inte bekräfta det men det borde komma under reparation och underhåll. Men grå zone är om det tillhör service som inte tillhör rot.

Vad är det för skillnad mellan underhåll och service ?? - känner att mycket av det flyter ihop.

Att byta massa känns definitivt som underhåll - särskilt om det också fins som en punkt för produktens livscykel.

X xxargs skrev:
Vad är det för skillnad mellan underhåll och service ?? - känner att mycket av det flyter ihop.

Att byta massa känns definitivt som underhåll - särskilt om det också fins som en punkt för produktens livscykel.
Så då är det ROT-avdrag? Ber man om avdrag för detta direkt på fakturan?

F FluxVortex skrev:
Fråga de som gör jobbet - jag har inte koll på det.

F FluxVortex skrev:
Du lämnar in dina uppgifter till företaget - person nummer och fastighetsbetäckning sedan får du fakturan med avdrag inkluderad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.