Har varit i kontakt med Lantmäteriet precis och försökt få svar men det var omöjligt.
Vi har fått erbjudande att köpa mark från vår närmaste granne.
Tanken är att överföra mark mellan våra fastigheter.
Vi är helt överens med säljaren om gränser och önskemål.
Nyligen styckades det av mark i närhet till vår fastighet.
Så utgångsläget var att använda befintliga markeringen (inmätta 2012 samt 2021) och skapa gränser utifrån det.
Något vi diskuterade är om kostnaden/tiden skiljer mellan att nyttja befintliga markeringen mot att skapa ytterligare punkt.
Se bild
Fastighet 1 är befintlig, dit mark ska överföras
Fastighet 2 och 3 är befintliga fastigheter.
Det blåa området är bestämt att vi ska överföra men innan ansökan skickas till lantmäteriet är tanken att bestämma hur vi gör med det röda området.
Den stora funderingen är hur stor fördyring det blir från lantmäteriet, då det troligtvis krävs inmätning av ytterligare punkt (hörnet på röda triangeln). Någon här som varit i samma situation och kan ge oss en fingervisning?
Det som talar för att det skulle kunna vara billigare än exemplen är:
Befintliga gränser är inmätta och endast en punkt behöver läggas till.
Det som talar emot att det skulle vara billigare är:
Grannar motsätter sig överföringen av marken.
Vi har fått erbjudande att köpa mark från vår närmaste granne.
Tanken är att överföra mark mellan våra fastigheter.
Vi är helt överens med säljaren om gränser och önskemål.
Nyligen styckades det av mark i närhet till vår fastighet.
Så utgångsläget var att använda befintliga markeringen (inmätta 2012 samt 2021) och skapa gränser utifrån det.
Något vi diskuterade är om kostnaden/tiden skiljer mellan att nyttja befintliga markeringen mot att skapa ytterligare punkt.
Se bild
Fastighet 1 är befintlig, dit mark ska överföras
Fastighet 2 och 3 är befintliga fastigheter.
Det blåa området är bestämt att vi ska överföra men innan ansökan skickas till lantmäteriet är tanken att bestämma hur vi gör med det röda området.
Den stora funderingen är hur stor fördyring det blir från lantmäteriet, då det troligtvis krävs inmätning av ytterligare punkt (hörnet på röda triangeln). Någon här som varit i samma situation och kan ge oss en fingervisning?
Det som talar för att det skulle kunna vara billigare än exemplen är:
Befintliga gränser är inmätta och endast en punkt behöver läggas till.
Det som talar emot att det skulle vara billigare är:
Grannar motsätter sig överföringen av marken.
Tror inte grannarna berörs alls, så det spelar ingen roll (om jag fattat saken rätt). Ta med båda alternativen till förrättningen så frågar du lantmätaren vilket som blir billigast. Tror inte själva mätpunkten gör det mycket dyrare.
Har jag förstått rätt, är det fastighet 2 som ska sälja till fastighet 1 (dig)? Hur stora blir respektive fastigheter? Jag funderar över formen på dem, finns det någon anledning till remsan som lämnas på F 2?
Det röda alternativet tycker jag ger F 1 bäst förutsättningar.
Vilken granne är det som klagar? Berörs hen överhuvudtaget?
Det röda alternativet tycker jag ger F 1 bäst förutsättningar.
Vilken granne är det som klagar? Berörs hen överhuvudtaget?
Liknande trådar
-
Kostnad för plattsättning av badrum 2024
Badrum -
Totalkostnader för att renovera ett hus
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kostnad för att koppla in fiber
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Kostnad för plattläggning
Altan & Uteplats -
Torp med timmerstockar som är trasiga. Se gärna bilderna och informera mig gärna om detta går att laga, byta ut och kostnad?
Fritidshus