Hejsan!

Jag behöver lite hjälp. Jag tycker jag har letat efter svar på frågan här på forumet men bara hittat gamla uppgifter. Jag och sambon bygger nytt och tanken är att få ner jordvärmeslangen innan vintern. Har haft ute två stycken "grävare" och tittat på jobbet med två olika resultat.
Tomten är lite krånglig då vi har det stora nya huset samt den lilla stugan där vi bor just för tillfället, inte jättegott om plats men inga jätteproblem heller.
Vi ska först och främst gräva ner 400 meter slang och materialet står vi för själva då vi har en god vän som säljer sånt. Sedan vill vi även plana ut hela tomten samt fylla upp mot husgrunden och rycka upp lite buskar osv.
Den första kille som var ute hos oss sa att detta skulle ta 1 1/2 till 2 dagar och han ville ha 2062 kr / timmen!! Kanske det kostar så här mycket men för mig så låter det hutlöst.
Den andra killen som var här ville ha 1000 kr/ timmen men han sa och andra sidan att detta skulle ta 4 dagar... Alltså ungefär samma pengar..

Vad tycker ni? Vad kostar det? Om man bara ser till att gräva ner själva slangen, vad brukar det kosta per m? Vad kostar det vanligtvis att ha en grävare hemma i timmen? Antar att det beror lite på vad det är för maskin osv men ungefär?

Tacksam för lite hjälp.
Evelina
 
Varierar ganska mycket med maskinstorlek, förarkostnaden är dock ganska konstant. Det kan nog också variera lite i landet. Vi grävde för 2 år sedan med en 15 tons grävare som kostade 700 inkl förare före ROT. Men det tog ganska många dagar att lägga ned 800 m slang, typ 1,5 vecka med allt pill och justering som vi gjorde kring vår tomt. En större grävare är alltid snabbare om det inte är "pillgöra" så det kan faktiskt löna sig att gå upp i storlek. 2000 kr låter dyrt även med en liten större maskin.
 
Var på ett bygge för ett år sen där dom plöjde ner 600m slang med en 30 tons maskin den kom kl 9 och var färdig till kl 16 1200/timme + 3000 i trailerkostnad +moms. Gynnsamma förhållande med en åker brevid huset.
 
Det som jag tycker är jobbigast är att de har sagt så olika tid! Om de blir som de säger så blir det samma pengar fast med den ena får vi det klart snabbare.. Däremot är man ju inte speciellt sugen på att det hela drar iväg mer i tid när det kostar drygt 2000 kr/ timmen. 1 1/2 dag känns optimistiskt nämligen.
Så det kanske lutar åt den "billiga" i detta fallet..
Det som ställer till det hos oss är ju som jag skrev tidigare är att vi har två hus på tomten ( som dessutom inte är gigantiskt, 935kvm).. Men det finns väl lite mindra maskiner som kommer in på mindre ställen...
 
hej,

vi grävde ner 800 m med en 20 tonsmaskin på 20 timmar kostnad 740 kr/tim +moms. Grävde då med en bredd skopa som vi la slangen dubbel I så vi grävade bara 400m.
 
Förvaltaren skrev:
Grävde då med en bredd skopa som vi la slangen dubbel I så vi grävade bara 400m.
Billigare installation, färre grävtimmar. Men interferens mellan slangarna och sämre verkningsgrad på VP.
 
Vi betalade 16,50 kr plus moms.
Slang och sprit ingick.

Dock gynnsamma förhållanden med tomma tomter bredvid
 
Norrbottenstorpet har rätt för sig, men när jag skrev en bredd skopa så menar jag en skopa som var 1.6 m bredd så jag tror inte det kommer att vara något problem, då de rekomenderar minst 1m mellan slangarna!
 
Behovet att separera slangarna ökar ju med större energiuttag (stora hus med stort värmebehov) och med lägre utomhustemperatur. Såg att du bor i Skåne, jag bor i Norrbotten. Har grannar som gjort som du med riktigt bred skopa, men ändå blivit missnöjda. Så jag följde råd här i regionen och separerade med 4 m mellan slangarna. Krävs dock att man har gott om plats.
 
"Min" grävare tar 700 kr / h + moms, samt 700 kr + moms i etableringskostnad.
Vet inte riktigt storlek på maskin men lagom storlek för att gräva ner slang...

Sen beror det ju på om det ingår hantlangare i priset med, eller om det bara avser maskin + maskinist....
 
  • Gilla
maje
  • Laddar…
Hejsan!

Kom på att det kanske är trevligt att berätta hur det gick.

Det slutade med att det plöjdes ner 400 meter slang här hemma, det var klart på en dag! Galet snabbt.
Notan slutade på 20 000, har ingen aning om det är dyrt eller billigt men det är väldigt skönt att ha det gjort. Vi känner oss väldigt nöjda med arbetet.

Tack så mycket för all hjälp och svar.

Mvh Evelina
 
Trevligt med uppföljning. Jag tycker det var en förhållandevis billig nota. Och ställer du det i relation till att borra ett bergvärmehål så är det mycket billigare. Var nöjd och glad!
 
Plöjde ner 500m i en åker förra sommaren. betalade 18000:- inklusive slang efter Rotavdrag på västkusten (exlusive sprit)
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.