Jag har tre ventilationsrör i eternit på vinden som jag skulle vilja ta bort. Det är två frånluftsrör från badrum och toalett som har ersatts med FTX-ventilation samt imkanal från köksfläkten som skall flyttas i samband med renovering.

Är det någon som har en minsta pejling på vad det skulle kunna kosta? Rören skall väck och takgenomföringarna tätas, alltihop på vinden (utom köksfläkten).

zarkov zarkov skrev:
Jag har tre ventilationsrör i eternit på vinden som jag skulle vilja ta bort. Det är två frånluftsrör från badrum och toalett som har ersatts med FTX-ventilation samt imkanal från köksfläkten som skall flyttas i samband med renovering.

Är det någon som har en minsta pejling på vad det skulle kunna kosta? Rören skall väck och takgenomföringarna tätas, alltihop på vinden (utom köksfläkten).
Skulle säga ca 10-15 beroende på förhållanden. Inte inräknat tätnkngen. Tog en offert i veckan faktiskt på att ta bort vår imkanal i eternit, men har nog lite mer komplicerade förhållanden, framförallt då de går genom en ganska svåråtkomlig kattvind. 23 efter rot. Men då räknar de med att öppna takfoten och ta det på kattvinden därifrån. Det kommer inte att gå. Kommer en till och kollar för offert imorgon. Hade vi bara haft på vinden hade jag nog gjort det själv, det är låg risk för asbestdamm generellt, bara att plocka ner.

Har sanerat två badrum, ca 25 000 styck. Asbest i fixet.

M Manfreds skrev:
Skulle säga ca 10-15 beroende på förhållanden. Inte inräknat tätnkngen.
[...]
Har sanerat två badrum, ca 25 000 styck. Asbest i fixet.
Tack för svaret, det var i det häradet jag trodde själv. Fick dessutom tag på en lokal firma idag som var väl bekant med området och var det finns eternit i husen. Han kommer hit på måndag för en offert så får vi se hur vi gör.

Tack och lov har vi inte hittat något inomhus, varken rörisolering, mattlim eller fix, men utomhus har vi det från trossbotten upp till taknocken.

Fixa det själv och spara pengarna, lika farligt som att gå mot röd gubbe…

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fixa det själv och spara pengarna, lika farligt som att gå mot röd gubbe…
Jo, jag skall titta på det i helgen, det är mest takgenomföringarna jag funderar på. Sen beror det på offerten om det är värt besväret eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.