Kompressorn (förmodligen) har börjar låta som ett tröskverk i min Cylinda frys inköpt 2011 (ca 5500kr).

Är det nån som vet vad ett byte ungefärligen kan kosta?
Det är väl en tusenlapp bara på servicebesök och felsökning.

Repa eller köpa en ny frys, det är frågan...
 
A
Det beror nog på var i landet du bor och var man köper kompressorn
Men 3.500.- till 4.000.- borde det kosta
 
  • Gilla
Nixon90
  • Laddar…
Köpa ny tyvärr.
Trots alla fina ord i olika företags miljöprofil så är saker designade att ha begränsad hållbarhet.
Servicebesök och reservdelarnas pris därtill hjälper till att fatta beslutet:
Köp en ny.
Begreppet "Slit och släng" har aldrig varit så aktuellt som nu :(
 
Ja det blir nog en ny, och inte en Cylinda
 
A
De flesta använder samma tillverkare av komprssorer
 
Har du hustilläggsförsäkring får du ut lite på den (efter självrisk) eftersom frysen inte är så gammal.
 
Kolla först så det inte bara är något som ligger och skramlar. Kan vara nån dålig gummibussning till kompressorn kanske. Byte av kompressor är nog sällan lönt på ett skåp i den prisklassen
 
Cylinda har en helt egen klass på sina frysar, skitdålig eller strax där under, så jag hade inte lagt en krona på att laga.
 
Kan du inte komma över en begagnad kompressor och göra jobbet själv? Köpte en frysbox med trasig kompressor på auktion för en femtilapp och en fungerande kompressor på loppis för en hundring. Monteringar var inte svår och boxen har funkat perfekt i tolv år nu.
 
hans lindquist skrev:
Kan du inte komma över en begagnad kompressor och göra jobbet själv? Köpte en frysbox med trasig kompressor på auktion för en femtilapp och en fungerande kompressor på loppis för en hundring. Monteringar var inte svår och boxen har funkat perfekt i tolv år nu.
Men då har du vakuumpump och möjlighet att fylla på köldbärare?
Kanske ingen "raketforskning", men som el är det egentligen behörighetskrävande med någon slags ackreditering vad jag förstått.
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Ska man vara petig gäller förmodligen samma regler vid ingrepp i frysboxens inre rörledningar som vid montering av luftvärmepumpar. Behörighet krävs.
Men så var det inte, när jag fixade frysboxen för dryga dussinet år sedan.
Dock, jag borda ha tänkt på detta, när jag skrev mitt inlägg härovan. Eller rättare sagt - jag borde ha låtit bli att skriva det. Regler ska följas.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
A
Inga behörigheter krävs om kylan använder R600A
F-gas förordningen gäller inte
 
  • Gilla
hans lindquist och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.