Ska byta ut avloppsrör till kök och gästtoa och samtidigt byta ut varmvattenberedaren. Rören är friliggande och ganska lätta att komma åt. Funderar nu på att även byta kopparrören i samband med detta. Grannarna säger att våra kedjehus tydligen är bygga så att dessa rör lätt spricker i nån "sväng" pga dålig kvalitet, många har visst råkat ut för detta. Funderar på om det är en enorm extrakostnad, eller ändå överkomligt och rimligt att göra när de andra rören ändå byts. Är det någon som vet? (Ska såklart kolla med rörmokare när jag får tag på dem). Offerten jag fått för arbete+material (inkl beredaren) är knappt 22'
Det är ju omöjligt att säga. VVS är "alltid" dyrare än man kan tänka sig.
Men det mesta beror väl på hur lättåtkomliga rören är. En tänkbar svårighet kan vara att det nu troligen finns rörskarvar på ställen där det inte är tillåtet numera. Det kan göra att dragningen kan behöva göra endra vägar.
Men det mesta beror väl på hur lättåtkomliga rören är. En tänkbar svårighet kan vara att det nu troligen finns rörskarvar på ställen där det inte är tillåtet numera. Det kan göra att dragningen kan behöva göra endra vägar.
De är lättåtkomliga. Grannar har gjort samma sak och jag tror att de är dragna på ungefär samma sätt som nu. Men jag avvaktar offert helt enkelt och förbereder mig på att det kan gå på en del!H hempularen skrev:
Det är ju möjligt att grannarnas rör inte är likadana eller på annat sätt inte riskerar att springa läck. TS kanske kan ta några bilder?M Maxitupla skrev:
Om rörläggaren inte är alltför ny, borde denne kunna se ifall ett byte är nödvändigt.
RoTe skrev:
Har fått ett utlåtande av rörmokaren nu (som gjort fler jobb i området) och vi byter även dessa rör. Blev en rimlig kostnad i samband med allt annat.Intet skrev:
Visst. Av någon anledning är delar av dem tejpade. Detta är en del av dem och jag tror att de flesta har fått läckor under diskbänken/utkastaren till utomhuskranen, bild 2.Intet skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder