Jag håller på att dra ny el i mitt hus och skall samtidigt dra 2 st tp kablar till varje data/tele uttag. Jag vill kunna välja om båda RJ45 uttagen skall vara tele eller båda data eller en av varje.
Till data så skall jag sätta upp en vanlig patchpanel, men hur gör man med tele. Finns det nån kopplingsplint av något slag som man kan använda och var köper man en så i så fall?

Kan man koppla in inkommande tele på ett ställe eller måste man koppla mellan varje krone på baksidan?

Jag har oxå 8 dubbeluttag runt om i huset, jag löste det genom att köpa en 24portars patchpanel. De sista åtta uttagen paralellkopplas och i ett av dessa kopplas inkommande tele.Då har jag en patchpanel med 16uttag och 7Tele (Det räcker för mig i.a.f.)

En bild (eller två...) säger mer än tusen ord

IMG_5517.JPG

IMG_5518.JPG

Edit: Har lagt bilderna på en stabilare server...

Znuggi skrev:
En bild (eller två...) säger mer än tusen ord
Jag tycker inte dina bilder säger någonting, bara X

En enkel sak kan vara att installera radiolan med kryptering :) // Pontus

mrd skrev:
Kan man koppla in inkommande tele på ett ställe eller måste man koppla mellan varje krone på baksidan?
Man paralellkopplar alla uttagen. Det är de två mittstiften som används.

Pontusen skrev:
En enkel sak kan vara att installera radiolan med kryptering :)  // Pontus
Fast nu var det ju tal om telefoni. ::)

Znuggi skrev:
Jag har oxå 8 dubbeluttag runt om i huset, jag löste det genom att köpa en 24portars patchpanel. De sista åtta uttagen paralellkopplas och i ett av dessa kopplas inkommande tele.Då har jag en patchpanel med 16uttag och 7Tele (Det räcker för mig i.a.f.)
Om man vill ha telefonerna seriekopplade, vilket är bra om man tänker ansluta modem, faxar och vad det nu kan vara så är det ju bara att koppla den rad tele-uttagen i panelen i serie... inkommande linje på de två i mitten, de två omgivande vidare till mitten på nästa jack o.s.v. i en rad. Enda nackdelen är att man åker på att koppla om i patchpanelen om man tar bort en telefon nånstans.

Jodå, det stämmer alldeles utmärkt. Men det kan ju vara en smidig lösning att koppla ev. ADSL splitter innan patchpanelen (Det kommer jag att göra...). Då kommer ju efterföljande teleuttag endast att användas för 'vanlig' telefoni, och de blir du som du mycket riktigt påpekade serikopplade (det passar i.a.f. mig bäst)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.