Jag upptäckte då vårt hus var tre år gammalt att många armaturer i kök och badrum (delvis av olika fabrikat) var kraftigt korroderade. Det kommunala vattnet är mycket hårt och därför installerade jag redan under bygget en avkalkningsanläggning.
Jag har låtit analysera det avhärdade vattnet och väntar på resultatet men att vattnet är mjukt känns för man måste skölja mycket för att få bort tvål från huden.
Vad kan detta bero på och vilka åtgärder kan jag vidta?
Genomskuren kopparledning och isolering, visar inre, korrosion, slitage, på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallhandtag på kakel nära en smutsig, trasig toalettstolfäste. Slitage och behov av rengöring synligt.
Skapa konto
Kran i närbild, vattenflödet stoppat, behöver rengöring, på ett badrum.
Skapa konto

Trodde armaturer var för lysrör och dylikt 😅

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Trodde armaturer var för lysrör och dylikt 😅
Min miss, hittar dock inte hur jag kan korrigera..

Karl Sundberg Karl Sundberg skrev:
Min miss, hittar dock inte hur jag kan korrigera..
Det finns bättre ord men (från wikipedia): Rostiga rör och ventiler i en industriell miljö med synliga åldertecken och nedbrytning.
Skapa konto

Äldre rörarmatur, manuella reglerventiler med manöverrattar, Duisburg, Tyskland, 2020.
Begreppet armatur är vanligt förekommande inom industrin när det gäller att tekniskt reglera flöden av olika slag i styrenheter och manöverdon för ånga, olja, fotogen, vatten, gas, elektricitet, ljus med mera.
Med sitt ursprung från industrin har armaturer sedan letat sig in i våra hem där vi med tiden fått alltmer avancerade tekniska lösningar till vår hjälp. Men sällan används begreppet armatur i dagligt tal. Till exempel säger vi oftast vattenkran istället för sanitetsarmatur och lampa istället för belysningsarmatur. Armatur kan därför delvis betraktas som ett fackuttryck.[3]

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.