Hej!
Vi beställde elitfönster från bygghemma med montering. Nu har de monterat, men smygar och nya foder som passar får vi montera själva. Jag är dock osäker på om fönsterblecket är korrekt monterat. Vad säger folk?
Fönsterblecket har 1cm glapp mot fasad.
Ska jag bara såga till smygen så den passar över kanten på blecket och täcker hålet eller är detta något som bör göras om? Sedan hade jag som avsikt att såga nya foder som går i kloss utanpå smygen.
/Christoffer

• Närbild på fönsterbleck med 1cm glapp mot husfasad och synlig vit smyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle säga nej. Det bästa är att såga ut ett jack i foder /fasad på höger och vänster sida och skjuta in blecket. Vill man inte göra så kan man se till att bläcket sitter tight mot foderkanten / fasaden och täcka den lilla springa med en fog så det inte kan rinna in.

Ditt bleck skulle helt klart varit bredare, som det är nu kommer vatten rinna in.

• Gilla
Keius
  • Laddar…
Kanske ett foto framifrån kan förenkla

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Är det glipa mellan fönsterkarm och regeln?

Om det är glipa så kan du ju sala ut, sätta smyg smygen och sedan jacka ur fodret.
Ja det är ca 1cm glipa. Det var som du föreslog som jag hade funderat att göra... men rätt ska vara rätt tänker jag också. Om bygghemma kan tänka sig dra av från arbetskostnaden så kan jag åtgärda själv? Men annars kanske montören vill komma och göra rätt?

Tycker det ser ut som att blecket är lika brett som fönstret?

K Keius skrev:
Ja det är ca 1cm glipa. Det var som du föreslog som jag hade funderat att göra... men rätt ska vara rätt tänker jag också. Om bygghemma kan tänka sig dra av från arbetskostnaden så kan jag åtgärda själv? Men annars kanske montören vill komma och göra rätt?
Jag kan helt ärligt inte se vad som är fel. Men så är jag ju en glad amatör också. Hur bör man göra menar du?

Är det sidan av foder eller panelbräda man ser längst till höger?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det sidan av foder eller panelbräda man ser längst till höger?
Sidan av gammalt foder och regel. Det gamla fodret satt inte rätt så ska sätta smyg över fönstret, flytta in fodret framför och såga spår för bleck.

plåtrickard plåtrickard skrev:
Tycker det ser ut som att blecket är lika brett som fönstret?
Blecket är lika brett som fönstret men går inte ut till foder/regel. Saknas 1cm.

Min fråga är som sagt om detta är korrekt eller inte och om det finns risker med det.

A
Det är helt normalt att blecket är lika långt som fönstret, svårt att se men räcker djupet på blecket, ska helst sticka ut 2-3 cm utanför fodret.

Redigerat:
Närbild på en fästmetall vid ett fönster med synliga pennstreck och möjlig felaktig bockning.
Skapa konto
K Keius skrev:
Hej!
Vi beställde elitfönster från bygghemma med montering. Nu har de monterat, men smygar och nya foder som passar får vi montera själva. Jag är dock osäker på om fönsterblecket är korrekt monterat. Vad säger folk?
Fönsterblecket har 1cm glapp mot fasad.
Ska jag bara såga till smygen så den passar över kanten på blecket och täcker hålet eller är detta något som bör göras om? Sedan hade jag som avsikt att såga nya foder som går i kloss utanpå smygen.
/Christoffer

Är ingen snickare heller, men blir det inte rätt när du sätter smygen på blecket, då får du ju en injackning i fodret. Kanske tänker fel nu...Ser dock lite amatörigt ut med pennstreck mm kvar på blecket. Är det bockat rätt i hörnen? Bara mina tankar. (Vet att utsticket är för litet på bilden)

Redigerat:
K Keius skrev:
Blecket är lika brett som fönstret men går inte ut till foder/regel. Saknas 1cm.

Min fråga är som sagt om detta är korrekt eller inte och om det finns risker med det.
Ja smygen måste ju in på karmen, så då blir ju blecket bra

• Gilla
Keius
  • Laddar…
Det bästa är ju givetvis om foder och smyg går utanför blecket.
Fönsterbleck i anslutning till fönsterfoder och smyg vid en byggkonstruktion.
Skapa konto

Det är dock ganska vanligt att blecket går mot fodret men då ska det givetvis vara så tätt som möjligt.
Fönsterbleck mot foder på ett hus, med smyg där blecket inte går utanför fodret.
Skapa konto

• Gilla
Keius och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar alla. Jag tolkar de något olika svaren som som att det inte är spöstraff om man lämnar 1cm glipa mot foder/regel eftersom man ändå ska på med smyg och nya foder. Jag borde kunna bedöma jobbet korrekt utfört och inte klaga hos bygghemma. Dock hade många av er inte utfört det på detta vis utan låtit blecket gå ända ut mot ytterväggspanelen. Håller folk med om den sammanfattningen?

Jag har en annan fråga som kom upp när jag googlade. Borde de drevat utvändigt innan blecket monterades också?

Själv hade jag väl önskat att uppviket gick ända mot panelen så jag slipper såga ut jack för uppvik i smygen när jag ska på med den. Men jag får väl sköta hela monteringen själv istället för att anlita proffs nästa gång om jag ska vara så petig .

Men du ska själv sätta dit foder eller är det klart med allt nu?

Ska du sätta foder så anser jag att det är korrekt utfört, då kommer du ju sätta en smyg som kommer att täcka glipan.
Tror inte att det är vanligt att man beställer bleck som är bredare än fönstren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.