Hej elavdelningen på forumet!
Uttaget på bilden, är det korrekt monterat? Det är borrat hål baktill inne i kontakten rakt in i väggen. Det är helt öppet hål in i väggen.
Anledningen till frågan är att enligt byggaren är det korrekt, medan en granne hade en elektriker på besök i annat ärende som menade att kontakten är helt fel monterad. På vad sätt tänkte jag inte skriva för att se om fler här påpekar samma sak som elektrikern gjorde.
Finns det elektrikerkunniga här i forumet som bara av bilderna kan se om det ser rätt ut?
Uttaget på bilden, är det korrekt monterat? Det är borrat hål baktill inne i kontakten rakt in i väggen. Det är helt öppet hål in i väggen.
Anledningen till frågan är att enligt byggaren är det korrekt, medan en granne hade en elektriker på besök i annat ärende som menade att kontakten är helt fel monterad. På vad sätt tänkte jag inte skriva för att se om fler här påpekar samma sak som elektrikern gjorde.
Finns det elektrikerkunniga här i forumet som bara av bilderna kan se om det ser rätt ut?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 10 839 inlägg
Allt hänger ju på om kapslingen är avsedd för kablar bakifrån ? Borrar man på eget bevåg faller ju kapslingsklassen helt antar jag.
Även om det estetiskt är fulare så hade det troligen varit bättre med kabel mynnandes i rör som gick ner till uttaget.
Även om det estetiskt är fulare så hade det troligen varit bättre med kabel mynnandes i rör som gick ner till uttaget.
Kapslingen ser inte ut som att den är gjord för kabel bakifrån. Utan hålet är borrat på eget bevåg. Att det även är hål rakt in i väggen ser lite lustigt ut. Borde det inte vara tätt?S Stefan1972 skrev:
Eluttagen blir vattenfyllda vid regn kan tilläggas. Det har husbyggaren fått veta, men anser att det är helt i sin ordning?!
(Ni båda är inne på samma sak som elektrikern som var här, att kabeln ska dras underifrån inte rakt in i väggen genom baksidan)
Jag har sett flera nybyggda hus med samma montagesätt av utomhusuttag. Kan dock ej gå i god för att det är just Schneider Aqua Stark som är monterat.
Ser inget i produktbladet om kabelvägar in till uttaget. Om kablar kan föras in genom bakstycket brukar det finnas anvisningar för det i plasten.
Ser inget i produktbladet om kabelvägar in till uttaget. Om kablar kan föras in genom bakstycket brukar det finnas anvisningar för det i plasten.
Om uttagen blir vattenfyllda vid regn så är något definitivt fel. Är det upptaget dräneringshål?
Det ska inte heller kunna rinna in vatten via ett hål i ryggen på uttaget, då är det inte korrekt gjort. Man kan också undra hur mycket vatten som rinner in i väggen givet de förutsättningarna.
Det ska inte heller kunna rinna in vatten via ett hål i ryggen på uttaget, då är det inte korrekt gjort. Man kan också undra hur mycket vatten som rinner in i väggen givet de förutsättningarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såhär ser det ut invändigt. Själv tycker jag det ser sisådär ut.
Att jag utelämnade infon om vatten var för att se om flera direkt skulle säga att det är fel draget med kablarna. Att inte ”störa” svaren med vetskapen om att det läcker in vatten.
Slangen borde fortsätta in i uttaget, då skulle det täta och du skulle inte ha problemet som du har. Det verkar vara Aqua Stark så inget fel på uttaget, bara fel monterat.
Dräneringshål verkar saknas.
Dräneringshål verkar saknas.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 502 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 502 inlägg
Den modellen av uttag ska vara vattentät. Själv valde jag Elko Admiral som är gjord för att vara otät och läcka igenom allt vatten, så slipper man problemet med att hålla det tätt. Plus att luckan effektivt skyddar brunnarna även i öppet läge.
Moderator
· Stockholm
· 52 278 inlägg
De flesta sådana uttag, och även kopplingsdosor är försedda med ytor där man kan göra hål för kabelinföring. Jag har ibland funderat över tätheten. Det blir givetvis inte tätt vid en sådan genomföring.
Men den typen av kapslingar brukar även ha en liten anvisning där man kan borra ett dräneringshål. och det bör man göra även om kapslingen är helt tät med gummipackningar överallt.
Därför att även en helt tät kapsling "andas", den suger i sig fuktig luft när det börjar svalna. Den kyls ned ytterligare under natten, fukten kondenserar. Den blir varm nästa dag, luft trycks ut, vattnet stannar. Ny luft sugs in på kvällen osv.
Men den typen av kapslingar brukar även ha en liten anvisning där man kan borra ett dräneringshål. och det bör man göra även om kapslingen är helt tät med gummipackningar överallt.
Därför att även en helt tät kapsling "andas", den suger i sig fuktig luft när det börjar svalna. Den kyls ned ytterligare under natten, fukten kondenserar. Den blir varm nästa dag, luft trycks ut, vattnet stannar. Ny luft sugs in på kvällen osv.
Jag tycker inte att det är något generellt fel med att gå in rakt bakifrån i apparater och armaturer på vägg, både utomhus och inomhus.
Ibland är det inte så lyckat, men nästan alltid kan det fixas nöjaktigt, men ibland med lite mer jobb.
I detta fallet som tråden startas med, är det lite taffligt utförande. Jag tycker flexslangen skulle varit några mm längre, så den gått in i uttaget, om väggen sen är regnutsatt hade lite fog, silicon eller annan tätning kunnat varit på plats.
Sen tycker jag att åtminstone kabelmanteln är för långt skalad, nu när röret inte mynnar ut i uttaget. Men formellt är det nog inte fel, det håller minst IP20, men det är inte bra för det.
Och i vilket fall så borde 4mm dräneringshål tagits upp i botten av uttaget. (Det finns antagligen en ursparing någonstans).
Ibland är det inte så lyckat, men nästan alltid kan det fixas nöjaktigt, men ibland med lite mer jobb.
I detta fallet som tråden startas med, är det lite taffligt utförande. Jag tycker flexslangen skulle varit några mm längre, så den gått in i uttaget, om väggen sen är regnutsatt hade lite fog, silicon eller annan tätning kunnat varit på plats.
Sen tycker jag att åtminstone kabelmanteln är för långt skalad, nu när röret inte mynnar ut i uttaget. Men formellt är det nog inte fel, det håller minst IP20, men det är inte bra för det.
Och i vilket fall så borde 4mm dräneringshål tagits upp i botten av uttaget. (Det finns antagligen en ursparing någonstans).
Ja med Admiral-uttagen verkar de ha tänkt till lite extra. Själv gillar jag särskilt att uttaget blir bra mycket bättre regnskyddat även då det sitter en stickpropp i.MultiMan skrev:
Är nog främst dräneringshål som saknas av någon anledning är det ofta så. Frågan är om det läcker in direkt via hålet bakåt ser knappast ut så och avslutningen är inte direkt anmärkningsvärt dåligt gjord kanske nästan tvärtom. Var mynnar andra änden så att det inte drar varmare luft genom och ökar ev kondensering?