4 508 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Korrekt avslutning av PEX under diskbänk
Hur avslutar man normalt en PEX rör-i-rör i diskbänksskåp?
Mina rör kommer att komma upp ur golvet och vidare genom botten på skåpet. Kapar man bara skyddsröret och monterar tätning mellan ytter- och inner-rör strax innan klämringskopplingar upp mot blandaren?
Man monterar väl lämpligen rörhållare vid kopplingarna, men ska den sitta runt PEX eller runt kopparrören?
Det här med ljuskänsligheten för PEX gör mig också osäker. Kan man ha fri PEX utan skyddsrör inne i diskbänksskåpet? Tänkte mig nämligen montera en utomhustappkran genom väggen också och ansluta mot T-koppling på PEX.
Mina rör kommer att komma upp ur golvet och vidare genom botten på skåpet. Kapar man bara skyddsröret och monterar tätning mellan ytter- och inner-rör strax innan klämringskopplingar upp mot blandaren?
Man monterar väl lämpligen rörhållare vid kopplingarna, men ska den sitta runt PEX eller runt kopparrören?
Det här med ljuskänsligheten för PEX gör mig också osäker. Kan man ha fri PEX utan skyddsrör inne i diskbänksskåpet? Tänkte mig nämligen montera en utomhustappkran genom väggen också och ansluta mot T-koppling på PEX.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 573 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 573 inlägg
Du tänker helt rätt, men jag förstår inte ditt resonemang om ljuskänsligheten, du ska ju montera slangarna/kopplingarna i ett skåp!!!
Sidan 23 i säkervatten kan du fördjupa dina kunskaper om klammning av rör under blandare i kök.
http://säkervatten.se/download/547/Branschregler_lg0075ppls0000pdf
Sidan 23 i säkervatten kan du fördjupa dina kunskaper om klammning av rör under blandare i kök.
http://säkervatten.se/download/547/Branschregler_lg0075ppls0000pdf
Liknande trådar
-
Skåp i badrum, säkerställa att det är korrekt?
Badrum -
Hur ska jag enklast få till en övergång från 20mm pex till 15mm koppar
Värme allmänt -
Takavslutning, korrekt?
Tak & Vind -
Korrekt övergång från PEX-slang till Cu-rör i teknikrum
Vatten & Avlopp -
Lämplig avslutning på PEX universal 16mm för tappvatten
Vatten & Avlopp