Hej,

Det har börjat läcka under diskhon. Antagligen har jag knäckt gängfästet (se bild) till korgbottenventilen för länge sen.

Hand håller en trasig del av vattenlås, bredvid diskhon och korgbottenventil, med synlig spricka och läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går inte längre gå att dra åt den så att det sluter tätt. Jag antar att den flexar i sprickan (se längst ner nedanför gängan).

Är det någon som vet om om jag kan köpa en ny reservdel. Det står inget på själva delen men på resten av vattenlåset står det Prevax. Hittar inget på nätet men jag kan ha sökt på fel saker. Finns det andra märken som passar?

En annan fråga är om någon vet om det går att laga. Går det att limma tex?

Mvh --David

Kan vara värt att kolla på IKEA
Den dom har ser it att kunna passa
Men ta mått så du är på den säkra sidan

Jag hade missat Prevex egen hemsida på hemsida. Här finns den: https://prevex.com/sv/produkter/kok/comploc-vattenlas-2-skal/

De verkar levererat vattenlås IKEA så jag ska kolla där om det råkar vara samma. Tack för tipset.

Verkar även som att Electrolux Home har den men då måste man köpa hela det kompletta vattenlåset för 500 kr.

Ska se om det finns något enklare och billigare att göra.

Krilleman Krilleman skrev:
Gå inte över ån för vatten!

Denna ser ut att kunna vara en kompetent kandidat för utbyte för 149:- och finns på hyllan i samtliga JULA-butiker! (y)

[länk]
Snyggt! Kollar imorrn om det är exakt samma modell. Tack

D dacwe skrev:
Snyggt! Kollar imorrn om det är exakt samma modell. Tack
Halloj, ett år senare samma problem här. Var det en bra ersättning? Den från jula verkar underdimensionerad för vårt diskho som har en öppning på 90mm

Mvh Antonio

Jag köpte ett helt nytt vattenlås. Hittade ingen reservdel som passade med de gamla rören.

Tror det var detta kit jag köpte https://www.clasohlson.com/se/p/40-1094 med tillhörande korgbottenventiler.

• Gilla
MarcoAntonio
  • Laddar…
D dacwe skrev:
Jag köpte ett helt nytt vattenlås. Hittade ingen reservdel som passade med de gamla rören.

Tror det var detta kit jag köpte [länk] med tillhörande korgbottenventiler.
Tack för svaret! Hann redan klicka hem vad som verkar vara en bra reservdel men till dubbla priset... billigare ersätta hela som du gjorde, en läxa till nästa gång

Väcker gamla tråden, fick samma fel att den gick sönder som på trådskaparens bild.

Har nu köpt ett nytt paket med vattenlås osv.
En fråga, hur skruvar man fast "skruven", använder ett mynt men borde väl finnas nyckel eller verktyg för det, isåfall vad heter den?
En skruvmejsel är inte tillräcklig bred för det.

Tack på förhand

Jag har en bred skruvmejsel men vad jag kommer ihåg ska man ju inte dra så hårt så ett mynt borde funka (om man lyckas komma hela vägen ner med det).

Krilleman
Morakniv fungerar också om nöden kräver det! (y)

1
Hur hårt respektive löst skall skruven spännas för att inte hamna i liknande problem som trådstartaren?

1 -- --1 skrev:
Hur hårt respektive löst skall skruven spännas för att inte hamna i liknande problem som trådstartaren?
Lagom är nog det bästa svar du kan få. Jag betvivlar starkt att det finns ett korrekt åtdragningsmoment specificerat. Dra lite lagom lätt och läcker det får du dra lite hårdare. Håll koll den första tiden så borde det fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.