Hej,
Det har börjat läcka under diskhon. Antagligen har jag knäckt gängfästet (se bild) till korgbottenventilen för länge sen.
Det går inte längre gå att dra åt den så att det sluter tätt. Jag antar att den flexar i sprickan (se längst ner nedanför gängan).
Är det någon som vet om om jag kan köpa en ny reservdel. Det står inget på själva delen men på resten av vattenlåset står det Prevax. Hittar inget på nätet men jag kan ha sökt på fel saker. Finns det andra märken som passar?
En annan fråga är om någon vet om det går att laga. Går det att limma tex?
Mvh --David
Det har börjat läcka under diskhon. Antagligen har jag knäckt gängfästet (se bild) till korgbottenventilen för länge sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte längre gå att dra åt den så att det sluter tätt. Jag antar att den flexar i sprickan (se längst ner nedanför gängan).
Är det någon som vet om om jag kan köpa en ny reservdel. Det står inget på själva delen men på resten av vattenlåset står det Prevax. Hittar inget på nätet men jag kan ha sökt på fel saker. Finns det andra märken som passar?
En annan fråga är om någon vet om det går att laga. Går det att limma tex?
Mvh --David
Jag hade missat Prevex egen hemsida på hemsida. Här finns den: https://prevex.com/sv/produkter/kok/comploc-vattenlas-2-skal/
De verkar levererat vattenlås IKEA så jag ska kolla där om det råkar vara samma. Tack för tipset.
Verkar även som att Electrolux Home har den men då måste man köpa hela det kompletta vattenlåset för 500 kr.
Ska se om det finns något enklare och billigare att göra.
De verkar levererat vattenlås IKEA så jag ska kolla där om det råkar vara samma. Tack för tipset.
Verkar även som att Electrolux Home har den men då måste man köpa hela det kompletta vattenlåset för 500 kr.
Ska se om det finns något enklare och billigare att göra.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Gå inte över ån för vatten!
Denna ser ut att kunna vara en kompetent kandidat för utbyte för 149:- och finns på hyllan i samtliga JULA-butiker!
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pp/vattenlas-och-tillbehor/korgventil-434415/
Denna ser ut att kunna vara en kompetent kandidat för utbyte för 149:- och finns på hyllan i samtliga JULA-butiker!
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...pp/vattenlas-och-tillbehor/korgventil-434415/
Tack för svaret! Hann redan klicka hem vad som verkar vara en bra reservdel men till dubbla priset... billigare ersätta hela som du gjorde, en läxa till nästa gångD dacwe skrev:
Väcker gamla tråden, fick samma fel att den gick sönder som på trådskaparens bild.
Har nu köpt ett nytt paket med vattenlås osv.
En fråga, hur skruvar man fast "skruven", använder ett mynt men borde väl finnas nyckel eller verktyg för det, isåfall vad heter den?
En skruvmejsel är inte tillräcklig bred för det.
Tack på förhand
Har nu köpt ett nytt paket med vattenlås osv.
En fråga, hur skruvar man fast "skruven", använder ett mynt men borde väl finnas nyckel eller verktyg för det, isåfall vad heter den?
En skruvmejsel är inte tillräcklig bred för det.
Tack på förhand
Lagom är nog det bästa svar du kan få. Jag betvivlar starkt att det finns ett korrekt åtdragningsmoment specificerat. Dra lite lagom lätt och läcker det får du dra lite hårdare. Håll koll den första tiden så borde det fungera.1 -- --1 skrev:
Liknande trådar
-
Ikea ugn: list sluter inte tätt mot glaset
Kök -
Yale L3S: Connect ansluter inte mot internet
Villalarm & Hemautomation -
Ytterdörr sluter inte tätt
Fönster & Dörrar -
Ny dushblandare sluter inte tätt i koppling
Vatten & Avlopp -
Jfb löser ut när jag kortsluter jord-fas men inte när jag kortsluter jord-nolla.
El